У ВРУ зареєстровано проект Закону від 26.03.2015 р. №2477 "Про внесення змін до статті 8 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", яким пропонується оптимізувати нарахування ЄСВ бюджетними установами у разі якщо база нарахування не перевищує мінімальної заробітної плати.
Відповідно до змін, якщо база нарахування єдиного внеску (крім винагороди за цивільно-правовими договорами та бази нарахувань за основним місцем роботи працівників бюджетних установ) не перевищує розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума ЄСВ розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки ЄСВ, встановленої для відповідної категорії платника.
Як зазначено у пояснювальній записці, прийняття законопроекту зумовлено необхідністю приведення існуючого законодавства у відповідність сучасним економічним реаліям у бюджетній сфері. Адже на сьогодні в бюджетних установах є працівники, завантаженість яких не потребує роботи у повний робочий день, особливо це стосується сільської місцевості. Такими працівниками, наприклад, є прачки у дитячих садочках, художні керівники сільських будинків культури, технічні працівники та прибиральниці тощо. Кількість штатних посад встановлюється в шатному розписі бюджетних установ згідно з завантаженістю працівників - може бути 0.25, 0.5, 0.75 штатної посади. Ці посадові оклади переважно менші, ніж мінімальна зарплата. Згідно зі ст. 8 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування», на сьогоднішній день єдиний внесок нараховувати треба не на фактично нараховану заробітну плату, а на повну мінімальну заробітну плату.
Якщо у містах та селищах вищезазначені працівники мають змогу працювати у бюджетних установах за сумісництвом, то у селах така можливість відсутня в зв’язку з відсутністю робочих місць. На практиці приватний сектор вирішує це питання або в законний спосіб (об’єднуючи посадові обов’язки), або в незаконний (не оформлюючи відносини з працівником). У бюджетних установ такі можливості виключені, а у зв’язку зі зменшенням надходжень до бюджету досить часто до роботи залучають працюючих робітників, незважаючи на їх кваліфікацію, задля економії на ЄСВ.
Таким чином, законопроектом передбачено для роботодавців бюджетних установ можливість нарахування ЄСВ на фактичну нараховану заробітну плату за основним місцем роботи.