• Посилання скопійовано

Скільки повідомлень про підозрілі операції було отримано Держфінмоніторингом у І кварталі?

Протягом І кварталу 2024 р. від суб’єктів первинного фінмоніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 377 503 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них: 61 263 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність)

Скільки повідомлень про підозрілі операції було отримано Держфінмоніторингом у І кварталі?

Державною службою фінансового моніторингу України як підрозділом фінансової розвідки України в умовах воєнного часу вживаються посилені заходи практичного та організаційного характеру щодо протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі – ПВК/ФТ/ФРЗМЗ), які базуються на реалізації:

Вказана робота здійснюється у координації з національними та міжнародними партнерами у напрямі вжиття дієвих практичних кроків, у тому числі міжнародно-правового характеру, з метою результативного санкціонування дій країни-терориста.

На офіційному вебсайті Держфінмоніторингу, продовжуючи роботу, започатковану після запровадження воєнного стану, на щотижневій основі оприлюднювались ключові статистичні дані щодо роботи підрозділу фінансової розвідки на міжнародній та внутрішній арені.

 

Збір та обробка інформації

Протягом І кварталу 2024 р. від суб’єктів первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингом взято на облік 377 503 повідомлення про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, з них:

  • 61 263 повідомлення про підозрілі фінансові операції (діяльність);
  • 315 751 повідомлення про порогові операції;
  • 105 повідомлень про порогові та підозрілі операції (діяльність);
  • 384 повідомлення на запит про відстеження фінансових операцій.

 

Аналітичні дослідження

У І кварталі 2024 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів спрямовано 273 матеріали (148 узагальнених матеріалів та 125 додаткових узагальнених матеріалів), зокрема до:

  • Служби безпеки України – 71 матеріал (41 узагальнений матеріал та 30 додаткових узагальнених матеріалів);
  • органів Національної поліції – 65 матеріалів (52 узагальнених матеріали та 13 додаткових узагальнених матеріалів);
  • Національного антикорупційного бюро України – 49 матеріалів (10 узагальнених матеріалів та 39 додаткових узагальнених матеріалів);
  • Державного бюро розслідувань – 40 матеріалів (14 узагальнених матеріалів та 26 додаткових узагальнених матеріалів);
  • Бюро економічної безпеки України – 28 матеріалів (21 узагальнений матеріал та 7 додаткових узагальнених матеріалів);
  • органів прокуратури – 20 матеріалів (10 узагальнених матеріалів та 10 додаткових узагальнених матеріалів).

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 21,8 млрд гривень.

У І кварталі 2024 р. сума зупинених Держфінмоніторингом фінансових операцій та заблокованих коштів становить у еквіваленті понад 2,1 млрд гривень.

Наразі основним напрямом діяльності Держфінмоніторингу є виявлення фінансових операцій та осіб, пов’язаних з фінансуванням тероризму/сепаратизму, військовою агресією з боку РФ проти України, насильницькою зміною чи поваленням конституційного ладу або захопленням державної влади, зміною меж території або державного кордону.

Так, у І кварталі 2024 р. Держфінмоніторингом до правоохоронних органів спрямовано 38 таких матеріалів, які були розподілені на такі складові (5 матеріалів містять декілька складових):

  • 4 узагальнених матеріали, що містили підозри щодо фінансових операцій або їх учасників, які можуть бути пов’язані з фінансуванням тероризму/сепаратизму;
  • 1 узагальнений матеріал, що містив інформацію відносно замороження активів клієнта, включеного до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
  • 16 матеріалів (15 узагальнених матеріалів та 1 додатковий узагальнений матеріал), що містили підозри щодо фінансових операцій або їх учасників, які можуть бути пов’язані з військовою агресією з боку РФ проти України та здійсненням колабораційної діяльності за підозрою у державній зраді, насильницькій зміні чи поваленні конституційного ладу або захопленням державної влади, зміні меж території або державного кордону, у тому числі за участю 1 неприбуткової організації;
  • 22 матеріали (14 узагальнених матеріалів та 8 додаткових узагальнених матеріалів), що містили підозри щодо фінансових операцій або їх учасників, до яких застосовано обмежувальні заходи (санкції).

У рамках міжнародного співробітництва щодо обміну інформацією, а також виявлення та зупинення/замороження активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, та іншим особам, Держфінмоніторингом здійснюється постійна аналітична робота, в рамках якої, зокрема, спрямовано 15 запитів до 13 підрозділів фінансових розвідок іноземних держав. Спільні аналітичні дослідження тривають.

Крім того, представник Держфінмоніторингу бере участь у складі оперативної групи «Task Force» у напрямі виявлення, арешту активів, що належать особам, які організовують, забезпечують та провокують проведення агресивної війни РФ щодо України, як на території України так і за її межами, з метою подальшої їх передачі до державного бюджету України для відбудови її зруйнованої інфраструктури.

Під увагою Держфінмоніторингу також перебувають фінансові розслідування стосовно фактів відмивання коштів, одержаних від корупційних діянь, розкрадання та привласнення державних коштів та майна.

Так, у I кварталі 2024 р. Держфінмоніторингом спрямовано до правоохоронних органів 64 матеріали (14 узагальнених матеріалів та 50 додаткових узагальнених матеріалів), які пов’язані з підозрою у корупційних діяннях. Зокрема, до:

  • Національного антикорупційного бюро України – 49 матеріалів (10 узагальнених матеріалів та 39 додаткових узагальнених матеріалів);
  • Державного бюро розслідувань – 13 матеріалів (2 узагальнених матеріали та 11 додаткових узагальнених матеріалів);
  • Офісу Генерального прокурора – 1 узагальнений матеріал;
  • Бюро економічної безпеки України – 1 узагальнений матеріал.

У вказаних матеріалах сума фінансових операцій, які можуть бути пов’язані з легалізацією коштів та із вчиненням кримінального правопорушення, становить 6,9 млрд гривень.

 

Співпраця з суб’єктами фінансового моніторингу та громадськістю

У рамках співпраці з приватним сектором Держфінмоніторингом надалі продовжується тестування обміну інформацією з суб’єктами первинного фінансового моніторингу засобами Інформаційно-телекомунікаційної системи «Електронний кабінет системи фінансового моніторингу», яка впроваджується за підтримки проєкту Антикорупційна Ініціатива Європейського Союзу в Україні (EUACI).

Водночас у період воєнного стану Держфінмоніторинг акцентовано забезпечує співпрацю з громадськістю. Так, 23 лютого 2024 р. відбулось шосте засідання Громадської ради при Держфінмоніторингу.

Під час засідання представник Держфінмоніторингу поінформував присутніх про реалізацію Службою у 2023 році державної політики у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення в умовах воєнного стану.

Крім того, на виконання ч. 2 ст. 36 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» Держфінмоніторингом було спрямовано до Верховної Ради України звіт про стан запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення за 2023 рік (далі – Звіт).

У Звіті міститься інформація про результати діяльності учасників національної антилегалізаційної системи за 2023 рік, враховуючи умови збройної агресії РФ проти України.

Також на виконання пункту 14 Порядку формування та оприлюднення комплексної адміністративної звітності у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, затвердженого постановою КМУ від 05.08.2020 №692, на офіційному вебсайті Держфінмоніторингу оприлюднено комплексну адміністративну звітність за 2023 рік.

Водночас 23 січня 2024 р. у Держфінмоніторингу відбулася зустріч із представниками сектору НПО в рамках реалізації завдань Робочої групи з питань проведення національної оцінки ризиків, де обговорювались питання виконання Україною вимог 8 Рекомендації FATF та підвищення обізнаності сектором НПО наявних ризиків для НПО бути залученими (використаними) з метою відмивання коштів або фінансування тероризму.

Крім того, у рамках міжвідомчого співробітництва представники Держфінмоніторингу взяли участь у семінарі «Місія можлива. Визначаємо кінцевого бенефіціарного власника у громадських і благодійних організацій за новими правилами» (26 березня 2024 р.).

 

Заходи міжнародного характеру

Держфінмоніторингом на основі відкритих джерел інформації підготовлено візуалізацію «Глобальна картина захисту міжнародної фінансової системи від ризиків ПВК/ФТ/ФРЗМЗ, що генерує РФ, внаслідок вторгнення в Україну».

Ця візуалізація демонструє стан Глобальної міжнародної фінансової системи ПВК/ФТ/ФРЗМЗ до та після російського вторгнення в Україну станом на лютий 2024 року, а саме:

  • розрив зв’язків між ключовими міжнародними організаціями та юрисдикціями з РФ, що мають на меті забезпечення цілісності та стійкості глобальної міжнародної фінансової системи;
  • здійснення РФ цілеспрямованих деструктивних кроків для руйнування інфраструктури захисту міжнародної фінансової системи, зокрема через формування шлюзів доступу до неї для країн, які санкціоновані Радою Безпеки ООН та внесені FATF до «чорного списку»;
  • російські дії суперечать висновкам Звіту про взаємну оцінку РФ 2019 року і вимагають реагування з боку FATF.

 

Співпраця з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)

Протягом I кварталу 2024 р. здійснювався постійний обмін інформацією між Держфінмоніторингом та FATF стосовно ситуації в Україні, пов’язаної з повномасштабним вторгненням РФ.

У період з 19 по 23 лютого 2024 р. Держфінмоніторинг, за підтримки проєкту Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні (EUACI), взяв участь у черговому Пленарному засіданні та засіданнях відповідних робочих груп FATF, які відбувались у м. Парижі (Французька Республіка).

За наслідками розгляду питання щодо санкцій до РФ, FATF прийнято відповідну заяву, що розміщена на офіційному вебсайті FATF.

Відповідно до заяви члени FATF із занепокоєнням зазначають потенційні ризики для міжнародної фінансової системи, в тому числі зростаючі фінансові зв’язки РФ з країнами, на які поширюються контрзаходи FATF, ризики фінансування розповсюдження зброї масового знищення, а також зловмисну кіберактивність і атаки програм-вимагачів. Зважаючи на серйозність цих ризиків, багато членів FATF вживають проактивних заходів для захисту себе та Глобальної фінансової системи.

FATF закликає всі юрисдикції продовжувати зберігати пильність через вищезгадані ризики. Як і з початку агресивної війни РФ, члени FATF і далі стежитимуть за ситуацією та ризиками, що загрожують глобальній фінансовій системі. Як призупинений член FATF, РФ залишається відповідальною за виконання своїх зобов’язань щодо впровадження стандартів FATF.

Також, враховуючи другу річницю з початку агресії РФ проти України, FATF підтверджує свою заяву, опубліковану 24 лютого 2023 р.

Підсумки цього засідання FATF розміщено на офіційному вебсайті Служби, у розділі Головна / Діяльність / Міжнародне співробітництво / Заяви міжнародних організацій

Також Держфінмоніторингом здійснено зведення усіх заяв FATF щодо ризиків РФ з початку її повномасштабного вторгнення в Україну.

 

Співпраця з Комітетом експертів Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму (MONEYVAL)

У звітному кварталі Держфінмоніторингом забезпечувалась співпраця з MONEYVAL у рамках підготовки типологічного дослідження «Доходи та конфлікти».

Україна є лідером команди проєкту, спрямованого на виявлення тенденцій та типологій відмивання коштів/фінансування тероризму, пов’язаних із військовими конфліктами, а також обмін передовим досвідом і потенційними діями щодо зменшення ризиків. Проєкт розглядатиме сценарії до, під час і після військових конфліктів, які підживлюють фінансові злочини, а також нелегітимні методи фінансування конфліктів.

Серед питань, які планується дослідити в рамках типології, є аналіз використання краудфандингу, віртуальних активів, систем онлайн-платежів та закупівель товарів подвійного призначення для отримання коштів або активів з метою підтримки конфліктів. Також будуть розглянуті схеми ухилення від санкцій, такі як приховування або маскування прав власності на юридичні особи, корупція, шахрайство та незаконне привласнення.

Команда проєкту, крім України, складається з представників Джерсі, Литви та Республіки Молдова.

 

Співпраця з Егмонтською групою підрозділів фінансової розвідки (ЕГ)

У період з 30 січня до 01 лютого 2024 р., за сприяння Програми підтримки ОБСЄ для України, представники Держфінмоніторингу взяли участь у засіданнях робочих і регіональних груп Егмонтської групи підрозділів фінансової розвідки, які проходили в м. Сент-Джуліан, Республіка Мальта.

У межах зазначених засідань представниками Держфінмоніторингу проведено робочі зустрічі з виконуючою обов’язки Голови Егмонтської групи та Регіональним представником групи Європа ІІ.

Водночас представник Держфінмоніторингу взяв участь у спільному курсі Ради Європи та Егмонтської групи з підготовки тренерів зі стратегічного аналізу на основі курсу Центру з питань досконалості та лідерства ПФР (ECOFEL) (11 – 13 березня 2024 р., м. Страсбург, Французька Республіка).

Нагадаємо, що участь російської фінансової розвідки в Егмонтській групі є зупиненою з 18 жовтня 2023 року.

 

Інші міжнародні активності фінансової розвідки

Представники Держфінмоніторингу взяли участь:

  • в онлайн-презентації методології для підготовки секторальних оцінок ризиків неприбуткових організацій (Greenacre), яку розробив Глобальний фонд ЄС з протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму для України (EU AML/CFT Global Facility) (17 січня 2024 р.);
  • в онлайн-зустрічі з представниками ініціативи «Фінанси проти рабства та торгівлі людьми» (FAST) (24 січня 2024 р.);
  • експертній онлайн-зустрічі з міжнародною експерткою Ради Европи щодо обговорення технічного документу «Оцінка відповіді Уряду України на вимоги FATF Рекомендації 8 та Безпосереднього результату 10» (05 березня 2024 р.);
  • у семінарі з питання законодавчої підтримки, пов’язаної з віртуальними активами, організованому Офісом Координатора економіко-довкільної діяльності (ОСЕЕА) ОБСЄ (05 – 09 лютого 2024 р., м. Варшава, Республіка Польща);
  • у семінарі «Цільової робочої групи з віртуальних активів», а також зустрічах з IТ-питань (11 – 15 березня 2024 р., м. Варшава, Республіка Польща);
  • у міжнародному семінарі Ради Європи «Посилення функції стратегічного аналізу підрозділів фінансової розвідки» (м. Варшава, Республіка Польща, 20 – 21 березня 2024 р.).

Джерело: Державна служба фінансового моніторингу України

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»