Поряд із вже діючим Порядком №1487 КМУ постановою від 16.05.2024 №560 затвердив Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. І попри те, що за півтора місяця дії Порядку №560 він зазнав вже кілька змін, обов’язки керівників підприємств, установ та організацій в обох Порядках виглядають дуже схоже.
Для більшого розуміння таких обов’язків, порівняємо вимоги цих двох Порядку у Таблиці.
Таблиця 1
Обов’язки керівників під час мобілізації
Алгоритм дій керівників підприємств
Зважаючи на наведені обов’язки керівника підприємства, установи та організації, на сьогодні алгоритм його дій виглядає таким чином:
- Він може роздати повістки до ТЦК самостійно. Якщо ж ні, то треба видати наказ про призначення уповноваженої особи на виконання розпоряджень ТЦК та СП щодо оповіщення військовозобов’язаних осіб та видачу повісток.
Важливо! Нагадаємо, що така особа вважається належним чином уповноваженою за наявності наказу та посвідчення. Про це ми писали тут.
Причому зі змісту наказу вбачається, що типова форма (зразок) службового посвідчення, затверджена Постановою КМУ від 18.06.2024 №748, стосується лише місцевих рад та/або військових адміністрацій.
Для підприємств, установ та організацій типової форми посвідчення наразі не встановлено, тому чи брати за зразок посвідчення для держслужбовців, чи самостійно скласти його форму, на підприємствах вирішують самостійно.
- Після отримання розпорядження ТЦК про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних видати наказ про проведення оповіщення таких працівників і довести його до відома працівників.
- Організувати через відповідальних осіб здійснення оповіщення у робочий час працівників підприємства (установи, організації) шляхом вручення повісток під їх особистий підпис.
Важливо! У разі виконання працівниками дистанційної, надомної роботи, у період їх тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці або у відрядженні повістку може бути їм надіслано рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.
- Повідомити письмово у триденний строк ТЦК, який надіслав повістки, про результати оповіщення та виконання працівниками вимог чинного законодавства.
Щодо останнього: керівники підприємств тепер повинні не лише організувати оповіщення про виклики до ТЦК, а й повідомити ТЦК про результати такого оповіщення. Зокрема, вони повинні невідкладно інформувати відповідний ТЦК про працівників, які відмовилися від отримання повісток.
Крім того, керівники невідкладно інформують відповідний ТЦК про працівників, які написали заяви про звільнення після отримання повістки. Такий обов’язок діє після набрання чинності Порядком №560.
- Забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників, військовозобов’язаних та резервістів до відповідного ТЦК.
Важливо! Під забезпеченням прибуття резервістів та військовозобов’язаних розуміється, зокрема, й організація їх перевезення від підприємства (установи, організації) до пунктів збору ТЦК або військових частин. А у разі якщо це не потрібно, достатньо звільнення їх від виконання трудових обов’язків з урахуванням часу, необхідного для прибуття до ТЦК, та, за потреби, з урахуванням часу на зворотний шлях. Втім, як свідчить судова практика, вимоги щодо такого забезпечення залежать від можливостей підприємства, установи та організації.
Поточна судова практика
Наприкінці нагадаємо про судову практику притягнення керівників юросіб за невиконання вимог ТЦК.
Незабезпечення прибуття працівників до військкомату
У справі №279/5853/23, районним ТЦК було видано розпорядження директору ТОВ щодо оповіщення військовозобов’язаних працівників про їх виклик до ТЦК для уточнення облікових даних.
На думку ТЦК, директор це розпорядження не виконав: він не видав (або не надав інформацію про це ТЦК) наказ про увільнення працівників від роботи у день прибуття до ТЦК.
Суд адмінштраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП скасував. Але лише через порушення процедури застосування такого штрафу.
Зверніть увагу: на момент накладання штрафу у згаданій справі його розмір становив 5 100 грн. А нині його розмір для посадових осіб підприємств становить від 17 000 грн до 25 500 грн.
Не подано письмове повідомлення про виконання розпорядження ТЦК
У справі №242/2060/23, розглядався випадок, коли районним ТЦК на місце роботи було надіслано розпорядження з’явитися з метою уточнення військово-облікових даних та проходження медичного огляду.
Натомість гендиректор надіслав ТЦК листа про бронювання згаданих у виклику працівників.
Цього разу суд став на бік ТЦК. Було вирішено, що надсилання листа про бронювання працівників не звільняє керівника підприємства від виконання отриманого розпорядження – роздати повістки, забезпечити явку працівників і повідомити про результати ТЦК. Адмінштраф за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП не скасували.
Наказ про оповіщення працівників без підписів про ознайомлення
У справі №727/3289/24, за результатами перевірки виконання розпорядження ТЦК про виклик військовозобов’язаних було встановлено, що і керівник підприємства, і його працівники повістки, можна сказати, проігнорували. І наказ про оповіщення військовозобов’язаних не було доведено до відома працівників під особистий підпис, і з 16-ти працівників жоден не прибув до відділів ТЦК та СП.
Але в цій ситуації керівнику пощастило. Суд наголосив, що оскільки наказ про оповіщення військовозобов’язаних був і його копію було надіслано до ТЦК вчасно (у триденний строк), то порушень вимог ст. 21 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» в частині незабезпечення ведення військового обліку військовозобов’язаних з числа працюючих і надання звітності з цих питань відсутнє. Постанову про адмінправопорушення за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП було скасовано.
Невиконання розпорядження про оповіщення всіх працівників
У справі №242/2067/23, йдеться про те, що ТЦК надіслало виклик на чотирьох працівників. Проте оповіщено під особистий підпис було лише двоє, а щодо інших, – як виявилося під час розгляду справи, один із працівників перебував у відпустці, а інший просто не розписався у наказі.
Суд визнав невиконання керівником процедури ознайомлення працівниками з наказом і правомірним притягнення до адмінштрафу за ч. 2 ст. 210-1 КУпАП.
Що мав зробити керівник у такій ситуації:
- щодо працівника, який перебуває у відпустці, треба було повідомити ТЦК (додати копію наказу про відпустку). І саме тоді, коли надсилалася інформація про результати оповіщення працівників;
- щодо працівника, який відмовився отримати повістку або розписатися в наказі про її отримання, треба було скласти акт про таку відмову. І повідомити про це ТЦК (із копією акта).
Тобто одного надсилання копії наказу з наявними та відсутніми підписами про оповіщення, звісно, недостатньо. Треба пояснити відсутність кожного підпису та, за можливості, підтвердити усі причини документально.