• Посилання скопійовано

Алгоритм застосування примусових заходів до СГ задля стягнення податкового боргу

Затримка з перерахуванням до бюджету узгоджених сум податків може тягнути за собою звернення до суду щодо надання дозволу контролюючому органу на опис майна в податкову заставу, стягнення коштів чи продаж майна боржника, а також арешт активів

Алгоритм застосування примусових заходів до СГ задля стягнення податкового боргу

Управління по роботі з податковим боргом ГУ ДПС у Вінницькій області нагадує, що для суб'єктів господарювання, які здійснюють підприємницьку діяльність питання своєчасної сплати податків є не лише обов'язком, а й запорукою успішного ведення бізнесу.

В зв'язку з цим, у службі наголошують, що затримка з перерахуванням до бюджету узгоджених сум може обернутися серйозними проблемами. Серед них – опис майна в податкову заставу, стягнення коштів чи продаж майна боржника, а також арешт активів.  Пропонуємо розібратися в питанні, що ж таке податковий борг і як уникнути його наслідків.

Якщо не погасити податковий борг вчасно, податкова служба має право вдатися до примусових заходів.

Процес  стягнення боргу відбувається поетапно, і кожен з цих етапів може стати неприємним сюрпризом для платника податків. Алгоритм застосовування примусових заходів застосовується наступним чином.

 

Етап 1. Виникнення податкового боргу

Відповідно до пп. 14.1.175 ПКУ, податковий борг – сума узгодженого грошового зобов’язання, несплаченого платником податків у встановлений ПКУ строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному ПКУ.

Несплата платником податків суми узгодженого грошового зобовязання, у встановлений Податковим кодексом України строк, призводить до виникнення податкового боргу.

Тобто податковий борг виникає, коли платник податків не сплачує вчасно суму, яку він сам задекларував або яка була узгоджена з податковим органом.

Якщо не погасити податковий борг вчасно, податкова служба має право вдатися до примусових заходів.

Процес  стягнення боргу відбувається поетапно, і кожен з цих етапів може стати неприємним сюрпризом для платника податків. Алгоритм застосовування примусових заходів застосовується наступним чином.

Відповідно до ст. 59 ПКУ, у разі  коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення

Податкова вимога разом з детальним розрахунком суми податкового боргу надсилається (вручається) не раніше першого робочого дня після закінчення встановленого ПКУ граничного строку сплати суми грошового зобов'язання (п. 59.3 ПКУ).

Податкова вимога повинна містити відомості про факт виникнення податкового боргу та права податкової застави, розмір податкового боргу боргу, який забезпечується податковою заставою, обов’язок погасити податковий борг та можливі наслідки його непогашення в установлений строк, попередження про опис активів, які відповідно до законодавства можуть бути бути предметом податкової застави, а також про можливі дату та час проведення публічних торгів з їх продажу.

Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення(стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу у сумі, що перевищує ста вісімдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян (п. 59.1 ПКУ).

 

Етап 2. Податкова застава

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених ПКУ, майно платника податків, який має податковий борг, передається в податкову заставу. (п. 83.1 ПКУ)

Право податкової застави виникає згідно з ПКУ і не потребує письмового оформлення.

На яке майно може поширюватися податкова застава?

У загальному випадку право податкової застави поширюється на будь-який власне майно платника податків або майно, що перебуває в його господарському віданні або оперативному управлінні (за винятком того, на яке податкова застава не поширюється, за переліком, визначеним абз. 5 п. 89.2 ПКУ), в день виникнення такого права балансова вартість якого відповідає сумі його податкового боргу. Якщо балансова вартість майна менша від суми податкового боргу платника податків, право податкової застави поширюється і на нього.

Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. Опис майно у податкову здійснюється на підставі рішення керівника(його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке представляється платнику податків, що має податковий борг (п. 89.3 ПКУ).

До акту опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. (п. 89.3 ПКУ)

Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. (п. 89.3 ПКУ) і реєструється у відповідному реєстрі обтяжень.

При цьому також слід враховувати особливості застосування податкової застави у випадках, коли на момент оформлення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість недостатньо для погашення податкового боргу. Тоді право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі. Порядок поширення права податкової застави на таке майно і механізм прийняття рішення про включення його до акта опису податковим органом визначено п. 89.5 ПКУ. До прийняття відповідного рішення органом ДПС платник податків не має права відчужувати таке майно. В іншому випадку він несе відповідальність згідно із законом.

Якщо ж балансова вартість майна взагалі не визначена, то проводиться його оцінка відповідно до Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», за результатами якої і здійснюється опис такого майна.

 

Етап 3. Стягнення

Відповідно до ст. 95 ПКУ контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності – шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. 

Стягнення коштів та продаж майна платника податків проводяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги. 

Стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини. 

Крім того, згідно з п. 95.4 ПКУ контролюючий орган на підставі рішення суду здійснює стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. (Постанова КМУ від 29.12.2010 №1244 «Про затвердження Порядку стягнення готівки, яка належить платникові податків, у рахунок погашення його податкового боргу», далі – Порядок №1244). 

У разі якщо податковий борг виник у результаті несплати грошових зобов'язань та/або пені, визначених платником податків самостійно згідно поданої звітності,  стягнення коштів за рахунок готівки, що належить такому платнику податків, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду, за умови якщо такий податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку його сплати, а також за умови відсутності можливості повернення платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов'язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

Також контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Нагадуємо платникам податків, що інформацію про наявність (відсутність) податкового боргу платник податків може отримати, скороставшись Електронним кабінетом.

Платник податків має доступ до своїх особових рахунків зі сплати податків, зборів і інших платежів у меню «Стан розрахунків з бюджетом» приватної частини інформаційно-комунікаційної системи «Електронний кабінет» (далі – Електронний кабінет). 

При зверненні до зазначеного меню відображається зведена інформація станом на момент звернення, що містить інформацію по кожному виду платежу, зокрема податковий борг.

Доступ до приватної частини Електронного кабінету надається ондайн з використанням кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, через Інтегровану систему електронної ідентифікації – id.gov.ua (MobiIeID nf BancID).

Порядок функціонування електронного кабінету визначається наказом Мінфіну від 14.07.2017 №637 «Про затвердження Порядку функціонування Електронного кабінету», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.08.2017 за №942/30810 (зі змінами та доповненнями).

Вхід до Електронного кабінету здійснюється за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua.

Джерело: ДПС у Вінницькій області

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»