3 вересня 2021 року Мінекономіки оприлюднило два взаємопов'язані законопроєкти щодо колективно-договірної діяльності:
- проєкт Закону “Про колективні угоди та договори”;
- проєкт Закону "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності в сфері колективно-договірної діяльності”.
Новою редакцією Закону “Про колективні угоди та договори” пропонується:
– уточнити сферу дії колективних угод і договорів;
– визначити порядок застосування роботодавцем умов колективних угод у разі обов’язковості врахування положень кількох угод;
– розширити суб’єктний склад сторін колективних переговорів на галузевому рівні з урахуванням пріоритетного права участі репрезентативних суб’єктів;
– встановити взаємозв’язок між нормами колективних угод галузевого і територіального рівня, передбачивши можливість укладення територіальних угод в окремій галузі;
– врегулювати питання утворення спільного представницького органу сторони на будь-якому рівні діалогу;
– передбачити можливість призупинення та зупинення дії окремих положень колективних угод і договорів, можливість приєднання до сторін угод і договорів нових суб'єктів;
– посилити вплив соціально-економічних рад всіх рівнів на прийняття рішень з питань формування та реалізації державної економічної та соціальної політики, регулювання трудових, економічних, соціальних відносин шляхом збільшення кола суб’єктів, для яких є обов’язковим розгляд схвалених радами пропозицій та рекомендацій;
– надати можливість органам соціального діалогу залучати громадські об’єднання до участі в консультаціях, обміну інформацією, якщо їх мета (цілі) та напрями статутної діяльності відповідають суті питання, що розглядається;
– вирішити низку організаційних питань забезпечення діяльності Національної тристоронньої соціально-економічної ради (усунути колізію норм права в частині порядку призначення секретаря Національної ради, спростити порядок ротації головування в цьому органі, оптимізувати кількість членів ради);
– розмежувати повноваження Національної ради та Спільної робочої комісії сторін для ведення колективних переговорів і укладення генеральної угоди.
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроєкт також враховує раніше запропоновані зміни до законодавства з питань колективно-договірного регулювання трудових відносин, скориговані за результатами аналізу додатково отриманих пропозицій до проєкту Закону №5266 (про нього ми розповідали тут).
Для практичної реалізації положень статті 32 проєкту Закону “Про колективні угоди та договори” окремим законопроєктом пропонується внести зміни до КУпАП. Зокрема, передбачити:
– підвищення розміру штрафу за окремі види правопорушень:
- ухилення від участі в колективних переговорах – від 10 до 50 н.м.д.г., тобто 170 - 850 грн (чинна норма – від трьох до десяти);
- ненадання інформації, необхідної для ведення переговорів і здійснення контролю за виконанням угод, договорів – від 5 до 10 н.м.д.г., тобто 85-170 грн (чинна норма – від одного до п'яти);
– накладення штрафу за ненадання працівнику особами, які представляють роботодавця, інформації про укладення колективного договору, внесення до нього змін і доповнень – від 5 до 10 н.м.д.г., тобто 85-170 грн (наразі відсутній), а також розгляд суддями районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів справ про такі адміністративні правопорушення та право складати протоколи про ці правопорушення уповноважених на те посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
У разі прийняття ці Закони наберуть чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!