• Посилання скопійовано

Законопроєкти щодо перезавантаження БЕБ потребують доопрацювання

За позицією бізнесу, законопроєкти від КМУ не роблять БЕБ єдиним правоохоронним органом, який має боротися з економічними злочинами, а отже, не закривають проблему «кошмарення» бізнесу з боку різних правоохоронних структур

Законопроєкти щодо перезавантаження БЕБ потребують доопрацювання

За результатами аналізу урядових законопроєктів №10439 та №10440, які позиціонувалися як «перезавантаження БЕБ», Федерація роботодавців України змушена констатувати, що вони потребують доопрацювання.

ФРУ ще при розробці та розгляді базового законопроєкту про БЕБ у 2019 - 2020 роках послідовно наполягала на тому, що Бюро економічної безпеки передусім має стати єдиним аналітичним органом з правоохоронною функцією щодо боротьби з економічними злочинами, на чому неодноразово наголошувала у своїх листах та зверненнях. Також після його прийняття ми висловлювали побоювання щодо можливості недосягнення цих цілей. На жаль, у підсумку Бюро не стало ані єдиним, ані аналітичним органом, проте відзначилося практично нульовою ефективністю, через що і постало питання про його перезавантаження. БЕБ, створений наприкінці 2021 року, так і не зміг забезпечити комплексну протидію економічним та фінансовим злочинам, а досудовими розслідуваннями у кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень у сфері економіки займаються слідчі Нацполіції, СБУ, ДБР та інших правоохоронних органів.

Саме з метою перезавантаження БЕБ Уряд в рамках реалізації фіскальних структурних реформ, передбачених Меморандумом з МВФ, і мав розробити законопроєкти №10439 та №10440.

Зазначені проєкти дійсно містять окремі позитивні моменти у цьому напрямі, зокрема:

  • певне звуження повноважень інших правоохоронних органів (зокрема, СБУ та Нацполіції) щодо розслідування кримінальних проваджень щодо кримінальних правопорушень в сфері економіки;
  • більш чітку регламентацію дій працівників БЕБ при обшуках та виїмках документів тощо;
  • уточнення процедури відбору та призначення на посади керівництва БЕБ.

Але в цілому в цих законопроєктах не йдеться про перетворення БЕБ на єдиний правоохоронний орган, що займається питаннями економічних злочинів та спирається при цьому на міцну аналітичну базу у своїй роботі. Зокрема, через те, що у підслідності СБУ залишаються ст. 201-1, 201-2, 201-3, 201-4 ККУ, які також є статтями економічного характеру. А отже, СБУ продовжуватиме займатися економічними правопорушеннями. Наскільки від дій, пов’язаних із розслідуванням кримінальних проваджень щодо кримінальних правопорушень у сфері економіки внаслідок прийняття цього законопроєкту вдасться огородити Нацполіції, найімовірніше, дізнаємося лише на практиці.

Таким чином, запропоновані законопроєкти не роблять БЕБ і єдиним правоохоронним органом, який має боротися з економічними злочинами, а отже, не закривають проблему «кошмарення» бізнесу з боку різних правоохоронних структур.

Ще одна проблема законопроєктів – відсутність у них намірів провести переатестацію співробітників та зміну напрямів та методів роботи.

Крім того, запропоновані законопроєкти містять деякі дивні норми (наприклад, щодо залучення Ради бізнес-омбудсмена до обшуків та виїмки документів тощо у провадженнях БЕБ), які взагалі навряд чи є реальними до виконання і наявність яких важко визнати розумною.

У зв’язку із викладеним ФРУ звертається до Уряду та Верховної Ради України з вимогою доопрацювати законопроєкти №10439 та №10440 з метою реального перезавантаження БЕБ, зробивши її передусім аналітичним центром у боротьбі з економічними злочинами з правоохоронною складовою. Причому правоохоронна складова у боротьбі з цим видом злочинів має залишитись виключно у БЕБ, інші правоохоронні органи мають бути її повністю позбавлені.

***

Читайте також:

Джерело: Федерація роботодавців України

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»