• Посилання скопійовано

Е-реформа-2023: спілкування бізнесу й ДПС переходить у цифровий формат

Більшість пропозицій бізнесу щодо блокування податкових накладних почуто. І хоча проблеми ще залишаються, та їх буде знято з цифровізацією податкової

Е-реформа-2023: спілкування бізнесу й ДПС переходить у цифровий формат

Нарешті оприлюднено концепцію реформи діджиталізації Державної податкової служби (ДПС). Тепер до кінця 2023 року фіскальне відомство має повністю перейти на електронні сервіси. А українці — отримати так звану податкову у смартфоні, яка, як вважають ініціатори Е-реформи, має мінімізувати особисті контакти платників податків із працівниками ДПС та забезпечити легкий і прозорий сервіс податкового адміністрування. Проте одна річ - оприлюднення, а інша — реалізація. У бізнесу є свої зауваження та побажання. Розповідає Zn.ua.

Передбачено, що після діджиталізації податківці вже не матимуть жодних підстав для виїзних перевірок, якщо декларація перед поданням пройде онлайн-перевірку в базі даних ДПС, а платник виявить усі ризики і виправить їх. 

Що стосується ФОПів, які перебувають на єдиному податку, і громадян, які декларують свій майновий стан, — то їм узагалі не треба буде заповнювати декларації. За них цю місію виконає сама податкова. І вона тепер відповідатиме за правильність та вчасність декларування. 

Але цифровізація відносин влади та бізнесу — це не лише дієвий інструмент у боротьбі з корупцією і створення комфортніших умов для платників. Бізнес сподівається, що Е-реформа посприяє також зниженню витрат на утримання фіскального апарату та дозволить підприємцям заощадити гроші  на адміністрування податків. 

 

Діджиталізацією лише ДПС не обмежитись 

Але головне — заплановані в податковій на 2023 рік радикальні зміни мають зняти для бізнесу чимало питань. Зокрема і щодо блокування податкових накладних. 

Більшість пропозицій бізнесу щодо блокування податкових накладних почуто. І хоча проблеми ще залишаються, та їх буде знято з цифровізацією податкової. Нині фахівці бізнес-асоціацій працюють над методологією проведення аналізу фінансово-економічних ризиків. Запровадження ризик-орієнтованого підходу у правоохоронній системі — більш ефективний спосіб, ніж кримінальне переслідування осіб після вчинення ними злочинів. 

Крім того, діджиталізація лише податкової не дасть бажаних результатів. Е-реформу має бути розширено на інші органи фіскальної системи: митницю, Бюро економічної безпеки (БЕБ). Якщо хтось буде готовий раніше, треба починати, але зволікати з процесом не варто. Дуже важливо під час такої реформи встановити якісні показники ефективності. Наприклад, для БЕБ є доцільними такі КРІ: 

  • співвідношення кількості початих досудових розслідувань і кількості обвинувальних актів, спрямованих до суду; 
  • співвідношення кількості обвинувальних актів, спрямованих до суду першої інстанції, та кількості обвинувальних вироків у справах, підслідних БЕБ; 
  • статистика зупинених кримінальних проваджень (у динаміці — період до періоду); 
  • питома вага відшкодування збитків до встановлених у кримінальному провадженні; 
  • середня тривалість досудових розслідувань (ДР) у кримінальних провадженнях, окремо частка ДР, що тривають понад 18 місяців; 
  • динаміка кількості та вартості арештованого майна. Співвідношення з кількістю арештів майна у розвинених країнах-сусідах, співвідношення накладених арештів майна та скасованих, у динаміці по кварталах; 
  • динаміка кількості обшуків (загалом інвазивних слідчих дій), проведених БЕБ. Співвідношення з кількістю обшуків у розвинених країнах-сусідах, а також результативності таких дій; 
  • кількість скарг бізнесу до бізнес-омбудсмена квартал до кварталу, в динаміці. 

 

Старі борги не відпускають 

Презентованою програмою діджиталізації визначено такі заходи: модернізація контакт-центру ДПС; розвиток інфраструктури ІТ комплексів ДПС; удосконалення програмних РРО; аналітика масиву даних фіскальних чеків; удосконалення роботи Електронного кабінету; створення програмного продукту для роботи з аудиторським файлом SAF-T; створення системи АІС «Адміністративне та судове оскарження»; розвиток ІКС «Міжнародний автоматичний обмін інформацією»; створення системи електронного адміністрування акцизного податку; створення хмарного сховища для кваліфікованих електронних підписів; розширення потужності серверного обладнання; створення центру резервного копіювання. 

Це гарні ідеї, проте не варто забувати і про поточні проблемні питання галузевих департаментів податкової служби. У запропонованій презентації аналізу їх немає. 

Зокрема, це стосується: 

  • роботи системи блокування податкових накладних, виправлення її недоліків; 
  • автоматизації інкасових доручень, які досі формуються в паперовому вигляді; 
  • формування податкових повідомлень-рішень у паперовому вигляді; 
  • внутрішньої звітності податкової служби, яка формується вручну в ексель-таблицях; 
  • камеральних перевірок; 
  • виправлення помилок та неточностей у роботі інформаційних систем податкової служби. 

Загалом на сьогодні на стадії погодження технічних завдань або їх реалізації перебувають понад 30 різних важливих завдань. Тож видається логічним, аби план діджиталізації ДПС насамперед охоплював старі борги. Спочатку слід вирішити поточні проблеми бізнесу, а вже потім братися за реалізацію нових перспективних завдань. 

Також важливо запровадити чіткі вимірювання КРІ для ДПС, зокрема: 

  • ступінь дотримання платниками податків законодавства зі сплати податків; 
  • ступінь задоволеності платників податків виконанням органами податкової служби сервісних функцій, на основі регулярних опитувань; 
  • стан/динаміку збору та відшкодування податку на додану вартість, час на відшкодування ПДВ період до періоду; 
  • стан/динаміку блокування податкових накладних/розрахунків коригування в рамках системи автоматичного моніторингу (СМКОР); 
  • стан/динаміку податкового боргу платників податків; 
  • стан/динаміку переплат до бюджету платників податків з основних податків та зборів (з податку на прибуток, ПДФО та інших); 
  • індикатор конфліктності роботи ДПС — скарги платників податків у динаміці (кількість/сума/на центральному рівні скасовано ППР/скасовано в суді); 
  • кількість заходів адміністративного/кримінального характеру щодо працівників ДПС до загальної чисельності фахівців ДПС; 
  • рівень детінізації на основі розрахованих Мінфіном та Мінекономіки показників; 
  • рівень витрат на утримання ДПС відносно зібраних податків. 

 

Болюче питання РРО 

З огляду на вимоги Меморандуму про взаєморозуміння, який Україна і ЄС підписали 16 січня, доцільно вирішити й питання РРО. А для цього: 

  1. спростити застосування програмних РРО та зменшити обсяг звітності щодо них, створити сервіси для перевірки фіскальних чеків, здешевлення вартості передачі фіскальних чеків до ДПС через створення державного інформаційного еквайра; 
  2. автоматизувати камеральні перевірки, впровадити відображення в кабінеті платника всіх критеріїв ризиковості бізнесу та попередження/нагадування про можливі порушення замість штрафів. 

Вбачається доцільним спростити все, що стосується РРО. Крім того, представники всіх бізнес-асоціацій МСБ вважають за необхідне звузити сферу застосування РРО, позбавивши найменших підприємців необхідності працювати з РРО. 

Завдання податкової — запобігати, попереджати та нагадувати про можливі порушення, а не карати бізнес штрафами вже за фактом, що відбувся. 

***

Читайте такожРеформа податкової служби: нові деталі від Гетманцева

Джерело: Дзеркало тижня

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024164
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 512
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9336
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024165
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460