ДРС зазначила, що ст. 6 Закону №1728 зроблене виключення його дії для відносин, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів.
На відміну від інших центральних органів виконавчої влади, що мають територіальні органи, та які зазначені у статті 6 Закону №1728, у відношенні центрального органу виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, у статті 6 цього Закону не вказано, що виключення дії Закону поширюється не тільки безпосередньо на центральний орган виконавчої влади, але й на його територіальні органи.
Статтею 16 Закону «Про центральні органи виконавчої влади» визначено, що центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій з реалізації державної політики як служби, агентства, інспекції.
Згідно з положеннями статті 21 Закону центральні органи виконавчої влади можуть утворювати територіальні органи як юридичні особи публічного права за поданням міністра, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади, Кабінетом Міністрів України, або як структурні підрозділи апарату центрального органу виконавчої влади за погодженням з міністром, який спрямовує та координує діяльність центрального органу виконавчої влади, та Кабінетом Міністрів України.
Територіальні органи центрального органу виконавчої влади створюються у випадках, коли їх створення передбачено положенням про центральний орган виконавчої влади.
Пунктом 3 Типового положення №563 визначено, що завданням територіальних органів є реалізація повноважень міністерства та іншого центрального органу виконавчої влади на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Таким чином, юридично територіальний орган центрального органу виконавчої влади не визначається законом як окремий суб’єкт у сфері державного управління, а всі його владні повноваження є похідними від повноважень центрального органу виконавчої влади і обмежені їх рамками.
Іншими словами, територіальний орган центрального органу виконавчої влади співвідноситься з центральним органом виконавчої влади як невід’ємна частина цілого.
Положенням про Державну екологічну інспекцію України визначено, що Держекоінспекція входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 Положення визначено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).
Територіальні органи Держекоінспекції були утворені як юридичні особи публічного права згідно з постановою КМУ від 14.09.2011 р. №995.
Положенням про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі встановлено, що державні екологічні інспекції в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі є територіальними органами Державної екологічної інспекції України, які діють у складі Держекоінспекції і їй підпорядковуються, повноваження яких поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідної області, міст Києва та Севастополя, за винятком території та об’єктів, віднесених до зони діяльності морських екологічних інспекцій (Державна екологічна інспекція Північно-Західного регіону Чорного моря, Державна Азово-Чорноморська екологічна інспекція та Державна Азовська морська екологічна інспекція).
З урахування викладеного, Державна регуляторна служба вважає, що виключення, встановлені нормами статті 6 Закону №1728 поширюються на Держекоінспекцію та її територіальні органи.
Проте ДРС звертає увагу, що висловлена позиція не встановлює норм права і має лише інформаційний характер.
***
Читайте також: Позиція Держрегуляторної служби щодо перевірок Держпродспоживслужбою