Єдиною службою правової допомоги за зверненням підприємців та представників громадськості спеціалістами у серпні 2019 року було опрацьовано документи щодо прийняття постанови КМУ № 823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» (далі постанова 823), в результаті чого було встановлено протиправність зазначеного нормативного акту.
Про встановлені ризики прийнято рішення офіційно повідомити: комітети Верховної Ради України IX скликання: Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики, Комітет з питань правової політики, Комітет з питань антикорупційної політики, Кабінет Міністрів України, Міністерство соцiальної політики України, Міністерство юстиції України, Державну регуляторну службу України, Національне антикорупційне бюро України.
В подальшому з урахуванням зібраних матеріалів та звернень фізичних осіб-підприємців було ініційовано позов від ТОВ "Єдина служба правової допомоги" та ФОП Пугач В. В. до Окружного адміністративного суду м. Києва щодо визнання протиправною та нечинною постанови №823.
03 грудня 2019 року об’єднано в одне провадження справу №640/17424/19 за позовом ТОВ “Єдина служба правової допомоги”, ФОП Пугач В.В. та справу №640/18199/19 за позовом ТОВ “Бізнес Лігал Сервіс Груп” до Кабінету Міністрів України про визнання протиправною та нечинною постанови КМУ №823 від 21 серпня 2019 року.
Окружним адміністративним судом м. Києва 28 квітня 2021 року позовні вимоги задоволено повністю визнано протиправною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року №823 «Про порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю». Рішення у справі в форматі ПДФ за посиланням.
Висновки
Спеціалісти Служби наголошують, що статтею 259 Кодексу законів про працю передбачено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та його територіальні органи у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Враховуючи викладене визначення підстав для проведення заходів контролю підзаконними актами у формі постанови КМУ суперечить положенням статті 19 Конституції України.
Окрім того Верховною Радою України прийнято закон України від 4 березня 2021 року №1320-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання", згідно з яким встановлено відповідальність (Стаття 188-6 КУпАП) за невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіальних органів щодо усунення порушень законодавства про працю, зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соціальне страхування або недопущення посадових осіб цих органів до здійснення заходів державного нагляду (контролю), підстави яких визначені законом. Отже за висновками спеціалістів Служби підстави здійснення заходів державного нагляду (контролю), не можуть визначатись підзаконними актами.
Законом 1320 передбачено забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом, відповідно Кабінет Міністрів України зобов'язаний привести у відповідність до закону положення постанови КМУ №823.
Враховуючи вищевикладене притягнення службових осіб підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - підприємців до відповідальності за статтею 188-6 КУпАП в ході здійснення інспекційного відвідування на підставах визначених постановою КМУ 823 від 21 серпня 2019 року є протиправним.
Автор матеріалу: Осмоловський Денис Юлійович
Від редакції:
- Поки що Постанова №823 залишається чинною. Тобто у правилах проведення перевірок з трудового законодавства нічого не змінюється.
- Рішення набере законної сили через 30 днів (тобто, 28.05.2021 р.), якщо не буде подана апеляційна скарга.
Чекаємо далі...
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!