05.07.2022 р. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою у справі №640/18314/21 скасував постанову КМУ від 03.02.2021 р. №89. Які наслідки це матиме для платників податків?
Коротко нагадаємо, що Постанова КМУ №89 скоротила строк дії обмежень, встановлених п. 52-2 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, в частині дії карантинного мораторію на проведення деяких видів перевірок, дозволивши проведення таких видів перевірок юридичних осіб. І всі дозволені перевірки стосуються саме окремих документальних та фактичних перевірок за правилами ПКУ.
Чому ця постанова була оскаржена?
Так, в суді наголосили, що до основних завдань КМУ належать, зокрема, забезпечення проведення бюджетної, фінансової, цінової, інвестиційної, податкової, структурно-галузевої політики, політики у сферах праці та зайнятості населення, соціального захисту, охорони здоров`я, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування; організація і забезпечення провадження зовнішньоекономічної діяльності, митної справи; спрямування та координація роботи міністерств, інших органів виконавчої влади, здійснення контролю за їх діяльністю.
І хоча Постанова №89 й була прийнята відповідно до п. 4 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №909, яка надає Кабміну право скорочувати строк дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених відповідними законами України, крім випадків, коли зазначене може призвести до обмеження конституційних прав чи свобод особи, все ж судді вирішили скасувати цю постанову.
Адже мораторій встановлено нормативно-правовим актом, який має вищу юридичну силу, ніж постанова, і зміни до якого вносяться виключно (!) законами (ст. 2 ПКУ). Що зрештою й було зроблено – законом були внесені зміни до ПКУ, а саме доданий п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
Втім, головне, що сказали суди, можна окреслити наступним:
1. Право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
2. Конституційний Суд України неодноразово роз`яснював, що:
- право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом, належить виключно ВРУ і не може передаватись іншим органам чи посадовим особам;
- права делегування законодавчої функції парламентом іншому органу влади (у даному випадку КМУ) Конституцією України не передбачено.
Таким чином, Кабмін не може вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин.
Простіше кажучи, Закон про Держбюджет не вносив змін до ПКУ, яким встановлений мораторій чітко на період дії карантину, натомість делегував це Кабміну, що не передбачено Конституцією України. Але, щоби встановити це, знадобилося рішення суду. Отже, Постанова КМУ №89 не діє з 05.07.2022 р.
Які наслідки для платників податків?
Які наслідки скасування цієї Постанови №89 для платників податків з огляду на різні ситуації недопуску чи проведення перевірок?
Звісно, КМУ, Мінфін та ДПСУ можуть оскаржити цю постанову 6 ААС до Верховного Суду, проте
1) ТОВ «Промметсплав» (позивач, за справою якого і було винесене коментоване рішення!) може використати цю судову справу у спорі з органами ДПС про скасування податкових повідомлень-рішень. Інші платники податків можуть скористатись лише наслідками – з 05.07.2022 р. Постанова КМУ №89 не діє та не застосовується;
2) усі, хто не допустив до перевірки, призначеної на підставі Постанови №89, та оскаржив наказ – скоріш за все, очікують у більшості спорів позитивні рішення та скасування наказів про призначення таких перевірок.
Хоча до 05.07.2022 року (до рішення 6 ААС щодо скасування Постанови №89) позиція судів була різною.
Наприклад, постановою 2 ААС від 08.12.2021 р. справа №440/6926/21 апеляційна інстанція все ж стала на бік органу ДПС та визнала наказ на призначення та проведення перевірки законним. При цьому наголошуючи, що Постанова КМУ №89 є чинною та не скасованою судом. Але ВС все ж таки відкрив провадження за скаргою ТОВ, хоча її результат може бути неочікуваним. Втім, не врахувати підстави, які призвели до скасування Постанови №89, ВС буде доволі складно.
Натомість у постанові 2 ААС від 12.10.2021 р., справа №160/4366/21 суди скасували наказ на перевірку з огляду саме на відсутність повноважень КМУ щодо зміни мораторію на перевірки, встановлені у ПКУ на час карантину. І ВС відмовив у відкритті провадежння за касаційною скаргою податкового органу.
І таких різних рішень достатньо у судовій практиці.
Проте слід врахувати, що оскільки податкові органи не реалізували своє право на перевірку, то скоріш за все, завдяки висновкам про скасування Постанови №89 у коментованій нами справі, спори про скасування наказів на перевірку, за якими контролери не були допущені до перевірки протягом 2021 року, все ж будуть на користь платників податків;
3) у платників податків, хто допустив до перевірки та оскаржує податкові повідомлення-рішення, ситуація трохи складніша.
Принагідно нагадаємо про висновки Великої палати ВС у постанові від 08.09.2021 р., справа №816/228/17, а саме:
- якщо контролюючий орган був допущений до проведення перевірки на підставі наказу про її проведення, то цей наказ реалізовано його застосуванням, та він не може бути оскаржений;
- неправомірність дій контролюючого органу при призначенні і проведенні перевірки може бути підставами позову про визнання протиправними податкових повідомлень-рішень, прийнятих за наслідками такої перевірки.
- підставами для скасування таких податкових повідомлень-рішень є не будь-які порушення, допущені під час призначення і проведення такої перевірки, а лише ті, що вплинули або об`єктивно могли вплинути на правильність висновків контролюючого органу за результатами такої перевірки та відповідно на обґрунтованість і законність прийнятого за результатами перевірки рішення. Тобто, якщо ви допустили до перевірки, то оскаржувати податкові повідомлення-рішення доведеться саме з точки зору порушень норм ПКУ та інших законів, а не з точки зору незаконності Постанови КМУ №89.
Тому для такої категорії платників факт скасування Постанови КМУ №89 навряд чи вплине на висновки судів при оскарженні податкових повідомлень-рішень.
Але не забуваймо, що мораторій на перевірки за приписами п. 52-2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, які й були фактично частково відновлені, зупинений на період дії воєнного стану. Натомість період з лютого 2022 року підпадає під окремі види перевірок за приписами п. 69.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.
Якщо зупинені станом на час війни перевірки будуть відновлені – як діяти?
Щодо ситуації з платниками, перевірки яких були розпочаті, але зупинені станом на 24.02.2022 р. (п. 69.2 Підрозділу 10 роздіду ХХ ПКУ в редакції Закону №2118-IX), то варто скористатись фактом скасування Постанови №89 (якщо перевірка призначена саме з підстав, наведених у ній).
Відповідно до п. 1.2.5 Наказу ДПС від 30.07.2021 р. №729 «Про внесення змін до наказу ДПС від 04.09.2020 №470» за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) територіального органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку, проведення документальної планової або позапланової перевірки платника податків (крім суб'єктів малого підприємництва, та виду (виїзна або невиїзна) документальної перевірки) може бути зупинено на строк, визначений у п. 82.4 ПКУ, з поновленням надалі її проведення на невикористаний строк, про що видається відповідний наказ зі зазначенням строку зупинення та обставин, що спричинили таке зупинення.
На нашу думку, навряд чи органи ДПС будуть продовжувати зупинені станом на 24.02.2022 р. перевірки (з підстав, вказаних у Постанові №89), проте при їх відновленні за новими наказами платники податків мають всі шанси не допустити з відповідним посиланням на мораторій. Втім, слід буде також врахувати й зміни, які можуть бути внесені до п. 52.2 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ (щодо відновлення мораторію чи інших змін) після скасування воєнного стану.