• Посилання скопійовано

Перевірки військкоматів: коли, як та яка відповідальність

Усі роботодавці зобов'язані вести персональний облік військовозобов'язаних та призовників. Коли та що може перевіряти військкомат з огляду на цей обов’язок? Чи поширюється мораторій на їх перевірки? До якої відповідальності може бути притягнуто посадових осіб підприємств?

Перевірки військкоматів: коли, як та яка відповідальність

Коли та як обласні та районні віськкомати перевіряють підприємства?

За п. 77 Порядку №921 обласні військові комісаріати у взаємодії з облдержадміністраціями проводять відповідно до затверджених ними планів перевірку підприємств, установ та організацій, що перебувають на відповідній території.

За результатами перевірки складаються акти, які в 10-денний строк після її закінчення надсилаються відповідним керівникам, до оперативних командувань та районних (міських) військових комісаріатів для реагування та вжиття заходів згідно з законодавством. 

Також право на перевірки мають районні (міські) військові комісаріати. Це встановлено п. 78 Порядку №921. При цьому кожного року перевіряються відповідно до затверджених районними держадміністраціями, міськими радами планів підприємства, що перебувають на території їх відповідальності та в яких працюють військовозобов’язані, що заброньовані за ними, а також військовозобов’язані, які мають мобілізаційні розпорядження. Решта підприємств перевіряються один раз на три роки. 

Результати перевірок вносяться до журналів обліку результатів перевірок стану військового обліку призовників і військовозобов’язаних та звіряння їх облікових даних з даними районних (міських) військових комісаріатів і журналу обліку перевірок стану військового обліку районного (міського) військового комісаріату, який після закінчення зберігається сім років.

Окремо п. 79-81 Порядку №921 встановлено, що ці перевірки можуть проводити центральні органи виконавчої влади та інші державні органи відповідно до затверджених ними планів, облдержадміністрації та районні держадміністрації. .

Звертаємо увагу, що без оформленого припису на проведення перевірки керівники підприємств мають право не допускати відповідних посадових осіб органів до перевірки.

За п. 82 Порядку №921 посадовим особам зі складу комісії, що проводять перевірку стану військового обліку, мають вручатися підписані відповідними керівниками та завірені печатками приписи на право проведення перевірки стану військового обліку та затверджується план їх роботи. Форма припису затверджена додатком 29 до Порядку №921. 

За п. 84 Порядку №921 голови комісій, що проводять перевірку, на початку її проведення мають довести до відома керівників підприємств плани роботи, а після її завершення – оголосити результати перевірки.

На керівників підприємств, на яких проведено перевірку, покладається обов’язок організовувати та забезпечити усунення виявлених недоліків. Про вжиті заходи до усунення недоліків інформують у визначені в акті строки керівника органу, який проводив перевірку.

 

Що буде перевірятися та які документи будуть перевіряти військкомати

За п. 5 Додатку 27 до Порядку №921 під час перевірки військових частин, підприємств, установ та організацій перевіряється:

• правильність призначення осіб, відповідальних за ведення військового обліку;

• рівень забезпечення повноти, достовірності та якості обліку всіх призовників і військовозобов'язаних згідно з вимогами, встановленими Міноборони та Держстатом;

• стан підтримання постійної взаємодії з відповідними районними (міськими) військовими комісаріатами з питань строків та способів звіряння даних особових карток призовників і військовозобов'язаних з обліковими даними районних (міських) військових комісаріатів, в яких вони перебувають на військовому обліку, внесення відповідних змін до них та організації проведення оповіщення призовників і військовозобов'язаних;

• стан організації періодичного звіряння особових карток призовників і військовозобов'язаних із записами у посвідченнях про приписку до призовної дільниці, у військових квитках та тимчасових посвідченнях;

• своєчасність внесення до особових карток працівників змін, які стосуються сімейного стану, місця проживання, освіти, місця роботи і посади призовників і військовозобов'язаних, та повідомлення районного (міського) військового комісаріату про зміну облікових даних;

• своєчасність оформлення документів для бронювання військовозобов'язаних за підприємствами, установами та організаціями та навчальними закладами на період мобілізації та на воєнний час;

• стан здійснення постійного контролю за дотриманням призовниками і військовозобов'язаними правил військового обліку, проведенням роз'яснювальної роботи серед громадян про виконання обов'язків щодо військового обліку;

• повідомлення районного (міського) військового комісаріату про призовників і військовозобов'язаних, які порушили вимоги законодавства щодо виконання військового обов'язку, для притягнення винних до відповідальності згідно із законом;

• ведення журналу обліку результатів перевірок стану військового обліку призовників і військовозобов'язаних та звіряння облікових даних з даними районних (міських) військових комісаріатів.

А також буде перевірятися окремий пакет документів, вичерпний перелік яких встановлено у п. 5 Додатку 27 до Порядку №921. 

Як правильно організувати військовий облік на підприємстві - читайте у аналітиці

Про обов’язки підприємства повідомляти у військкомат про зміну в облікових даних працівників нещодавно заначало й Міноборони. Про це тут>>

 

Чи поширюється на ці перевірки мораторій на їх проведення

Оскільки військкомати підпорядковані Міноборони, який є органом виконавчої влади, то можна стверджувати що вони є органами держнагляду. Це випливає із визначення державного нагляду, затвердженого ст. 1 Закону №877. 

Саме тому на військкомати поширюються норми Закону №1728 щодо особливостей проведення планових та позапланових перевірок органами держнагляду у 2017 році. З огляду на норми цього Закону, мораторій на перевірки поширюється й на перевірки військкоматів. Але це не стосується звіряння даних військкоматів та підприємств. 

 

Чи повинні підприємства надавати документи до військкоматів

За Законом №1728 мораторій діє тільки на перевірки. А це означає, що підприємства зобов’язані надавати всі необхідні документи, обов’язок подання яких встановлено Законом №3543 та Положенням №1921. 

Також підприємства зобов’язані до 5 числа кожного місяця подавати повідомлення про зміну облікових даних військовозобов’язаних працівників, до 1 грудня подавати списки громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць, а також у 7-денний строк до відповідних районних (міських) військових комісаріатів надсилати повідомлення про зміну облікових даних призовників і військовозобов'язаних, прийнятих на роботу чи звільнених з роботи. Весь перелік зобов’язань підприємств встановлено п. 37 Порядку №921

Ст. 21 Закону №3543 встановлено всі обов'язки підприємств, установ і організацій щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.

З огляду на ці обов’язки, підприємства мають надавати під час мобілізації будівлі, споруди, транспортні та інші матеріально-технічні засоби Збройним Силам України, іншим військовим формуванням, Оперативно-рятувальній службі цивільного захисту згідно з мобілізаційними планами з наступним відшкодуванням їх вартості в порядку, встановленому законом

Оскільки наразі продовжує діяти особливий період, підприємства зобов'язані самостійно двічі на рік (до 20 червня і до 20 грудня) подавати інформацію про наявність і технічний стан транспортних засобів, а також дані співробітників, які працюють на цьому транспорті. Такий обов’язок встановлено п. 15 Положення 1921.

 

Яку відповідальність може застосувати військкомат до підприємств та їх посадових осіб

 Окремої відповідальності саме на підприємство не може бути застосовано.

За недотримання обов’язків щодо ведення військового обліку та зберігання військових квитків, прийняття на роботу військовозобов'язаних і призовників, які не перебувають на військовому обліку, та умисне ненадання відповідної інформації про зміни в облікових даних військовозобов’язаних працівників, та за незабезпечення сповіщення військовозобов'язаних і призовників про їх виклик у військові комісаріати, перешкоджанні їх своєчасній явці на збірні пункти чи призовні дільниці буде покарано керівників підприємств у вигляді адмінштрафу. Розміри штрафів залежать від виду порушення. Ці види штрафів встановлено ст. 211, 211-2 – 211-6 КУпАП. 

Також окремо керівників буде покарано за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Зокрема за те, що не було подано інформацію про наявність і технічний стан транспортних засобів, а також дані співробітників, які працюють на цьому транспорті. Розмір штрафу встановлено ст. 210-1 КУпАП.  Детально про це ми писали тут

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»