
Коментар до Постанови ВС від 11.04.2025 у справі №560/14768/23
Перевірки транспорту при перевезеннях, звісно, нікуди не поділися. Хоча їх намагалися уніфікувати, тобто встановити чіткий порядок їх проведення і чіткий перелік питань, які перевіряють під час таких перевірок.
Для забезпечення прозорості під час здійснення рейдових перевірок інспекторами Держбезпеки на транспорті наказом Мінрозвитку громад від 16.04.2025 №703 затверджений вичерпний перелік питань щодо дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт, який перевіряється під час проведення рейдової перевірки посадовими особами Держбезпеки на транспорті, який набув чинності 18.05.2025 р.
На основі цього переліку розпочала роботу система єІнспектор – цифровий механізм перевірки комерційного транспорту. єІнспектор працюватиме на основі чіткого переліку запитань, які має право поставити співробітник Держбезпеки на транспорті під час виконання рейдової перевірки комерційного транспорту (вантажівки, автобуса або таксі). На основі цих запитань в системі автоматично формуватиметься акт про порушення.
Кадрові питання – теж під прицілом перевірки перевезень!
Серед питань перевірок як внутрішніх, так і міжнародних перевезень є питання щодо заповнення реєстраційних листків режиму праці та відпочинку водіїв (тахокарти).
А у разі обладнання транспортного засобу цифровим тахографом (це, як правило, у міжнародних перевезеннях) – контролери перевіряють роздруківку інформації про роботу та відпочинок водіїв на паперовому носії.
За приписами ст. 53 Закону №2344, у ТЗ для міжнародних перевезень обов’язково установлюються і використовуються контрольні пристрої – тахографи. Водії ТЗ, що належать резидентам або нерезидентам України, зобов'язані:
- допускати до перевірки тахографів посадових осіб Держбезпеки на транспорті,
- надавати їм реєстраційні листки режиму праці та відпочинку водіїв – тахокарти,
- у разі якщо у ТЗ використовуються цифрові тахографи, роздруковувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
Оскільки на сьогодні вже з’являється судова практика оскарження постанов про застосування штрафів за порушення в частині наявності та надання водієм для перевірки документів, на підставі яких виконується перевезення, розглянемо конкретну ситуацію на прикладі одного судового спору.
Перевізник звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову інспектора Держбезпеки на транспорті про застосування адміністративно-господарського штрафу.
Зміст справи
Роботодавець наголосив, що в акті перевірки не зазначено про недопуск до цифрового тахографа в автобусі чи про відсутність особистої картки водіїв.
Наявність під час перевірки діючих особистих карток водіїв, а також паперових роздруківок із них з прив’язкою до номера водія, підтверджується наявністю самих роздруківок з даними цифрового тахографа станом на дату та період перевірки.
Таким чином, усі необхідні документи були надані державному інспектору в момент перевірки, жодних порушень чинного законодавства України не допущено.
Однак у ТЗ, перевірку якого здійснено інспектором Держбезпеки на транспорті, було два водії.
Укртрансбезпеки зі свого боку пояснило, що перший водій, який на час перевірки перебував за кермом, надав:
- власне посвідчення водія; дозвіл/витяг з дозволу; свідоцтво про реєстрацію ТЗ;
- роздруківку даних роботи тахографа. Але згідно з цією роздруківкою за кермом ТЗ був другий водій! Тобто роздруківка була надана, але на іншу особу.
Як так сталося? А дуже просто.
На той момент, коли ТЗ зупинили і була надана ця роздруківка тахографа, другий водій вже виконував іншу роботу. А перший водій їхав без особистої картки і мав би бути на відпочинку.
Таким чином, роздруківка, надана роботодавцем, не спростовує, а навпаки – підтверджує виявлені порушення: керування ТЗ здійснювалось першим водієм під час свого відпочинку та без особистої картки водія.
Отже, інспектором було складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом із зазначенням згаданих вище порушень.
Зверніть увагу, що порушень було одночасно два – і правил перевезень, і трудового законодавства (водій працював у той час, коли мав відпочивати). Втім, штраф застосували лише один – за порушення правил перевезень.
Відповідальність за такі порушення передбачено абз. 6 ч. 1 ст. 60 Закону №2344 – перевезення пасажирів за відсутності на момент перевірки документів, визначених cт. 53 цього Закону із застосуванням адміністративно-господарського штрафу у сумі 34 000 грн.
Хто відповідає за ці порушення?
У коментованій справі перевізник вважає, що він не може нести відповідальність за неналежне виконання своїх обов’язків водієм щодо дотримання ним режиму праці та відпочинку. Тобто, на його думку, відповідати має водій.
При цьому суд першої інстанції намагався зменшити суму штрафу. Він заявив, що встановлено лише факт невикористання водієм особистої картки водія – відповідальність за це порушення передбачена абз. 11 ч. 1 ст. 60 Закону №2344 і становить усього 680 грн.
Проте апеляційна інстанція дійшла висновку, що Держбезпеки на транспорті була застосована відповідальність саме за відсутність відповідних документів, а не за їх оформлення (чи наповненість змісту).
Адже водій не просто керував ТЗ без особистої картки водія, а і не надав інформацію про режим праці та відпочинку водія, роздруковану на паперовому носії із особистої картки водія, за що передбачено відповідальність у розмірі 34 тис. грн за абз. 6 ч. 1 ст. 60 Закону №2344. Точніше, не надав такої інформації про себе.
Розмежування обов’язків водіїв та перевізників
ВС наголосив, що у разі проведення позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі) автомобільний перевізник, якого перевірятимуть, про час проведення перевірки не інформується.
Автомобільні перевізники, їх уповноважені особи (водії), автомобільні самозайняті перевізники, госпсуб’єкти, які надають автостанційні послуги, мають право фіксувати процес проведення планової, позапланової або рейдової перевірки (перевірки на дорозі) засобами фото- і відеотехніки, не перешкоджаючи проведенню таких перевірок.
За порушення законодавства про автомобільний транспорт (ст. 60 Закону №2344) до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за:
- виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених статтею 53 цього Закону, – штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абз. шостий ч. 1);
- управління транспортними засобами при здійсненні міжнародних автомобільних перевезень без контрольних пристроїв (тахографів) реєстрації режимів праці чи відпочинку водіїв транспортних засобів чи вимкненими такими контрольними пристроями (тахографами) або без щоденних реєстраційних листків режимів праці та відпочинку – штраф у розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абз. одинадцятий ч. 1).
Згідно з усталеною практикою ВС, вимога роздрукувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв чітко визначена саме ст. 53 Закону №2344, а відповідальність за порушення цієї вимоги передбачена саме в абз. шостому ч. 1 ст. 60 цього Закону.
При цьому сторони не заперечують факту обладнання автомобіля, який перевірявся Держбезпеки на транспорті, саме цифровим тахографом, а Інструкцією №385 чітко визначено обов’язки водіїв та перевізників.
Обов’язки водія
За п. 3.3 розділу ІІІ Інструкції №385 саме водій ТЗ, обладнаного тахографом,
- забезпечує правильну експлуатацію тахографа та управління режимами його роботи; своєчасно встановлює, змінює і заповнює тахокарти та забезпечує їх належне зберігання; у разі використання цифрового тахографа – особисту картку водія кожного дня, протягом якого керував ТЗ;
- 2) має при собі: зокрема, картку водія чи роздруківку даних роботи тахографа у разі обладнання ТЗ цифровим тахографом.
Обов’язки перевізників
За п. 3.5 розділу ІІІ Інструкції №385 перевізники:
- забезпечують водіїв, які відправляються в рейс, зокрема, необхідною кількістю тахокарт або паперу для роздруківки даних, що відповідають типу тахографа (аналоговий, цифровий); зберігають інформацію, отриману за допомогою тахографа, кожного водія протягом 12 місяців з дати останнього запису;
- аналізують інформацію щодо дотримання режимів праці та відпочинку водіїв, отриману за допомогою тахографа, а в разі виявлення порушень вживають заходів щодо недопущення та запобігання виникненню їх у подальшому.
Важливо! Автомобільні перевізники мають обов’язок забезпечити, а водії пред’явити Держбезпеки на транспорті документи, на підставі яких здійснюються міжнародні перевезення. До того ж на водіїв покладається обов’язок допускати до перевірки тахографів посадових осіб Держбезпеки на транспорті, надавати їм тахокарти, а також у разі, якщо у ТЗ використовуються цифрові тахографи, роздрукувати інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
Відповідно, ВС дійшов таких висновків:
- Щодо кваліфікації виявлених Держбезпеки на транспорті порушень.
У ст. 60 Закону №2344 передбачено різні за своїм складом порушення:
- відсутність документів, передбачених статтею 53 цього Закону (абзац шостий),
- та порушення вимог щодо використання тахографа (абзац одинадцятий).
Поряд з вимогою про виконання резидентами та/або нерезидентами України міжнародних перевезень пасажирів чи вантажів обов’язку щодо наявності документів, цією ж ст. 53 Закону визначено й вимогу роздрукувати на паперовому носії інформацію про роботу та відпочинок водіїв.
Тож ВС вважає, що штраф у розмірі 34 000 грн застосований правомірно.
- Щодо відповідальності перевізників та водіїв.
Щодо доводів перевізника (роботодавця) про те, що він не може нести відповідальність за неналежне виконання своїх обов’язків водієм щодо дотримання ним режиму праці та відпочинку, ВС зазначає таке.
Відповідно до статті 18 Закону №2344 з метою організації безпечної праці та ефективного контролю за роботою водіїв транспортних засобів автомобільні перевізники зобов’язані:
- організовувати роботу водіїв ТЗ, режими їх праці та відпочинку відповідно до вимог законодавства України;
- здійснювати заходи, спрямовані на забезпечення безпеки дорожнього руху;
- забезпечувати виконання вимог законодавства з питань охорони праці;
- здійснювати організацію та контроль за своєчасним проходженням водіями медичного огляду, забезпечувати їх санітарно-побутовими приміщеннями й обладнанням.
Отже, в розумінні вказаної норми контроль за роботою водіїв повинен здійснюватися саме роботодавцем незалежно від протяжності маршрутів та інших обставин.
Контроль за роботою водіїв ТЗ включає як організацію перевірок режимів їх праці та відпочинку, так і виконання водіями ТЗ вимог Закону №2344 та законодавства про працю.
- За дії водіїв відповідає перевізник.
Непред’явлення під час проведення перевірки зазначених у ст. 53 Закону №2344 документів свідчить про порушення законодавства про автомобільний транспорт, що має наслідком застосування штрафу.
При цьому відповідальність передбачена у вигляді адміністративно-господарського штрафу саме до автомобільних перевізників.
Увага! Абзацом 6 ч. 1 ст. 60 Закону №2344, визначено, що суб’єктом відповідальності за надання послуг з перевезень пасажирів чи вантажів без документів, визначених ст. 53 цього Закону, є автомобільний перевізник.
Таким чином, ВС констатує, що штраф у розмірі 34 000 грн має платити перевізник, а не водій.
А ми від себе додамо, що на наявність таких порушень обов’язково зверне увагу Держпраці під час наступного інспектування. Адже час роботи повинен оплачуватись. Тривалість робочого часу – встановлюватись згідно з вимогами закону (понаднормовий час оплачується у подвійному розмірі). А ще треба дотримуватись тривалості відпочинку водіїв – це вимога не лише трудового законодавства, а й охорони та безпеки при роботі.