Члени Української ради бізнесу звернулися до Президента, народних депутатів, голів профільних комітетів ВР із закликом якнайшвидше повернути до КПК так звані правки Лозового.
Про це йдеться у листі членів Української ради бізнесу, до складу якої входить 112 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, членами яких є 28000 підприємств, інформує «Закон і Бізнес».
В УРБ звертають увагу, що, по суті, Закон №3509-IX, яким скасовано ці норми КПК, уможливлює проведення досудового слідства без повідомлення особі про підозру та закриття справи десятиріччями. При цьому — без жодного контролю з боку суддівського корпусу і з явними порушеннями положень ст. 2 КПК.
В УРБ занепокоєні, що це створює значний потенціал для зловживань та тиску на громадян і бізнес, що «призведе до необґрунтованого процесуального примусу з боку правоохоронців, які і раніше часто зловживали правом проведення обшуків, вилучення майна та арешту рахунків і активів платників податків».
З огляду на потенційні загрози для прав громадян та інвестиційного клімату, в УРБ закликали відновити судовий контроль за строками досудового розслідування у кримінальних провадженнях, повернувши скасовані норми.
ЗВЕРНЕННЯ
Президенту України
Зеленському В.О.;
Голові Комітету ВРУ з питань правоохоронної діяльності
Ioнyшacy C.K.;
Голові Комітету з питань інтеграції України до Європейського Союзу
Клімпуш-Цинцадзе І.O.;
Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини
Лубінцю Д.В.
Народним депутатам України
Шановний пане Президенте!
Члени Української ради бізнесу, до складу якої входить 112 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, членами яких є 28000 підприємств, проаналізували Закон України щодо посилення самостійності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (від 08.12.2023 №3509-IX) і звертаються до вас з таким.
З 01 січня 2024 року набрав законної сили Закон №3509-IX, яким були скасовано деякі «правки Лозового», а саме: з 01.01.2024 строк досудового розслідування обчислюється з моменту повідомлення особі про підозру до дня звернення до суду з обвинувальним актом, клопотанням про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру, клопотанням про звільнення особи від кримінальної відповідальності, клопотанням про закриття кримінального провадження або до дня ухвалення рішення про закриття кримінального провадження.
Фахівці Української ради бізнесу детально проаналізували новації Закону №3509-IX та висловлюють об’єктивне занепокоєння щодо нижченаведеного.
По суті, цей закон надає можливість
проводити досудове слідство без повідомлення особі про підозру та закриття справи десятиріччями, без жодного контролю з боку суддівського корпусу і з явними порушеннями положень ст. 2 КПК, відповідно до якої завданнями кримінального провадження є забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду, щоб жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу.
З імплементацією цих норм у правоохоронних органів, по суті, відпала необхідність з певною періодичністю звертатись до слідчих суддів з метою продовження строків досудового розслідування. Це створює значний потенціал для зловживань та тиску на громадян і бізнес та призведе до необґрунтованого процесуального примусу з боку правоохоронців, які і раніше часто зловживали правом проведення обшуків, вилучення майна та арешту рахунків і активів платників податків. Особи, права чи законні інтереси яких обмежуються під час досудового розслідування, завдяки цим законодавчим нововведенням – можуть роками чекати правосуддя, повернення вилученого або арештованого майна тощо.
Зміни до КПК, визначені Законом №3509-IX, вже призводять до звуження прав і свобод громадян України і суттєво впливають на розвиток бізнесу в Україні. Суспільство очікує від державних інституцій забезпечення дійсної рівності перед законом усіх без винятку та невідворотність покарання за вчинені злочини із суворим дотриманням норм процесуального закону без можливості «жонглювання» ними.
На цей час згідно з даними Офісу Генерального прокурора є вже близько 1,1 мільйона кримінальних проваджень, за якими до початку звітного періоду рішення (про закінчення або зупинення) не прийнято. Внаслідок прийнятих змін до КПК ця цифра зросте ще більше, що позначиться і на якості розслідувань, і на інвестиційному кліматі.
Підсумовуючи викладене, звертаємось до народних депутатів України з проханням внести відповідні правки до Кримінального процесуального кодексу та забезпечити необхідні запобіжники для здійснення швидкого та неупередженого досудового слідства, впровадивши судовий контроль за строками досудового розслідування у всіх кримінальних провадженнях.