17 квітня 2023 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №9212 "Про накопичувальне пенсійне забезпечення". Його авторами є Д. Арахамія, Г. Третьякова та ще чотири десятки нардепів. Цей Закон визначатиме правові, економічні та організаційні засади загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення в Україні та регулює правовідносини, пов’язані з цим видом діяльності.
Розроблено документ з метою трансформації системи пенсійного забезпечення громадян України шляхом створення додаткової опори – обов’язкової накопичувальної системи, яка дозволить здійснювати громадянам додаткові індивідуальні пенсійні накопичення на старість.
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроєктом передбачається встановити обов’язкову участь у системі накопичувального пенсійного забезпечення всіх категорій працюючих осіб до досягнення ними 55 років та обов’язкову сплату роботодавцями пенсійних внесків на користь таких найманих працівників. Так, роботодавці сплачуватимуть:
- 1% у 2023 р.,
- 1,5 % у 2024 р.,
- 2 % у 2025 р.
від розміру заробітної плати працівників, а держава буде співфінансувати такі внески на паритетних засадах за кошти Державного бюджету України.
При цьому розмір ЄСВ, який сплачується роботодавцем, залишається незмінним, накопичувальний внесок включається до складу єдиного соціального внеску.
За бажанням працівника розмір його самостійних внесків може бути збільшено. Держава буде співфінансувати такі внески на паритетних засадах в межах 3 відсотків від розміру середньої заробітної плати за видами економічної діяльності у середньому по економіці.
Такі самі умови державного співфінансування пропонуються також для участі в системі для фізичних осіб - підприємців та самозайнятих осіб, яка є добровільною.
Законопроєктом також пропонується встановити, що кошти накопичувальної системи є власністю учасників системи у розмірі, накопиченому на їхніх індивідуальних накопичувальних пенсійних рахунках, а у випадку смерті особи право власності на пенсійні заощадження переходять до її спадкоємців.
Запропонована комбінована модель функціонування системи накопичувального пенсійного забезпечення передбачає акумулювання внесків в уповноваженому Пенсійному фонді, створеному державою, на період до 31.12.2025 р., після чого учасник системи може обрати для себе буд-який авторизований недержавний пенсійний фонд, куди сплачуватимуться внески на його користь та формуватимуться пенсійні накопичення.
Облік учасників накопичувальної пенсійної системи у недержавних пенсійних фондах здійснюватимуть авторизовані адміністратори недержавних пенсійних фондів.
Управління активами недержавний пенсійних фондів здійснюватиметься авторизованими компаніями з управління активами.
Зберігання пенсійних накопичень здійснюватиметься авторизованими банками-зберігачами, допущеними до діяльності в другому рівні пенсійної системи шляхом авторизації.
Авторизація компаній з управління активами, зберігачів, недержавних пенсійних фондів, адміністраторів здійснюватиметься відповідно до вимог відбору, визначених законопроєктом. Авторизацію здійснюватиме державний регулятор – Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Таким чином, законопроєктом запропонована децентралізована модель функціонування накопичувальної пенсійної системи після проходження періоду її становлення (перехідного періоду) - з 01.01.2026 р. з можливістю для учасників системи самостійно обирати недержавний пенсійний фонд, в якому вони формуватимуть свої пенсійні накопичення.
Водночас існування серед недержавних пенсійних фондів уповноваженого фонду, створеного та контрольованого державою, дозволить учасникам, які не визначились з вибором недержавного пенсійного фонду, залишатися учасником уповноваженого пенсійного фонду.
Пенсійні накопичення учасників пенсійних фондів зберігаються від знецінення та інфляційного впливу за рахунок їх інвестування в переважно консервативні фінансові інструменти. Інвестиційні обмеження щодо інвестування пенсійних накопичень визначено законопроєктом виходячи з консервативної інвестиційної стратегії.
Законопроєкт передбачає створення системи гарантування пенсійних накопичень в обов’язковій системі пенсійного забезпечення, що дозволить забезпечити сталість цієї системи та впевненість її учасників у збереженні власних накопичень.
Додатковою системою гарантій збереження пенсійних накопичень у системі накопичувального пенсійного забезпечення є жорсткі вимоги щодо допуску до роботи в системі та контролю за діяльністю суб’єктів, які обслуговують кошти учасників цієї системи, з боку державних регуляторів, які встановлені законопроєктом.
Таким чином, законопроєкт передбачає конкурентну архітектуру накопичувальної системи пенсійного страхування з елементами централізації на перехідний період, систему державного контролю та гарантій збереження пенсійних накопичень.