Водіям, які сідають за кермо після чарки, доведеться сплачувати більші штрафи. Нардепи пояснюють зміни необхідністю зменшити кількість ДТП, але експерти сумніваються, що самим лише ударом по кишені порушників удасться суттєво покращити ситуацію на дорогах.
Дороге задоволення
За статистикою, в Україні щодоби в дорожньо-транспортних пригодах гине від 10 до 20 осіб та понад 100 отримують тілесні ушкодження. За цими показниками наша держава посідає одне з чільних місць у Європі. При цьому на 100 ДТП припадає 15 смертей, що більше у 7—8 разів, ніж у Німеччині і Португалії, і в 3—4 рази, ніж у Франції та Угорщині.
«Щоб відчути масштаб проблеми, досить пригадати, що за два роки на українських дорогах гине стільки ж людей, скільки радянських солдатів загинуло в Афганістані за 10 років війни», — відзначив народний депутат Володимир Олійник, який вніс до парламенту законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані сп’яніння» (№0890).
На думку парламентаря, чинне законодавство є надто поблажливим до порушників правил безпеки руху. Разом з тим, зауважує В.Олійник, щоденно працівники ДАІ виявляють від 500 до 860 випадків керування у нетверезому стані. «Міжнародний досвід забезпечення безпеки на дорогах свідчить, що одним із найпростіших способів змусити водіїв дотримуватися вимог Правил дорожнього руху є розроблення системи ефективного покарання порушників», — переконаний нардеп.
Закон передбачає, що керування автомобілем у нетверезому стані каратиметься штрафом від 200 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 3400 до 5950 грн. Чинна редакція Кодексу про адміністративні правопорушення передбачає, що штраф для водіїв становить 150—200 неоподатковуваних мінімумів (2550—3400 грн.). Закон передбачає також альтернативні засоби покарання: позбавлення права керування автомобілем на строк від 1 до 2 років або адміністративний арешт від 7 до 10 діб.
Повторне вчинення такого порушення протягом року каратиметься позбавленням права керування автомобілем на строк від 2 до 3 років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративним арештом від 10 до 15 діб із можливим оплатним вилученням транспортного засобу. Наразі кодекс передбачає ще одну альтернативу — від 50 до 60 годин громадських робіт, однак її нардепи вирішили виключити.
Жодного криміналу
Першою редакцією проекту пропонувалось також установити кримінальну відповідальність за «умисне невиконання судового рішення про позбавлення права керування транспортними засобами». За такі дії було передбачено покарання у вигляді штрафу від 700 до 1000 неоподатковуваних мінімумів (11900–17000 грн.) або арешту на строк до 6 місяців. Однак при підготовці до другого читання від цієї пропозиції нардепи вирішили відмовитись.
Представляючи проект у сесійній залі, секретар Комітету ВР з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності наголосив, що, на його думку, посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані сп’яніння дозволить покращити дисципліну водіїв і підвищити рівень безпеки на дорогах. Підтримали його і більшість колег — за проект проголосували 260 нардепів.
Однак зовсім не всі експерти погоджуються з тим, що додаткова штрафна тисяча утримає водія від порушення правил. Можливо, якийсь час вона дійсно буде стримувальним чинником, але згодом водії просто звикнуть до нових санкцій. Крім цього, юристи звертають увагу на те, що новий закон дає можливість застосовувати різні види санкцій за одні й ті самі порушення, а це — прямий шлях до корупції.