• Посилання скопійовано

Коли не потрібно подавати повідомлення до ФСС про використані кошти?

З 01.10.2018 р. одним з нових обов’язків страхувальників стало повідомляти ФСС про виплати, зроблені за рахунок отриманого від Фонду фінансування. Але, як з’ясувалося, цей обов’язок стосується лише окремих видів виплат. Фахівці ФСС в своєму листі роз’яснили, коли можна не подавати це повідомлення

Коли не потрібно подавати повідомлення до ФСС про використані кошти?

Коментар до листа ФСС від 01.10.2018 р. №2.4-16-3103

З 1 жовтня 2018 року набрав чинності Порядок №12 щодо надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів ФСС.

Ним були введені нові вимоги та можливості щодо отримання фінансування  від ФСС.

І перше, на що слід звернути увагу, це чітко визначена у днях тривалість процесів, що відбуваються між поданням застрахованою особою документів на отримання страхових виплат, і повідомленням ФСС про проведену виплату. 

 

Часові обмеження при проведенні виплат

Із впровадженням змін щодо фінансування від ФСС стали більш жорсткими часові рамки. Звернімо увагу на цей  важливий аспект щодо фінансування від ФСС, а саме:

  1. Прийняття рішення комісією або уповноваженого із соціального страхування про матзабезпечення або відмову – не пізніше 10 днів з дня їх надходження.

  2. Бухгалтерія на підставі листка непрацездатності (копії) і протоколу нараховує матзабезпечення та не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття рішення комісією із соцстраху надає до робочого органу ФСС заяву-розрахунок.

  3. Робочий орган ФСС протягом робочих 10 днів з дня надходження заяви-розрахунку перевіряє правильність нарахування виплат, уточнює дані, надаючи запити страхувальнику. У разі виявлення помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з відповідними рекомендаціями щодо їх усунення. Якщо ж зауважень до заяви-розрахунку немає, робочий орган ФСС надає фінансування.

  4. Страхувальник після отримання фінансування здійснює виплату:
  • працівникам -  у найближчий час після призначення строк для виплати зарплати;
  • особам, які виконують роботи (надають послуги) за договором ЦПХ  - протягом 10 днів після призначення допомоги.

5. Страхувальник повідомляє робочий орган ФСС про виплату матзабезпечення протягом місяця з дня проведення виплати. Якщо ж страхувальник не подасть повідомлення про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування, робочі органи виконавчої дирекції ФСС здійснюють позапланову перевірку щодо використання страхувальником отриманих коштів.

Ось на останньому пункті ми і зупинимося. Адже саме він став темою коментованого листа ФСС. 

 

Чи у всіх випадках подається таке повідомлення?

Як зазначено у листі ФСС від 01.10.2018 р. №2.4-16-3103, повідомлення надсилається у разі, якщо здійснювалось фінансування заяви-розрахунку для надання матеріального забезпечення у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, виплат потерпілим на виробництві за видами, зазначеними у пункті 1 Порядку.

А ось якщо за рахунок коштів Фонду відшкодується  вартість поховання та пов'язаних з цим ритуальних послуг працівника, померлого від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, то повідомлення не надсилається. 

Чому так? Причина смерті працівника, як зрозуміло із зазначеного вище, може бути різною.

 

Смерть працівника не має зв’язку з його роботою 

Якщо працівник помер, але його смерть не пов’язана з нещасним випадком на виробництві (профзахворюванням), його сім’я або інші особи, що здійснювали витрати на поховання, мають право на отримання допомоги від ФСС.

Це допомога на поховання і вона виплачується у встановленому фіксованому розмірі (зараз це 4100 грн, докладніше про неї читайте тут). Така допомога надається в усіх випадках, крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві – ці особи мають окремий порядок фінансування поховання.

Оскільки померлий був на час смерті працівником, то згідно зі ст. 30 Закону №1105, допомога на поховання надається за основним місцем роботи. Допомога надається застрахованій особі, члену її сім’ї або іншим юридичним чи фізичним особам, які здійснили поховання.

Отже, формально така допомога надається вже після поховання. Але вона надається у фіксованому розмірі, тому документи про понесені витрати надавати тим, хто її отримує, не потрібно. Страхувальник (роботодавець за основним місцем роботи) в такому випадку подає заяву-розрахунок згідно з Порядком №12. А отже, він повинен подати і повідомлення у звичайному порядку – протягом місяця після виплати допомоги.

 

 Смерть працівника має виробничий характер

У разі смерті потерпілого від нещасного випадку або професійного захворювання витрати на його поховання несе Фонд згідно з порядком, визначеним КМУ. Це зазначено в ч. 7 ст. 42 Закону №1105.

В Порядку №11 щодо цього зазначено, що управління (відділення) Фонду відшкодовують вартість поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг відповідно до постанови КМУ від 11.07.2001 р. №826 «Про затвердження Порядку проведення витрат на поховання у рaзi смерті пoтepпiлoгo від нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання».

Порядок №826, своєю чергою, говорить: організація  поховання  працівника, який загинув на виробництві або помер у лікарні під час лікування отриманої на виробництві травми, проводиться страхувальником, тобто роботодавцем.

Для здійснення відшкодування Фондом витрат, зазначених у пункті 7.1 розділу VII цього Порядку, до управління (відділення) Фонду подаються документи (довідки, рахунки тощо), що підтверджують понесені сім’єю потерпілого або іншими особами відповідні витрати на день поховання, у розмірі не вище граничних розмірів витрат на поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг, які діяли на день поховання, для управлінь виконавчої дирекції Фонду.

Крім цього, не забуваємо, що така смерть передбачає проведення роботодавцем спеціального розслідування відповідно до Порядку №1232. За результатами розслідування нещасного випадку складаються та затверджуються Акт проведення розслідування нещасного випадку за формою Н-5 та Акт про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом, за формою Н-1 (якщо нещасний випадок визнано таким, що пов'язаний з виробництвом).  

Повний перелік документів, які повинні складати матеріали розслідування, наведено у пунктах 50 та 51 Порядку №1232.  Копії таких матеріалів, а також примірники  затверджених актів за формою Н-5 і  Н-1 та примірник картки  за  формою  П-5  (у  разі  виявлення  гострого професійного захворювання (отруєння)) надсилається Фондові за місцезнаходженням підприємства, де ведеться їх реєстрація та облік.

Отже, для такої виплати передбачено свій, окремий і не схожий на звичайний, порядок фінансування – лише після здійснення поховання і надання документів про понесені витрати. Відповідно повідомлення подавати за такою виплатою не потрібно. 

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»