• Посилання скопійовано

Ризики переказу коштів без відкриття рахунку в банку

Фізособа повинна пам’ятати, що переказ коштів, який здійснюється без відкриття рахунку в банку, має один, але суттєвий недолік. Якщо в банку раптом запроваджується тимчасова адміністрація, отримати борг за цими коштами досить складно

Ризики переказу коштів без відкриття рахунку в банку

Коментар до Постанови ВС від 22.06.2023 у справі №910/3496/22

Перекази коштів через касу банку без відкриття в цьому банку рахунку здійснюються досить часто і з різних причин. Зазвичай такі платежі роблять фізичні особи – не суб’єкти господарювання. Але коментоване рішення буде цікавим і для бізнесу. Адже таким чином фізособи платять за товари, роботи чи послуги. Хоча цього разу переказ не отримала митниця.

 

Зміст справи

Відповідно до графи 47 МД за імпорт автомобіля було нараховано мито та митні платежі загальною сумою 141 426,77 грн.

До електронного повідомлення, яким 10.01.2017 декларантом надіслано до митного оформлення митну декларацію, приєднано копію квитанції від 10.01.2017 №11079 про сплату у відділенні №3 ПАТ «Платинум Банк» цією фізособою 141 426,77 грн за розмитнення транспортного засобу. Отримувачем платежу зазначено регіональну митницю. На квитанції наявний відбиток печатки «КАСА» та підпис касира.

Водночас кошти у сумі 141 426,77 грн на рахунок регіональної митниці не надійшли. Згодом виявилося: проблема з переказом виникла через банкрутство банку.

Виникає запитання: оскільки ліквідація банків вже не є поодинокими випадками у наші країні, то яка доля чекає на ці перекази і чи повинна фізособа сплатити їх повторно?

Суди першої та апеляційної інстанції нагадали, що з метою врегулювання процесу виведення неплатоспроможних банків з ринку відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб 05.07.2012 було прийнято рішення №2 «Про затвердження положення про виведення неплатоспроможного банку з ринку» (далі – Положення).

Абзацом 2 п. 1.30 глави 1 розділу III Положення визначено, що: у разі якщо до запровадження тимчасової адміністрації в банку особа зі свого рахунку, відкритого в банку, здійснила переказ коштів за комунальні послуги або будь-які інші платежі, однак кошти не надійшли одержувачу платежу і знаходяться на транзитних рахунках у банку, уповноважена особа Фонду на тимчасову адміністрацію повертає такі кошти на рахунок відправника, з якого були здійснені платежі. У разі здійснення переказу коштів без відкриття рахунку фізичною особою кошти повертаються у шосту чергу, визначену ч. 1 ст. 52 Закону, у порядку здійснення ліквідаційної процедури, а у разі передачі таких коштів приймаючому банку або продажу неплатоспроможного банку в цілому – кошти повертаються таким банком у порядку, передбаченому законодавством щодо здійснення банківських операцій. (Редакція цієї норми є чинною й на сьогодні.)

Отже, оскільки фізособа здійснювала переказ коштів без відкриття рахунку, то перераховані кошти підлягають поверненню у шосту чергу.

Водночас той, кому призначено цей переказ (а у коментованому випадку це регіональна митниця), не є кредитором банку в розумінні Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» та не має права їх вимагати.

 

Кошти повертаються їх власнику – ініціатор переказу

ВС звертає увагу на те, що митниця стверджує, що має право на включення її вимог в сумі 141 426,77 грн до реєстру акцептованих вимог ПАТ «Платинум Банк», оскільки декларант (фізособа) здійснила фактичне розпорядження своїми коштами шляхом їх переказу через банк на рахунок митниці.

Проте ВС наголошує, що п. 6 ч. 1 ст. 52 Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» передбачає, що у шосту чергу Фондом спрямовуються кошти, одержані в результаті ліквідації та продажу майна (активів) банку, інвестування тимчасово вільних коштів банку в державні цінні папери, на задоволення вимог кредиторів за умови достатності коштів для забезпечення процедури ліквідації на вимоги фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб – підприємців), які не є пов’язаними особами банку, платежі яких або платежі на ім’я яких заблоковано.

Таким чином, наведене спеціальне нормативне-правове регулювання виведення з ринку неплатоспроможного банку передбачає, що кошти, переказ яких ініційовано фізичною особою, яка не має відкритого рахунку в банку, в якому запроваджено тимчасову адміністрацію та які знаходяться на транзитному рахунку і не надійшли одержувачу, підлягають поверненню відправнику, тобто мають бути повернені саме цій фізичній особі, у шосту чергу у порядку здійснення ліквідаційної процедури.

Але лише за умови дотримання такою фізособою порядку звернення із заявою про затвердження кредиторських вимог. Про свої вимоги до банку кредитор зобов’язаний заявити у межах 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку. Разом з тим Закон України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» не передбачає заборони щодо поновлення такого строку у разі його пропуску з поважних причин (постанова Великої Палати ВС від 20.03.2019 у справі №456/450/16-ц).

 

Від редакції

Загалом напрошуються такі висновки:

1) Фізособа, яка оплачує послуги через банки, має врахувати, що у разі якщо кошти з якихось причин не були переказані отримувачу, то ці кошти належать такій фізособі як власнику коштів.

2) На сьогодні маємо Закон України «Про платіжні послуги», і він вказує на те, що фізособа може переказувати кошти без відкриття рахунку з максимальним лімітом до 400 000,00 грн. Після ініціювання платіжної операції (ст. 30 Закону №1591) клієнт має право звернутися до відділення банку із запитом про надання такої інформації:  

  1. дата і час отримання банком платіжної інструкції;  
  2. дата і час прийняття до виконання платіжної інструкції банком;
  3. інформації про платіжну послугу з посиланням на максимальний час виконання платіжних операцій.  

Така інформація надається банком за умови здійснення ідентифікації та верифікації клієнта та пред’явлення ним примірника касового документа про здійснення платіжної операції, інформація щодо якої запитується клієнтом у банку

3) У разі запровадження у банку тимчасової адміністрації фізособі доведеться уважно стежити за ліквідаційною процедурою та вчасно звернутись із заявою про затвердження кредиторських вимог.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»