• Посилання скопійовано

УВАГА! З 30 серпня перевірки з праці проводяться по-новому

У яких випадках з 30 серпня може прийти інспектор з праці та які він має надати документи? Коли виконання припису врятує від штрафної санкції, а коли – ні?

УВАГА! З 30 серпня перевірки з праці проводяться по-новому

29 серпня на сайті Уряду було оприлюднено текст Постанови КМУ від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю». 30 серпня її було опубліковано в "Урядовому кур’єрі". Ми про це писали тут. Нею затверджено:

  • Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (завантажити);
  • Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю (завантажити).

Ця постанова також відновлює право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за працею з питань:

  • своєчасного та у повному обсязі оплати праці;
  • дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці;
  • оформлення трудових відносин.

Тобто, з 30 серпня приходити із перевірками з питань дотримання законодавства з праці можуть інспектори як від Держпраці, так і від місцевих органів самоврядування (як це було і до цього). 

Нас цікавить саме Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, оскільки він стосується перевірок у роботодавців. Тож, розглянемо його докладно. 

 

Новий Порядок – що змінилося?

Порівнюючи новий Порядок №823 із Порядком №295 відразу зазначимо, що перевірки з праці  до роботодавців як були інспекційними відвідуваннями, так і залишилися. Аналогічно, як залишилися невиїзні інспектування. 

Щодо підстав таких інспекційних відвідувань слід виділити чотири категорії:

  1. Які залишилися без змін (таких більшість);
  2. Які зазнали змін;
  3. Які скасовано;
  4. Нові підстави для проведення інспекційних відвідувань. 

Розмістимо ці підстави у зручній таблиці з коментарями

 


п/п
Підстава для проведення інспекційного відвідування Коментар
1 за зверненням працівника про порушення щодо нього законодавства про працю; Без змін. Але звернення фізичних осіб, щодо яких порушено правила оформлення трудових відносин, працівників і роботодавців може бути подано через уповноваженого представника.
2 за зверненням фізособи, щодо якої порушено правила оформлення трудових відносин; Без змін
3 за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством Без змін
4 за рішенням суду Раніше ця підстава виглядала так: «за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю»
5 за повідомленням посадових осіб органів держнагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені в ході виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин; У Порядку №295 ця підстава  була визначена так: «за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), при виявленні в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю». Тобто раніше ця підстава не мала конкретики, а відтепер чітко зазначено, про що саме мають повідомити посадові особи  органів державного нагляду або правоохоронні органи, а саме про:
  • працю щодо неоформлення трудових відносин (з цим усе зрозуміло);
  • або порушення порядку оформлення трудових відносин (що саме будуть вважати порушенням для того, щоб прийти на інспекційне відвідування, поки що не зрозуміло).
6 за інформацією:    
  Держстату та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати; Без змін
  ДПС та її територіальних органів про:    
    невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; Без змін
    факти порушення законодавства про працю, виявлені в ході здійснення повноважень Відтепер підставою для проведення інспекційного відвідування є виявлення фактів порушення законодавства про працю в ході здійснення будь-яких повноважень (можна розцінювати й так), оскільки раніше це були саме здійснення контрольних повноважень. Як це буде виглядати, звісно, покаже практика.
    факти провадження госпдіяльності без держреєстрації у порядку, встановленому законом, як суб’єкта господарювання; Без змін
      Скасовано одну підставу,  за якої раніше  податківці мали надати інформацію до Держпраці. А саме: інформація щодо роботодавців, які мають заборгованість із сплати ЄСВ у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника.
  Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:    
    роботодавців, які нараховують заробітну плату 30 і більше відсоткам працівників менше мінімальної; У цьому випадку підставу конкретизовано в Порівнянні з  Порядком №295. Раніше цей пункт виглядав надто узагальнюючим, а саме: «… роботодавців, які нараховують зарплату менше мінімальної…».
    роботодавців, у яких щодо працівників відсутнє повідомлення про прийняття на роботу; Без змін
    роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків; Без змін
    фізосіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року Тут хочеться сказати «ну нарешті виправилися». Оскільки раніше цей пункт суперечив нормам законодавства, а саме - в ньому йшлося про «працівників, які виконують роботи чи надають послуги за договорами ЦПХ». А ми знаємо і самі фахівці Держпраці про це неодноразового пояснювали, що не буває «працівників по договорах ЦПХ», а є «фізичні особи», оскільки, якщо працівник, то це вже має йтися про КЗпП, а ніяк не про ЦКУ.
    роботодавців, у яких щодо працівників відсутні нарахування зарплати у звітному місяці, що завершився; Раніше тут йшлося про роботодавців, у яких щодо працівників відсутні нарахування зарплати у звітному місяці (відпустка без збереження зарплати без дотримання вимог КЗпП).
А відтепер, вважаємо, що підставу слід розуміти так: якщо у звіті з ЄСВ у працівника відсутній заробіток (прогул, тривале перебування на лікарняному) й працівник протягом кільком місяців не надав лікарняний листок (в тому числі відпустка без збереження зарплати без дотримання вимог КЗпП), це може стати причиною того, що навідається інспектор з Держпраці. А раніше мова йшла про відпустку без збереження зарплати, яку чітко видно було із звіту з ЄСВ, оскільки у реквізиті 14 таблиці 6 звіту з ЄСВ зазначається кількість днів без збереження зарплати.
    роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації; Без змін
    роботодавців, у яких 30 і більше відсотків фізосіб працюють на умовах цивільно-правових договорів; Без змін
    роботодавців із чисельністю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників Без змін
7 за інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, виявлених у ході здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю Без змін
8 за дорученням Прем’єр-міністра України Нова підстава
9 за зверненням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини; Нова підстава
10 за запитом народного депутата Нова підстава
11 у разі невиконання вимог припису Нова підстава. На цю підставу чекали з нетерпінням, оскільки зараз є можливість виправитися без застосування штрафної санкції 10 МЗП за недотримання державних мінімальних гарантій в ополаті праці. Раніше такої можливості у роботодавців не було,  доплатив не доплатив,  все одно плати 10 МЗП. Це можна назвати зрушенням в бік покращення!

 

Зверніть увагу: тривалість інспекційного відвідування, невиїзного інспектування не може перевищувати 10 робочих днів! До цього для суб’єктів мікропідприємництва та малого підприємництва тривалість інспекції була не більше двох робочих днів.

Перебіг строку для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування починається з дня, наступного за днем надання об’єктом відвідування документів і пояснень, необхідних для їх проведення.

Тобто незалежно від розмірів підприємства, чи то велике підприємство, мікропідприємництво, мале підприємництво, чи ФОП, тривалість інспекційного відвідування та невиїзного інспектування - 10 робочих днів.

 

Які документи повинен надати інспектор та де має внести запис під час інспекційного відвідування?

У порівнянні з Порядком №295, перелік документів, які саме повинен надати інспектор Держпраці під час проведення інспекційного відвідування, збільшено.

Інспектор праці повинен пред’явити об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:

  • своє службове посвідчення;
  • на вимогу об’єкта відвідування або уповноваженої ним посадової особи інспектор праці надає копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування;
  • вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об’єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису (п. 9 Порядку №823).

Раніше цей перелік зводився лише до службового посвідчення.

Відповідно до п. 11 Порядку №823 інспектори з праці за наявності службового посвідчення безперешкодно без попереднього повідомлення мають право:

  • під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених п. 5 цього Порядку, о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці, проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об’єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
  • ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги;
  • наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об’єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
  • за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
  • на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмету інспекційного відвідування;
  • фіксувати проведення інспекційного відвідування, у тому числі з питань виявлення неоформлених трудових відносин, засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.

Вимога інспектора праці про надання об’єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій або витягів з документів, пояснень, доступу до всіх видів приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов’язковою для виконання (п. 12 Порядку №823).

І ще: відповідно до п. 8 Порядку №823, про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об’єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.

Тобто, для того, щоб вимагати надати йому офіційно документи, їх копії, пояснення тощо, інспектор має повідомити про те, що проводиться інспекційне відвідування. Те саме стосується і складання акту та приписів. Але попередній збір інформації такий інспектор матиме право робити і без повідомлення про це роботодавця – якщо вважатиме, що той перешкоджатиме такій інспекції.

 

Права роботодавців під час проведення інспекційного відвідування

Зі свого боку будуть певні права і у роботодавців, яких перевірятимуть.

Роботодавець має право не допустити до проведення інспекційного відвідування за таких умов:

  • відсутності службового посвідчення;
  • якщо на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено рішення Мінсоцполітики про затвердження форми акту інспекційного відвідування.

А також роботодавець має право:

  • вимагати припинення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у разі перевищення визначеного п. 10 цього Порядку максимального строку здійснення такого заходу;
  • подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акту або припису;
  • перед підписанням акту бути поінформованим про свої права та обов’язки;
  • вимагати нерозголошення комерційної таємниці або конфіденційної інформації об’єкта відвідування;
  • оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці;
  • отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань, невиїзних інспектувань;
  • фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.

 

Коли складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування?

Відповідно до п. 16 Порядку №823 акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається:

  • у разі створення об’єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування (ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених п. 11 Порядку №823);
  • відсутності об’єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування);
  • відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю;
  • перевищення строків проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, визначених п. 10 Порядку №823 (на нашу думку, ця підстава є зовсім не зрозумілою в даному контексті, мабуть, мається на увазі, якщо ще не сплив строк 10 днів й роботодавець не допускає до інспекційного відвідування, тоді складається акт про недопуск).

У разі відсутності/ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, об’єкту відвідування надсилається копія акту про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строк проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування зупиняється (п. 18 Порядку №823).

 

Складення акту інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та припису

За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю, – припис щодо їх усунення (п. 19 Порядку №823).

Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об’єктом відвідування або уповноваженою ним особою (п. 20 Порядку №823).

Якщо об’єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід’ємною частиною.

Зауваження можуть бути подані об’єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дня, що настає за днем підписання акту. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.

Відповідно до п. 23 Порядку №823 припис є обов’язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об’єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Припис вноситься об’єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акту (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень – наступного дня після їх розгляду.

У приписі зазначається строк для його виконання. Стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання. 

Якщо об’єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться нове інспекційне відвідування або невиїзне інспектування.

Найбільший Instagram-канал для бухгалтерів в Україні

Відповідно до п. 28 Порядку №823 у разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об’єкта відвідування до відповідальності не вживаються.

Але заходи до притягнення об’єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень у ході інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Про це ми писали також тут.

 

Але ДРСУ – проти!

Нагадаємо ще раз, що у нас вже був Порядок №295, згідно з яким проводилося інспектування роботодавців. Та 14 травня 2019 року його було визнано не чинним.

Оскільки Порядок №295 скасували, то будь-які інспекційні відвідування та невиїзні інспектування, які тривали на той момент, або призначені згідно із ним, мали бути зупинені та/або відмінені (скасовані).

Та далі, до затвердження нового Порядку, перевірки Держпраці, а також робота місцевих інспекцій з праці могли здійснюватися в межах Закону №877.

Тобто скасування Порядку №295 не означало, що і перевірки з питань дотримання законодавства з праці скасували. Але вони мали проводитися в межах загальних правил за Законом №877. Оскільки особливостей для проведення таких перевірок цей закон не містить. Докладно ми про це писали тут.

Тому була потреба затвердити такий Порядок окремо – що і було зроблено. Тепер ми маємо Порядок №823.

Та інформаційне агентство у сфері права та надання правових послуг «Єдина служба правової допомоги» на своїй сторінці наголошує, що і новий Порядок не відповідає чинному законодавству. Докладно про це - тут.

Зокрема, спеціалістами Служби встановлено, що новим Порядком визначено, що заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань.

Тобто знов у спосіб та формах, які суперечать Закону №877!  Нагадаємо, що саме це стало причиною для скасування попереднього Порядку №295.

Також ним передбачено обставини, які є підставами для проведення інспекційних відвідувань, що суперечить вимогам Конституції України, КЗпП та Закону №877.

Окрім того, Постанова №823 є регуляторним актом в розумінні Закону «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Відповідно прийняття регуляторного акту має відбуватися за погодженням з уповноваженим органом Держрегуляторною службою. Згідно з відповідю Держрегуляторної служби України в погодженні проекту регуляторного акту - постанови №823, було відмовлено.

 

Думка редакції та порада роботодавцям

Отже, бачимо, що не всі погоджуються із появою нового Порядку №823. Тому цілком ймовірно, що його теж спробують скасовувати через суд. Але як за таких обставин діяти роботодавцям, до яких таке інспектування завітало?

Роботодавці мають пам’ятати, що:  

  • Порядок №823 наразі є чинним. Тому не допустити інспекторів до перевірки можна лише у випадках, які в ньому зазначені (ми їх навели вище);
  • Ніхто не скасовував штрафні санкції за  ст. 265 КЗпП за  недопуск фахівців Держпраці. Тому якщо ви не допустите інспекторів до інспектування лише тому, що не згодні із тим, що Порядок №823 відповідає чинному законодавству, готуйтесь відстоювати вашу точку зору в суді.

Нагадаємо, у разі  недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, а у  разі недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників, штраф буде у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.

***

Читайте також: Увага! Новий порядок перевірок Держпраці можуть скасувати через суд 

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024140
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 364
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 6116
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459