Нагадаємо, що Постановою №303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. А ДРСУ ще у вересні 2022 р. запропонувала скасувати необхідність затвердження планів таких планових перевірок та внесення інформації на сайт контролера. Натомість запровадити державний моніторинг позапланових заходів та можливість реагування Державною регуляторною службою умов проведення позапланованих заходів.
Але у грудні 2022 року почали з’являтись нові плани перевірок на 2023 рік.
На нашому порталі можна побачити плани-графіки перевірок держорганів, які вже оприлюднили свої плани контрольних заходів на 2023 рік.
Зокрема, станом на 26 грудня плани-графіки проведення документальних планових перевірок страхувальників на І квартал 2023 року оприлюднили всі регіональні управління Фонду соцстраху, крім тих, хто знаходиться у тимчасовій окупації. Втім, враховуючи поточну адміністративну реформу та приєднання ФСС до ПФУ, чи будуть проведені ці перевірки за цим графіком і ким вони будуть проведені - питання наразі відкрите.
Повідомила про свій план перевірок на 2023 рік і ДПС. На момент написання цієї статті до графіку планових документальних перевірок було внесено 4014 підприємств та підприємців. Але чи будуть й вони проведені?
Нагадаємо, що крім заборони на здійснення держнагляду (контролю) за Постановою КМУ, ПКУ передбачив мораторій й на проведення планових перевірок податковими органами. Позапланові перевірки можуть здійснюватись лише у випадках, встановлених у п. 69.9 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
А ще у липні 2022 року всі платники зраділи скасуванню через суд Постанови №89, якою КМУ раніше скасував мораторій на проведення планових перевірок бізнесу у період карантину. Уряд у скасованій постанові дозволив податковим органам проводити планові податкові перевірки, право на проведення яких надається з дотриманням вимог п. 77.4 ПКУ. І що ж зараз? На підставі чого ДПСУ знову заговорила про планові перевірки?
Нечинність Постанови №89 зупинена
Почнемо з найнеприємніших новин - судова справа щодо нечинності Постанови №89 не закрита. Податківці продовжують боротися за своє право на планові перевірки, і Уряд їх в цьому підтримує!
ВС прийняв касаційну скаргу КМУ на судові рішення про визнання Постанови №89 протиправною та нечинною. І ухвалою ВС від 23.12.2022 р. у справі №640/18314/21 зупинив дію рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 січня 2022 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 липня 2022 року у справі №640/18314/21 до закінчення їх перегляду у касаційному порядку.
Обгрунтування було доволі цікаве: мотивуючи своє клопотання, КМУ зазначає, що рішеннями, які оскаржуються, визнано протиправною та нечинною Постанову КМУ від 03.02.2021 р. №89, тому відсутня можливість здійснювати контролюючим органом перевірок щодо додержання госпсуб`єктами норм податкового законодавства.
Як стверджує КМУ, несплата податків госпсуб`єктами за відсутності законодавчої можливості контролюючого органу реагувати на порушення унеможливлює надходження до державного бюджету, як наслідок, держава не може належним чином забезпечувати видатки на нагальні потреби. Отже, виконання цих рішень до закінчення касаційного перегляду призведе до значних втрат з держбюджету.
Тож і не дивно, що податкові органи, попри мораторій за ПКУ на проведення планових перевірок, у т.ч. під час дії карантину, все ж затвердили графік проведення планових заходів у 2023 році. Хоча норми скандальної Постанови №89 у будь-якому разі не можуть застосовуватись після 24.02.2022 р., оскільки на цей особливий період (на період дії воєнного та/або надзвичайного стану) встановлено спеціальні норми щодо проведення документальних податкових перевірок у приписах п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік був опублікований 23..12.2022 р. як того вимагає п. 77.1 ПКУ (в частині оприлюднення плану-графіка планових перевірок на офіційному вебсайті ДПСУ до 25 грудня року, що передує року, в якому вони будуть проводитися).
На нашу думку, відсутність врегулювання проведення таких перевірок на рівні закону (під час дії воєнного стану) створює стан невизначеності щодо легітимності дій контролюючого органу з призначення та проведення майбутніх перевірок у 2023 році за цим планом. Але як з цим боротися?
Платники можуть захистити свої права
За п. 77.2 ПКУ до плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування, затвердження плану-графіка та внесення змін до нього, а також перелік ризиків та їх поділ за ступенями затверджений Наказом Мінфіну від 02.06.2015 р. №524, який не зазнав жодних змін після 24.02.2022 р.
Одним із засобів захисту своїх прав платник податків може обрати оскарження дій органу ДПС щодо включення платника до плану-графіка перевірок. Втім, судова практика тут доволі неоднозначна.
Зокрема, у постанові від 20.01.2021 р. у справі №420/5763/20 апеляційний суд наголосив, що дії контролюючого органу щодо формування, у тому числі затвердження, плану-графіка документальних планових перевірок суб'єктів господарювання є лише службовою діяльністю працівників податкового органу. Тому він не створює для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов'язкових юридичних наслідків і відповідно такий акт не порушує права останнього.
Водночас суди розглядали справи щодо оскарження дій з внесення змін до такого плану-графіка. При цьому у справі №520/3161/19 (постанова ВС від 28.01.2021 р.) ТОВ поставило під сумнів дії органів ДПС щодо коригування плану-графіка планових перевірок та внесення їх до переліку підприємств, які підлягали плановій перевірці у січні 2019 р. Під час розгляду цієї справи всі суди були одностайні у своїх висновках та задовольнили позов ТОВ, скасувавши наказ на планову перевірку, визнавши дії податківців незаконними.
Натомість у справі №420/3259/19 (постанова ВС від 11.12.2020 р.) йшлося про аналогічні обставини коригування плану-графіка, але за травень 2019 р. Підстави були ті ж самі: до плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.
Проте у цій справі, на відміну від попереднього рішення (справа №520/3161/19), суди не побачили жодних порушень у діях податківців.
Замість висновків
Зрозуміло, що на сьогодні перевірки поступово відновлюються, адже (і Уряд цього не приховує) бюджет треба поповнювати.
Проте, коли йдеться про податкові документальні перевірки, то правила їх призначення мають бути чітко прописані в ПКУ.
А наявність самого графіка перевірок, на нашу думку, ще не вказує на можливість їх проведення.
Тож, вочевидь, варто очікувати змін на законодавчому рівні або остаточного рішення ВС у справі про оскарження Постанови №89.