• Посилання скопійовано

Сканування паперових трудових книжок: залишилося трохи більше року!

Як електронна трудова книжка замінила паперові? Чи обов’язково зараз вести паперову трудову книжку? Як провести сканування паперових трудових книжок та передачу даних до ПФУ? Що робити із паперовою трудовою книжкою після сканування?

Сканування паперових трудових книжок: залишилося трохи більше року!

Згідно зі ст. 24 КЗпП, при укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний надати трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. 

Тобто зараз надавати роботодавцю саме паперову трудову книжку не обов’язково. Але натомість слід надати відомості з Реєстру застрахованих осіб, тобто витяг з цього Реєстру як заміну паперової трудової книжки. Таке правило було запроваджено з 10.06.2021. 

Однак на практиці на цьому етапі спостерігається багато порушень. Чимало роботодавців неправильно розуміють норми ст. 24 КЗпП і взагалі не вимагають під час працевлаштування ані паперових трудових книжок, ані відомостей з реєстру. Мовляв, трудові книжки скасували, то навіщо їх просити під час прийняття працівників?  

Проте надавати документи про попередній досвід роботи (а для сумісників – щодо наявності основного місця роботи) залишається для працівника обов’язком! 

Крім того, у працівника залишилось право мати паперову трудову книжку і вимагати від роботодавців внесення записів до такої книжки (за бажанням працівника). І роботодавець має виконувати це бажання! 

До того ж у роботодавців залишилося на зберіганні чимало старих трудових книжок, наданих до 10.06.2021, а також Книги обліку їх руху.  

Запровадження у 2021 році електронних трудових книжок зовсім не означало, що наявні паперові трудові книжки треба (або можна) одразу повернути працівникам і Книгу обліку руху трудових книжок вже не вести! 

 

Чим встановлено обов’язок оцифрування паперових трудових книжок?

Подання відомостей про трудову діяльність зазначається у:

  • Порядку обліку трудової діяльності працівника, фізичної особи – підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затвердженому постановою КМУ від 27.11.2019 №1084 (далі – Порядок №1084);
  • Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи – підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затвердженому постановою ПФУ від 12.03.2021 №11-1 (далі – Порядок №11-1).

10 червня 2021 р. набув чинності Закон від 05.02.2021 №1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі», яким внесено зміни до КЗпП щодо нових правил обліку трудової діяльності працівника. 

Основною метою змін є переведення обліку трудової діяльності працівника з паперової в електронну – у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (ст. 48 КЗпП).

За законом, працівники і роботодавці мають п’ять років для оцифрування трудових книжок. Після перевірки даних із боку Пенсійного фонду України та їхнього внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування буде сформований кінцевий варіант електронної трудової книжки. Ми писали про це тут.

 

Як підготуватися до оцифрування трудових книжок?

Більшість роботодавців вже відсканували трудові книжки. Та все ж ще є підприємства, де процедуру оцифрування ще або не починали, або почали частково. Принагідно нагадаємо, як підготуватися до передавання трудових книжок на портал ПФУ. 

Пропонуємо такий алгоритм:

АЛГОРИТМ ПІДГОТОВКИ ДО СКАНУВАННЯ ТРУДОВИХ КНИЖОК
1 Перевірити наявність трудових книжок (бланків та вкладишів до них)
2 Перевірити, чи всі трудові книжки зареєстровані у Книзі обліку руху трудових книжок і вкладишів до них
3 Перевірити наявні записи у трудових книжках*
4 Якщо трудову книжку було заведено на підприємстві, де проводиться процедура сканування, слід пересвідчитися, чи були внесені записи про навчання
5 Перевірити, чи правильно зазначено у трудовій назву підприємства
6 Перевірити, чи правильно внесені на цьому підприємстві записи про прийняття, переведення
7 Зробити виправлення там, де це необхідно
* Якщо кадровик на поточному підприємстві виявив у трудовій книжці помилки, зроблені у попередніх роботодавців, то він у жодному разі не повинен їх усувати або виправляти. Кадровик може про ці помилки повідомити працівника, і працівник вже сам вирішуватиме питання виправлення помилок, яких припустилися колишні роботодавці.  

 

Вимоги до сканування трудових книжок

Відповідно до п. 5 Порядку №11-1 електронні копії сторінок трудової книжки та документів про стаж, що визначені Порядком №637, виготовляються шляхом їх сканування.

Є низка вимог щодо сканованих копій трудової книжки, про які нагадуємо:

  1. виготовляються в кольоровому форматі з оригіналів трудової книжки та документів про стаж;
  2. мають містити всі сторінки трудової книжки, до яких внесено записи, у хронологічному порядку та поля відповідних документів;
  3. мають бути придатні для сприйняття їх змісту, зокрема дані про серію та номер бланків документів;
  4. рекомендована роздільна здатність при скануванні – 300 dpi;
  5. формат зображення має бути jpg або pdf, розмір кожного файлу не має перевищувати 1 Мб.

 

Що робити після оцифрування трудової книжки?

Якщо ви не встигли оцифрувати паперову трудову книжку, а працівник звільняється, діє старе правило. Роботодавець зобов’язаний видавати належно оформлену трудову книжку працівнику, з яким укладено трудовий договір до 10.06.2021 та який звільняється до завершення процедури включення даних з неї до Реєстру застрахованих осіб, у день звільнення. 

Після 10.06.2021 чимало роботодавців припустилися помилки: паперові трудові книжки видали працівникам на руки. Цього не потрібно було робити!

Відповідно до чинної редакції ч. 3 ст. 48 КЗпП, трудові книжки зберігаються у працівника. Однак це не означає, що після 10.06.2021 всі трудові книжки потрібно було видати працівникам.

Їх, як і раніше, видають при звільненні, якщо не встигли оцифрувати. Проте законом встановлено, так би мовити, «перехідний період» тривалістю п’ять років, а саме: розділом ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону №1217 передбачено, що протягом 5 років після 10.06.2021 відбуватиметься включення ПФУ до Реєстру застрахованих осіб відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників на підставі відомостей, поданих страхувальником або застрахованою особою. Після завершення цих робіт наявні у роботодавців паперові трудові книжки видаватимуться працівникам на руки особисто під підпис. 

Тому ми не радимо повертати оцифровані трудові книжки працівникам, які продовжують трудові відносини, навіть зараз – у 2025 році. Безпечніше це буде зробити вже після 10.06.2026 – після завершення всіх робіт з оцифрування трудових книжок.  

 

Як вносити виправлення в дані трудових книжок, передані в ПФУ?

Оцифровані трудові книжки подаються до ПФУ одноразово.

Разом з тим, відповідно до п. 6 Порядку №11-1, повторно подаються відомості про трудову діяльність у випадку виправлення записів у разі виявлення неправильного чи неточного запису про періоди роботи за періоди страхового стажу після 01 липня 2000 року або створення неправильного чи неточного електронного запису в електронному кабінеті страхувальника або застрахованої особи на порталі ПФУ.

При повторному поданні відомостей про трудову діяльність подають не всю трудову книжку, а лише титульну сторінку та сторінки зі змінами.

 

Що робити, якщо трудова книжка кандидата на працевлаштування знаходиться на тимчасово окупованій території?

Внутрішньо переміщеній особі, яка має намір працевлаштуватися за новим місцем свого фактичного проживання, але не має на руках оригіналу трудової книжки та у зв’язку з відсутністю доступу до неї, забезпечено можливість отримання дубліката трудової книжки за новим місцем роботи згідно з п. 5.6 Інструкції №58

Також Держпраці консультує, що якщо особа працевлаштована у районах активних бойових дій, то відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону №2136 у період дії воєнного стану порядок організації діловодства з питань трудових відносин, оформлення і ведення трудових книжок та архівного зберігання відповідних документів у районах активних бойових дій визначається роботодавцем самостійно, за умови забезпечення ведення достовірного обліку виконуваної працівником роботи та обліку витрат на оплату праці.

Таким чином, допускається видавати трудові книжки без звільнення в таких районах на руки працівникам, з метою уникнення знищення трудових книжок через бойові дії. Але якщо працівники не перебувають у зоні активних бойових дій, трудові книжки і далі зберігаються у роботодавців до звільнення працівників або закінчення робіт з оцифрування таких трудових книжок.

 

ФОПи та трудові книжки

Трудові книжки працівників, які працюють на умовах трудового договору у ФОПів, зберігаються безпосередньо у працівників.

Отже, ФОПи не зберігають паперові трудові книжки, разом з тим і не зобов’язані їх сканувати. 

Тож якщо особа працює у ФОПа і трудова книжка знаходиться у працівника, то саме працівник має потурбуватися про її оцифрування.

 

Приймаємо працівника у 2025 році: чи можна зберігати його трудову книжку?

Як ми вже зазначили вище, після 10.06.2021 роботодавець звільнений від обов’язку зберігання трудової книжки. 

Водночас немає прямих норм законодавства, які би вказували на те, що роботодавця оштрафують за зберігання трудових книжок таким працівникам. Тобто обов’язку немає, але немає і заборони! 

 

Як зараз штрафують за порушення правил ведення трудових книжок?

Згідно з пунктом 3 Постанови №301 відповідальність за організацію ведення обліку, зберігання і видачу трудових книжок покладається на керівника підприємства, установи, організації, представництва іноземного суб’єкта господарювання. За порушення встановленого порядку ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок посадові особи несуть дисциплінарну, а в передбачених законом випадках – іншу відповідальність.

Із дисциплінарною відповідальністю посадових осіб все зрозуміло – це або догана, або звільнення (ст. 147 КЗпП). А які ще види відповідальності передбачає законодавство? 

Відповідно до абзацу десятого ст. 265 КЗпП роботодавцю за недотримання правил ведення, обліку, зберігання і видачі трудових книжок можуть загрожувати фінансові санкції у розмірі мінімальної заробітної плати (у 2025 р. – 8000,00 грн) як порушення інших вимог трудового законодавства.

Втім, згідно із ч. 3 ст. 16 Закону №2136, у період дії воєнного стану у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк приписів про усунення порушень, виявлених під час здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), штрафи, передбачені ст. 265 КЗпП, не застосовуються.

Також за порушення вимог законодавства про працю передбачено адміністративну відповідальність за ч. 1 ст. 41 КУпАП, що тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510 грн – 1700 грн). 

У такому разі адмінстягнення накладається (ст. 38 КУпАП):

  • щодо разових порушень – протягом двох місяців із дня вчинення;    
  • триваючих порушень – не пізніше як через два місяці з дня їх виявлення.

На жаль, законодавство не містить визначення поняття «триваюче правопорушення», але з роз’яснень держорганів випливає, що таким є правопорушення, яке можна виявити під час перевірки (воно має місце тоді, коли триває перевірка). Якщо ж порушення було виправлено до початку перевірки, то адмінштраф не застосовується. 

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»