Мінфін наказом від 15.09.2020 р. №561 (зареєстрований в Мін'юсті 1211.2020 р. за №1123/35406) затвердив зміни до Порядку надання документів великого платника податків в електронній формі при проведенні документальної перевірки.
Наказ набере чинності через дев'ять місяців з дня його офіційного опублікування. Його було опубліковано в "Офіційному віснику" №93 від 27 листопада 2020 року. Відповідно він набере чинності тільки з 27 серпня 2021 року.
Цей Порядок визначає загальні принципи організації надання документів (інформації), визначених п. 85.2 ПКУ, в електронній формі великими платниками податків до контролюючих органів та формат і структуру таких документів при проведенні документальної перевірки.
Поширюється він на контролюючі органи, а також великих платників податків.
У розділі I Порядку надано визначення "контролюючі органи". Це податкові органи (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, його територіальні органи) - щодо дотримання законодавства з питань оподаткування (крім митних органів), законодавства з питань сплати єдиного внеску, а також щодо дотримання іншого законодавства, контроль за виконанням якого покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, чи його територіальні органи.
У розділі II уточнено, що для надання електронних документів ВПП до органів ДПС, що проводять перевірку, платник податків повинен мати:
- програмне забезпечення з ведення бухгалтерського обліку для формування електронних документів ВПП у визначеному цим Порядком форматі;
- доступ до мережі Інтернет та можливість відправлення/приймання електронних повідомлень по електронній пошті;
- отримані у кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг кваліфіковані сертифікати відкритих ключів посадових осіб юридичної особи, що мають право підпису (керівника, бухгалтера), та/або кваліфікованої електронної печатки (за наявності).
У розділі III прописано загальний формат та порядок надання електронних документів (інформації) ВПП. Зокрема, зазначено, що ВПП зобов'язаний також надати електронні документи (інформацію) ВПП з дотриманням вимог законодавства про електронний документообіг не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу.
Електронні документи (інформація) ВПП надаються у форматі XML у вигляді стандартного аудиторського файлу (SAF-T UA), який представляє собою електронний файл стандартизованої структури, що містить експортовані з вихідної системи обліку дані про наявність та стан активів, власного капіталу та зобов'язань, а також інформацію щодо змін у фінансово-господарському стані суб'єкта господарювання за певний період. Структура надання електронних документів (інформації) ВПП (стандартний аудиторський файл (SAF-T UA)) наведена у додатку до цього Порядку.
Формування електронного документа (інформації) ВПП завершується накладанням кваліфікованого електронного підпису та кваліфікованої електронної печатки (за наявності) посадових осіб ВПП у такому порядку:
- першим - кваліфікований електронний підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікований електронний підпис керівника; д
- ругою - кваліфікована електронна печатка ВПП (за наявності).
Електронні документи (інформація) ВПП надсилаються до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв'язку.
При прийманні електронних документів (інформації) ВПП від платника податків контролюючим органом здійснюється їх розшифрування, перевіряється кваліфікований електронний підпис, визначається відповідність електронного документа (інформації) ВПП, надісланого засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженому формату.
При надходженні електронних документів (інформації) ВПП засобами телекомунікаційного зв'язку здійснюється також їх автоматизована перевірка відповідно до Порядку №557.
Контролюючим органом забезпечується зберігання отриманих електронних документів (інформації) ВПП до закінчення процедури узгодження результатів перевірки або спливу строку, передбаченого для оскарження результатів в адміністративному та судовому порядках, але не менше строку зберігання акта документальної перевірки, при проведенні якої використовувались зазначені електронні документи (інформація) ВПП.
Підтвердженням прийняття та реєстрації або відхилення контролюючим органом електронних документів (інформації) ВПП є повідомлення, яке направляється платнику податків у вигляді електронного документа засобами телекомунікаційного зв'язку. У разі неодержання від контролюючого органу протягом двох робочих днів повідомлення про прийняття і реєстрацію або про відхилення електронного документа (інформації) ВПП відправник вживає додаткових заходів з використанням інших засобів зв'язку для одержання від адресата відповідного повідомлення.
У випадку виникнення у посадових осіб контролюючого органу під час проведення перевірки необхідності у розгляді і дослідженні електронних документів (інформації) ВПП, не наданих платником податків, ВПП зобов'язаний:
- забезпечити доступ посадових осіб контролюючого органу до електронних документів (інформації) ВПП за місцезнаходженням платника податків та його підрозділів (при проведенні документальних виїзних перевірок)
- або додатково надати електронні документи (інформацію) ВПП, що належать або пов'язані з предметом перевірки, на вимогу контролюючого органу, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту контролюючого органу.