
Поряд із вже діючим Порядком №1487 КМУ постановою від 16.05.2024 №560 затвердив Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. І попри те, що за півтора місяця дії Порядку №560 він зазнав вже кілька змін, обов’язки керівників підприємств, установ та організацій в обох Порядках виглядають дуже схоже.
Для більшого розуміння таких обов’язків, порівняємо вимоги цих двох Порядку у Таблиці.
Таблиця 1
Обов’язки керівників під час мобілізації
Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів, затв. Постановою КМУ від 30.12.2022 №1487 |
Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затв. Постановою КМУ від 16.05.2024 №560 |
47. У разі отримання розпоряджень районних (міських) ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів (додаток 13) щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до районних (міських) ТЦК та СП, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів керівники (голови) державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій зобов’язані: 1) видати наказ (розпорядження) про оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, довести його до відома таких осіб під особистий підпис, а у разі виконання такими особами дистанційної, надомної роботи, у період їх тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці або у відрядженні – рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення у частині, що стосується їх прибуття до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у визначені строки, та надіслати копію відповідних наказів (розпоряджень) та підтвердну інформацію або документи про здійснення оповіщення у триденний строк до відповідного районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів; 2) вручити призовникам, військовозобов’язаним та резервістам повістки про явку за викликом до районного (міського) ТЦК та СП, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу (за наявністю); 3) письмово повідомити з наданням витягів з наказів (розпоряджень) відповідним районним (міським) ТЦК та СП, органам СБУ, відповідним підрозділам розвідувальних органів про осіб з числа призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які тимчасово непрацездатні, перебувають у відпустці або у відрядженні; 4) забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного районного (міського) ЦК та СП, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувального органу |
13. Керівники підприємств, установ, організацій з отриманням розпорядження відповідного голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) ТЦК та СП про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних районного (міського) ТЦК: 1) видають наказ керівника підприємства (установи, організації) про проведення оповіщення резервістів та військовозобов’язаних, у якому зазначаються підстава та мета видання, перелік осіб, які підлягають оповіщенню, дата, час та місце їх прибуття, способи доставки до ТЦК та СП, який надіслав розпорядження, відповідальні особи за здійснення оповіщення, порядок здійснення контролю за оповіщенням та прибуттям військовозобов’язаних, інші питання; 2) організовують через відповідальних осіб здійснення оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) шляхом вручення повісток під їх особистий підпис; 3) здійснюють на підприємстві (в установі, організації) інформаційне забезпечення призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації; 4) повідомляють письмово у триденний строк районному (міському) ТЦК та СП про результати оповіщення та виконання резервістами та військовозобов’язаними вимог законодавства; 5) забезпечують прибуття резервістів та військовозобов’язаних шляхом їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору районних (міських) ТЦК та СП або військових частин чи звільнення їх від виконання обов’язків з урахуванням часу, необхідного для прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та у разі потреби часу на зворотній шлях; 6) невідкладно інформують відповідний районний (міський) ТЦК та СП про працівників, які відмовилися від отримання повісток, та працівників, які написали заяви про звільнення |
Відповідно до п. 79 Порядку №1487 районні (міські) ТЦК та СП організовують оповіщення (у разі потреби можуть здійснювати безпосередньо, зокрема, через державних службовців, працівників, визначених рішенням керівника відповідного районного (міського) ТЦК та СП), та забезпечують здійснення контролю за прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів
- за місцем їх роботи, навчання тощо
- шляхом вручення повісток під їх особистий підпис (форма повістки наведена у дод. 11 до Порядку №1487)
- та/або рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення
- про їх виклик до районних (міських) ТЦК та СП.
Мета такого оповіщення –
- для оформлення військово-облікових документів,
- взяття на військовий облік,
- проходження медичного огляду,
- направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов’язаних та резервістів.
Форма розпорядження наведена у дод. 13 до Порядку №1487.
Алгоритм дій керівників підприємств
Зважаючи на наведені обов’язки керівника підприємства, установи та організації, на сьогодні алгоритм його дій виглядає таким чином:
- Він може роздати повістки до ТЦК самостійно. Якщо ж ні, то треба видати наказ про призначення уповноваженої особи на виконання розпоряджень ТЦК та СП щодо оповіщення військовозобов’язаних осіб та видачу повісток.
Важливо! Нагадаємо, що така особа вважається належним чином уповноваженою за наявності наказу та посвідчення. Про це ми писали тут.
Причому зі змісту наказу вбачається, що типова форма (зразок) службового посвідчення, затверджена Постановою КМУ від 18.06.2024 №748, стосується лише місцевих рад та/або військових адміністрацій.
Для підприємств, установ та організацій типової форми посвідчення наразі не встановлено, тому чи брати за зразок посвідчення для держслужбовців, чи самостійно скласти його форму, на підприємствах вирішують самостійно.
- Після отримання розпорядження ТЦК про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних видати наказ про проведення оповіщення таких працівників і довести його до відома працівників.
- Організувати через відповідальних осіб здійснення оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) шляхом вручення повісток під їх особистий підпис.
Важливо! У разі виконання працівниками дистанційної, надомної роботи, у період їх тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці або у відрядженні повістку може бути їм надіслано рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.
- Повідомити письмово у триденний строк ТЦК, який надіслав повістки, про результати оповіщення та виконання працівниками вимог чинного законодавства.
Щодо останнього: керівники підприємств тепер повинні не лише організувати оповіщення про виклики до ТЦК, а й повідомити ТЦК про результати такого оповіщення. Зокрема, вони повинні невідкладно інформувати відповідний ТЦК про працівників, які відмовилися від отримання повісток.
Крім того, керівники невідкладно інформують відповідний ТЦК про працівників, які написали заяви про звільнення після отримання повістки. Такий обов’язок діє після набрання чинності Порядком №560.
- Забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного ТЦК.
Важливо! Під забезпеченням прибуття резервістів та військовозобов’язаних розуміється, зокрема, й організація їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору ТЦК або військових частин. А у разі якщо це не потрібно, достатньо звільнення їх від виконання трудових обов’язків з урахуванням часу, необхідного для прибуття до ТЦК, та, за потреби, з урахуванням часу на зворотний шлях. Втім, як свідчить судова практика, вимоги щодо такого забезпечення залежать від можливостей підприємства, установи та організації.
Поточна судова практика
Наприкінці нагадаємо про судову практику притягнення керівників юросіб за невиконання вимог ТЦК.
Незабезпечення прибуття працівників до військкомату
У справі №279/5853/23, районним ТЦК було видано розпорядження директору ТОВ щодо оповіщення військовозобов’язаних працівників про їх виклик до ТЦК для уточнення облікових даних.
На думку ТЦК, директор це розпорядження не виконав: він не видав (або не надав інформацію про це ТЦК) наказ про увільнення працівників від роботи у день прибуття до ТЦК.
Суд адмінштраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП скасував. Але лише через порушення процедури застосування такого штрафу.
Зверніть увагу: на момент накладання штрафу у згаданій справі його розмір становив 5 100 грн. А нині його розмір для посадових осіб підприємств становить від 17 000 грн до 25 500 грн.
Не подано письмове повідомлення про виконання розпорядження ТЦК
У справі №242/2060/23, розглядався випадок, коли районним ТЦК на місце роботи було надіслано розпорядження з’явитися з метою уточнення військово-облікових даних та проходження медичного огляду.
Натомість гендиректор надіслав ТЦК листа про бронювання згаданих у виклику працівників.
Цього разу суд став на бік ТЦК. Було вирішено, що надсилання листа про бронювання працівників не звільняє керівника підприємства від виконання отриманого розпорядження – роздати повістки, забезпечити явку працівників і повідомити про результати ТЦК. Адмінштраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП не скасували.
Наказ про оповіщення працівників без підписів про ознайомлення
У справі №727/3289/24, за результатами перевірки виконання розпорядження ТЦК про виклик військовозобов’язаних було встановлено, що і керівник підприємства, і його працівники повістки, можна сказати, проігнорували. І наказ про оповіщення військовозобов’язаних не було доведено до відома працівників під особистий підпис, і з 16-ти працівників жоден не прибув до відділів ТЦК та СП.
Але в цій ситуації керівнику пощастило. Суд наголосив, що оскільки наказ про оповіщення військовозобов’язаних був і його копію було надіслано до ТЦК вчасно (у триденний строк), то порушень вимог ст. 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» в частині незабезпечення ведення військового обліку військовозобов’язаних з числа працюючих і надання звітності з цих питань відсутнє. Постанову про адмінправопорушення за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП було скасовано.
Невиконання розпорядження про оповіщення всіх працівників
У справі №242/2067/23, йдеться про те, що ТЦК надіслало виклик на чотирьох працівників. Проте оповіщено під особистий підпис було лише двоє, а щодо інших, – як виявилося під час розгляду справи, один із працівників перебував у відпустці, а інший просто не розписався у наказі.
Суд визнав невиконання керівником процедури ознайомлення працівниками з наказом і правомірним притягнення до адмінштрафу за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП.
Що мав зробити керівник у такій ситуації:
- щодо працівника, який перебуває у відпустці, треба було повідомити ТЦК (додати копію наказу про відпустку). І саме тоді, коли надсилалася інформація про результати оповіщення працівників;
- щодо працівника, який відмовився отримати повістку або розписатися в наказі про її отримання, треба було скласти акт про таку відмову. І повідомити про це ТЦК (із копією акта).
Тобто одного надсилання копії наказу з наявними та відсутніми підписами про оповіщення, звісно, недостатньо. Треба пояснити відсутність кожного підпису та, за можливості, підтвердити усі причини документально.
Неналежним чином складено розпорядженням ТЦК
ТЦК вважає, що керівник
- не виконав розпорядження щодо забезпечення прибуття працівників підприємства 21.08.2024 до ТЦК. З 32 осіб, зазначених у розпорядженні прибули 3 особи, які мають право на відстрочку або заброньовані, ще дві особи, які мають відстрочку з`явилися пізніше. У результаті невиконання розпорядження жодний працівник підприємства не був мобілізований;
- неналежно оповістив працівників про виклик до ТЦК, а саме: він оповістив працівників вже після 21.08.2024, коли дата прибуття вже пройшла (23.08.2024, 30.08.2024). Окрім того, частині працівників керівник 21.08.2024 лише надіслав по пошті оповіщення про їх виклик до ТЦК на цю ж дату, – на думку ТЦК керівник підприємства зобов`язаний був повідомити працівників по телефону;
- не забезпечив прибуття працівників за розпорядженням.
Загалом, керівник є директором юрособи, який зобов`язаний організовувати роботу підприємства у відповідності до вимог законодавства, незалежно від фізичного перебування директора на території підприємства, доводи керівника щодо його перебування у відрядженні з 20.08.2024 по 23.08.2024 не звільняють керівника від відповідальності за невиконання розпорядження.
ТЦК прийняв постанову від 31.08.2024 у справі про адмінправопорушення за ч. 3 ст. 210-1 КУпАП про накладення на керівника адміністративного стягнення у вигляді штрафу в сумі 59 500,00 грн.
Наказом Товариства від 06.03.2023 на працівника (інспектора з військового обліку) покладені обов`язки щодо ведення військового обліку на підприємстві.
Водночас, до адмінвідповідальності притягнуто саме керівника. Хоча, після отримання розпорядження ТЦК ним було виконано всі вимоги – адже факт наявності на підприємстві відповідальної особи за ведення військового обліку та положення Порядку №1487 не спростовують відповідного обов`язку керівника, передбаченого п. 13 Порядку №560.
І свої обов’язки керівник реалізував у повному обсязі (видав наказ та вчинив всі необхідні дії для оповіщення працівників).
Водночас, суд звернув увагу, що розпорядження ТЦК від 20.08.2024 не конкретизує, яким чином керівнику слід забезпечити прибуття працівників (шляхом перевезення чи звільнення від виконання обов`язків). До того ж у постанові про притягнення до відповідальності керівника не мотивовано, чому ТЦК вважає увільнення працівників від роботи порушенням абз. 6 п. 13 Порядку №560.
Окрім того, на думку суду, ТЦК у постанові не врахував положення п. 47 Порядку №1487 та не мотивував, які саме дії керівника підприємства вказують на неналежне повідомлення працівника підприємства. Сам по собі факт прибуття до ТЦК лише частини працівників не можуть вказувати на порушення п. 13 Порядку №560 та п. 47 Порядку №1487.
Тож, постанова про застосування штрафу у розмірі 59 500,00 грн. скасована судом.
Рішенням Київський районний суд м. Харкова від 03.10.2024 справа №953/8080/24.
Військовий облік на підприємстві: все, що потрібно знати бухгалтеру і кадровику
Щоби ведення військового обліку не стало головним болем бухгалтерів і кадровиків, ми підготували надзвичайно корисну добірку найкращих і найпопулярніших матеріалів на цю тему.
Це – ваш надійний путівник по більш як 25 новинам і статтям на сайті «Дебету-Кредиту».