Згідно проекту постанови правління ПФУ, з яким можна ознайомитись тут, пропонується внести зміни до Порядку обміну інформацією про відомості, що містять ознаки використання праці неоформлених працівників та порушень законодавства про працю.
Розглянемо, як зміняться критерії, за якими ПФУ обиратиме та передаватиме Держпраці інформацію про неоформлених працівників у таблиці:
Дані про таких страхувальників і застрахованих осіб, що передаються зараз:
|
Дані про страхувальників і застрахованих осіб, що пропонується передавати за проектом:
|
- застрахованих осіб, які працюють за сумісництвом у 5-ти та більше страхувальників;
- застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами у одного страхувальника більше року;
- страхувальників, у яких кількість застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами, більше ніж чисельність штатних працівників у звітному місяці та/або їх кількість значно збільшено у порівнянні з попереднім звітним місяцем;
- страхувальників, які у звітному місяці збільшили на 20 та більше відсотків кількість застрахованих осіб з ознакою «неповний робочий час»;
- страхувальників, які нараховують заробітну плату нижче законодавчо встановленого розміру мінімальної заробітної плати за основним місцем роботи крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час», та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці;
- страхувальників, у яких у звітному місяці відображено початок трудових відносин з працівником, але які не подали повідомлення про прийняття працівника на роботу;
- страхувальників, які у звітному місяці надали відомості про застрахованих осіб, які перебували у відпустці без збереження заробітної плати тривалістю понад встановлену законодавством та яким нарахування заробітної плати не здійснювалось;
- страхувальників, у яких протягом року показники кількості застрахованих осіб та загальної суми нарахованої заробітної плати не змінювались;
- страхувальників, у яких у звітному місяці відбулось зменшення штатної чисельності працівників на 10 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем.
|
- застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за ЦПД у одного страхувальника більше року;
- страхувальників, у яких кількість застрахованих осіб які виконують роботи (надають послуги) за ЦПД, більше 30% кількості застрахованих осіб у звітному місяці та/або їх кількість збільшено на 20 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем;
- страхувальників, які у звітному місяці збільшили на 20 та більше відсотків кількість застрахованих осіб з ознакою «неповний робочий час»;
- страхувальників, які нараховують зарплату 30 і більше відсотків працівників нижче законодавчо встановленого розміру мінзарплати за основним місцем роботи (крім тих, які у звітності заповнили ознаку «неповний робочий час», та тих, які розпочали та закінчили трудові відносини у звітному місяці);
- страхувальників, у яких у звітному місяці відображено початок трудових відносин з працівником, але які не подали повідомлення про прийняття працівника на роботу;
- страхувальників, які у звітному місяці надали відомості про застрахованих осіб, які перебували у відпустці без збереження зарплати більше 15 к. дн. та яким не нараховували зарплату;
- страхувальників, у яких протягом року показники кількості застрахованих осіб та загальної суми нарахованої заробітної плати не змінювались;
- страхувальників із чисельністю 20 і більше застрахованих осіб, у яких у звітному місці відбулось зменшення штатної чисельності працівників на 10 і більше відсотків у порівнянні з попереднім звітним місяцем;
- відомості про наявність у реєстрі застрахованих осіб Держреєстру соціального страхування даних про відносини застрахованої особи із страхувальником.
|
Як бачимо, сумісники, у яких багато роботодавців, більше контролерів не цікавлять. Натомість їх почали цікавити ті, хто перебуває у безоплатних відпустках більше 15 календарних днів (тобто, пропонується конкретизувати, що таке тривалість безоплатної відпустки понад встановлену законодавством).
Конкретизується і коло роботодавців, які підпадатимуть під увагу контролерів в разі скорочення штату. Критерій скорочених залишається тим самим – 10 та більше відсотків на місяць. А ось роботодавців, до яких він застосовуватиметься, стане менше – тих, у кого працівників менше за 20 осіб, до уваги не братимуть.
Наостанок зауважимо, що передана інформація не означатиме автоматичних штрафів або перевірок. Однак вона враховуватиметься Держпраці при призначенні та проведення виїзних інспектувань.