• Посилання скопійовано

План-графік податкових перевірок: чи можна з нього викреслитися?

Судова практика поки що є неоднозначною щодо того, як ті чи інші платники податків потрапляють в плани-графіки перевірок ДПС. Особливо, якщо це стосується оновлення цих планів-графіків. Чому раніше платника в цьому документі не було, а пізніше він з’явився? Чи можна цей факт якось оскаржити?

План-графік податкових перевірок: чи можна з нього викреслитися?

Хоча оскарження наказів на позапланову перевірку та законності її призначення має неоднозначну судову практику, платники податків активно почали протистояти призначенню планових перевірок. Таким чином, необхідність з’ясування законності призначення планової перевірки та підстав віднесення того чи іншого підприємства до плану-графіка вже створює свою історію в судах.

Наразі маємо два різні судові рішення з питання планових перевірок. Тож спробуємо допомогти госпсуб’єктам висновками з коментованих рішень для майбутніх судових спорів.

 

Позитивне рішення для платників податків

У постанові ВС від 28.01.2021 р., справа №520/3161/19 ТОВ поставило під сумнів дії органів ДПС щодо коригування плану-графіка планових перевірок та внесення їх до переліку підприємств, які підлягали плановій перевірці у січні 2019 р.

Чому податкові органи вдались до такого коригування, вони пояснили доволі детально.

Зокрема, при винесенні наказу на планову перевірку податківці керувались пп. 20.1.4, п. 41.1, пп. 61.1, 61.2, пп. 62.1.3, пп. 75.12, п. 75.1, ст. 77, ст. 82 ПКУ.

Проте справжньою підставою для коригування плану-графіка на січень 2019 р. та внесення до нього ТОВ стала інформаційно-аналітична довідка, в якій зазначено:

  1. ТОВ надано податкову декларацію з податку на прибуток за 9 місяців 2018 року від 08.11.2018 р., згідно з якою задекларовано: Р. 01 «Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку» в сумі 79221054 грн. Р. 02 «Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (+, -)» в сумі «-» 616667 грн. Р. 03 (РІ) «Різниці, які виникають відповідно до Податкового кодексу України (+, -)» в сумі«-» 624696 грн. Р. 04 «Об`єкт оподаткування (рядок 02 + рядок 03 РІ) (+, -)» в сумі «-» 1241363;
  2. щодо Товариства встановлено такі критерії: високого ступеня ризику, які крім іншого формуються за кожним платником податків з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС.

Отже, саме передбачені критерії віднесення до високого ступеня ризику, перераховані ризики та службові записки, якими надавалась та чи інша інформація від одного структурного підрозділу контролюючого органу до іншого, та наведені у інформаційно-аналітичній довідці висновки й стали  підставою для включення підприємства до плану-графіка проведення перевірок.

При цьому орган ДПС визнає, що службові записки є внутрішнім документом інших підрозділів, і вони відсутні у контролюючого органу, який призначив та мав проводити планову перевірку. 

Водночас у ТОВ виникло багато запитань до податківців: 

  1. за який саме період проаналізовано діяльність підприємства,
  2. яким чином вираховувався ступінь ризику,
  3. яка саме інформація враховувалась та стала підставою для віднесення ТОВ до високого ступеня ризику?

ВС зауважив, що, дійсно, формування переліку платників податків здійснюється  у тому числі за даними інформаційно-телекомунікаційних систем ДФС. При коригуванні плану-графіка враховуються показники за останній податковий (звітний) період. При формуванні плану-графіка на наступний рік враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, то при плануванні враховуються показники за попередній рік.

Всі суди були одностайні у своїх висновках та задовольнили позов ТОВ, скасувавши наказ на планову перевірку, визнавши дії податківців незаконними.

ВС підсумував: в матеріалах справи міститься Інформаційно-аналітична довідка щодо діяльності підприємства, яке включається до плану-графіка перевірок та  містить таблицю «Ризики несплати податків», в якому зазначено, зокрема:

  • рівень зростання податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень зростання доходів платника податків, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування;
  • рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку за відповідною галуззю тощо. 

Втім, податкові органи не пояснили, за який саме період проаналізовано діяльність підприємства та яким чином вираховувався ступінь ризику, а також вони не надали первинні документи в обґрунтування ризиків, що вказані в аналітичній довідці. Отже, жодних доказів правомірності включення ТОВ до плану-графіка на січень (скоригований план-графік) суди не побачили.

 

Негативне рішення для платників податків

У постанові ВС від 11.12.2020 р., справа №420/3259/19 йшлося про аналогічні обставини коригування плану-графіка, але за травень 2019 р.

Підстави були ті ж самі: до плану-графіка включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів.

Про високий ступінь ризику платника податку свідчать, зокрема, такі факти. Під час доперевірочного аналізу було встановлено такі ризики: 

  • рівень сплати податку на прибуток нижче на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (фактичне значення – 17); 
  • рівень сплати ПДВ нижче на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (фактичне значення – 28). 

Проте у цій справі, на відміну від попереднього рішення (справа №520/3161/19), суди не побачили жодних порушень у діях податківців.

Оглянувши інформаційно-аналітичну довідку, яка датована першим робочим днем травня 2019 року,  суди не побачили дефектів. Натомість вказали, що навіть за наявності окремих, несуттєвих недоліків, ймовірно допущених під час коригування плану-графіка, вони не спростовують факту існування певних ризиків несплати платником податків та, як наслідок, необхідність проведення податкової перевірки. 

Суди відмовили ТОВ у цій справі, оскільки за результатами аналізу господарської діяльності товариства (у судовому рішенні не сказано, якого саме періоду) контролюючим органом регіонального рівня встановлено, що товариство має високі ризики несплати до бюджету податків та зборів, платежів, що й стало підставою до включення його до плану-графіка проведення планових перевірок. 

 

Від редакції

Останнім часом ВС у своїх рішеннях постійно нагадує, що будь-яка податкова інформація, наявна в інформаційно-аналітичних базах, а також надана іншими контролюючими органами, має виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону. 

Крім того, наказом Мінфіну від 07.09.2020 р. №548 Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (наказ від 02.06.2015 р. №524) викладений у новій редакції.

І якщо уважно вичитати його положення, то: 

  1. після затвердження головою ДПС плану-графіка (коригування плану-графіка) територіальними органами ДПС надаються підрозділам, до функцій яких входить здійснення контрольно-перевірочної роботи щодо податків і зборів юридичних та фізичних осіб, засобами автоматизованої інформаційної системи «Управління документами» плани-графіки (коригування планів-графіків) з відповідними додатками та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка);
  2. формування переліку платників податків (у т.ч. юросіб) до розділів I, II плану-графіка проводиться за критеріями ризиків згідно з вимогами цього розділу, у тому числі за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів;
  3. на рівні територіальних органів ДПС за даними інформаційних ресурсів контролюючих органів та з інших джерел з урахуванням вимог пункту 2 розділу ІІІ проводиться додатковий аналіз платників податків, які відібрані за даними інформаційно-телекомунікаційних систем контролюючих органів та за пропозиціями структурних підрозділів ДПС, щодо їх належності до реального сектору економіки, а також визначаються ризикові контрагенти, у тому числі ті, які знаходяться на обліку в інших територіальних органах ДПС.

Отже, інформаційно-аналітична довідка має містити конкретні та детальні обґрунтування щодо необхідності коригування плану-графіка та включення того чи іншого підприємства (це стосується також і фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів) до плану-графіка планових перевірок.

Проте перед тим, як звертатися до суду, все ж варто звернутися до органів ДПС та отримати від них інформацію про підстави коригування плану-графіка та включення вашого підприємства до плану-графіка. Надалі в суді такому підприємству буде значно легше доводити незаконність дії органів ДПС та порушення вимог Наказу №524. 

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»