
Під час воєнного стану, – що є дуже складною ситуацією, до якої загалом бізнес вже пристосувався, – варто не лише дбати про збереження виробничих потужностей, трудового колективу, а й не забувати про перевірку своїх контрагентів.
У цій статті ми поговоримо про контрагентів – ФОПів, які вже проживають на підконтрольній Україні території, проте не змінили в ЄДР адресу свого місцезнаходження та не змінили місце основного обліку в органах ДПС. Що робити покупцю або продавцю, який дізнається, що у ФОПа місце реєстрації – це тимчасово окупована територія?
Бізнес і бухгалтери мають чимало запитань стосовно таких контрагентів, наприклад:
- ФОП має довідку ВПО, проте не перереєструвався в ЄДР, – чи можна з ним укладати договір?
- ФОП тривалий час просто проживає на підконтрольній Україні території та відновив свою роботу через ФОПа – чи можна з ним укласти договір?
І постають ці питання тому, що існує Закон №1207, згідно з яким договори з контрагентами з ТОТ є нікчемними. Але як працює ця норма і що змінилося у її застосуванні після 24.02.2022? Нагадаємо, що цей Закон був створений ще у 2014 році, тобто ще до оголошення воєнного стану.
І всі ці питання, звісно, не лише цивільно-правові, а й пов’язані з виконанням вимог ПКУ. Це дійсно важливі питання, особливо для обережних бухгалтерів, які намагаються мінімально привертати до себе увагу органів ДПС.
Закон про окуповані території – що маємо зараз?
З 20.03.2022 тимчасово окупованою територією наразі визнається:
- сухопутна територія АР Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій;
- внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони України вздовж узбережжя Кримського півострова та прилеглого до узбережжя континентального шельфу України, на які поширюється юрисдикція органів державної влади України відповідно до норм міжнародного права, Конституції та законів України;
- інша сухопутна територія України, внутрішні морські води і територіальне море України, визнані в умовах воєнного стану тимчасово окупованими у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Йдеться про постанову КМУ від 15 вересня 2023 р. №1000 «Деякі питання визначення правового режиму на тимчасово окупованій території України»;
- надра під територіями, зазначеними у пунктах 1, 2 і 3 цієї частини, і повітряний простір над цими територіями.
В умовах воєнного стану правовий режим тимчасово окупованої території визначається, змінюється і скасовується рішенням Ради національної безпеки і оборони України (далі – РНБО), введеним у дію Указом Президента (ч. 3 ст. 4 Закону №1207). За період з 27.04.2022 по теперішній час жодного рішення РНБО на цю тему поки що не було прийнято. Натомість згідно з Постановою №1000 ведеться і регулярно оновлюється Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Зверніть увагу! Мінрозвитку затвердило новий Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ. Останнє оновлення відбулося у червні, ці зміни почали діяти з 25 липня 2025 року.
Актуальний перелік ТОТ та територій бойових дій-2025 дивіться тут.
Старі переліки:
Що ж до територій, які були окуповані раніше (до 24.02.2022), то адміністративна межа між тимчасово окупованою територією в Криму та іншою територією України збігалася зі суходільним адміністративним кордоном між АР Крим та Херсонською областю.
Коли ми говоримо про територію ОРДЛО, то раніше ми керувались Законом від 18.01.2018 №2268-VIII «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», який втратив чинність з 07.05.2022.
Тобто до початку 2022 року те, де знаходяться ТОТ, визначали Закони №1207 і №2268. Тепер же – Закон №1207, Постанова №1000 і Переліки ТОТ, які регулярно оновлюються.
Чи є вимога до обов’язкової перереєстрації ФОПа з ТОТ?
Якщо керуватись Законом №755, то з 2022 року він не зазнав жодних змін в частині обов’язковості перереєстрації ФОПа з тимчасово окупованих територій з 24.02.2022.
Але керівники та бухгалтери мають керуватись приписами статті 13 Закону №1207, яка має назву «Особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території».
За приписами ч. 2 ст. 13 Закону №1207 здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами – підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абзацу другого ч. 2 ст. 215 ЦКУ.
Водночас зауважимо, що ця норма діє ще з 2014 року і, на думку автора, не може застосовуватись до договорів з ФОПом, чия податкова адреса опинилася на ТОТ після 24.02.2022. Правовий стан територій, окупованих після цієї дати, та наслідки такої окупації визначають в умовах воєнного стану рішення КМУ чи РНБО, чого станом на теперішній час щодо ведення економічної діяльності та договорів з такими ФОПами так і не було. Тому, по суті, поширювати норми ст. 13 Закону №1207 на ФОПів, які проживають на підконтрольній території України, в частині зміни податкової адреси в ЄДР чи зміни податкової адреси ми не можемо.
Тим паче, що ст. 13 Закону №1207 більше стосується тих ФОПів, які залишилися на тимчасово окупованій території і саме там продовжують здійснювати свою підприємницьку діяльність. А ми говоримо про тих ФОПів, які переїхали на підконтрольну Україні територію (тільки не оновили свої реєстраційні дані в ЄДР).
Тож, на думку автора, ФОПи, які за ЄДР мають місце державної реєстрації на ТОТ, мають право легально перебувати та здійснювати свою госпдіяльність на підконтрольній території без жодних ризиків для такої діяльності. Ну і, відповідно, договори з ними є чинними.
Проте навіть за таких умов ми не можемо не враховувати можливі спори під час податкових перевірок щодо чинності таких договорів. До того ж ФОП, який не надає держорганам дані про свою фактичну адресу (шляхом оновлення даних в ЄДР), створює неможливість листування з ним, проведення перевірок/звірок тощо. Тобто він для податківців – ризикований платник податків. А це позначиться і на контрагентах такого ФОПа.
Якщо ФОП отримав статус ВПО
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 4 Закону №1706 факт внутрішнього переміщення, як правило, підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі – ВПО), що діє безстроково. А відповідно до ст. 5 Закону №1706 довідка про взяття на облік ВПО засвідчує поточне місце проживання ВПО.
Зверніть увагу, що державні органи, які видають довідки, ведуть облік ВПО. Тобто існує державний реєстр таких осіб. І саме потрапляння до такого реєстру свідчить про зміну адреси як ВПО, так фактично і ФОПа.
Важливо! Внесення даних до Реєстру ВПО не зумовлює автоматичну зміну даних в ЄДР. Тому податкові органи з посиланням на приписи ч. 2 ст. 13 Закону №1207 наполягають на обов’язку ФОПа зареєструвати зміни щодо податкової адреси в ЄДР!
Вони посилаються на вимогу ПКУ: фізособи – платники податків зобов'язані подавати до органів ДПС відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки, протягом місяця з дня виникнення таких змін (п. 70.7 ПКУ). Тобто, крім зміни даних про ФОПів, які податківці отримають з ЄДР, ВПО мають обов’язок повідомити податківців про зміну адреси і як звичайні фізособи – платники податків.
Але в цій нормі ПКУ не йдеться про тимчасову зміну адреси, як це відбувається з ВПО. Для такої ситуації наразі Закон №755 та ПКУ не обумовлюють відповідний порядок дій.
Про позицію податкового органу щодо ФОПів зі статусом ВПО ми писали тут.
А от держреєстратори на сьогодні говорять, що вони не можуть відмовити у вчиненні будь-якої реєстраційної дії (наприклад, зміни КВЕДів), якщо ФОП зареєстрований на ТОТ, яка внесена до переліку №376 (раніше – до Переліку №309). Тим паче, що такі та інші реєстраційні дії доступні ФОПам/ВПО у мобільному додатку «Дія», що належним чином ідентифікує особу як громадянина України без жодних обмежень з боку чинного законодавства України. Статус ВПО на сьогодні також підтверджується в «Дії».
Нагадаємо, що відповідно до п. 3-1 ч. 2 ст. 6 Закону №755 держреєстратор під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов’язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між ЄДР та інформаційними системами державних органів.
До таких інформаційних баз та систем належить і Єдина інформаційна база даних про внутрішньо переміщених осіб, відповідальним за формуванням якої є Мінсоцполітики.
Якщо ФОП не пройшов перереєстрацію після отримання статусу ВПО?
Довідку, яка підтверджує нове фактичне місце проживання, він має, має і нову адресу поза межами ТОТ. Які наслідки це має для договорів, укладених з цим ФОПом?
На нашу думку, якщо такий ФОП отримав довідку ВПО та має відповідну адресу проживання на території, підконтрольній України, за відсутності обов’язку обов’язкової перереєстрації вважається дійсним ФОПом і при укладенні з ним договорів керівники та бухгалтери отримують від нього такі документи:
- Витяг або виписку з ЄДР,
- копію довідки про ВПО,
- Витяг з реєстру платників Єдиного податку/платників ПДВ,
- інші документи (для укладення певного виду договорів – за потреби).
У будь-якому разі приписи ч. 2 ст. 13 Закону №1207 у такому випадку не працюють (знову ж такі нагадуємо – за відсутності рішення КМУ чи РНБО про поширення ст. 13 на таких ФОПів), а правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є ТОТ, не робить його автоматично нікчемним.
Якщо ФОП не має статусу ВПО та зареєстрований на ТОТ
Відразу нагадаємо, що всі угоди з госпсуб’єктами, які зареєстровані на ТОТ, що окуповані до 24.02.2022, та не перереєстрували свою адресу в ЄДР, є нікчемними в силу приписів ч. 2 ст. 13 Закону №1207.
Далі ми вже говоримо про тих ФОПів, які зареєстровані в ЄДР за адресою, яка є тимчасово окупованою після 24.02.2022.
Для таких ФОПів, адресу яких включено до Переліку №376 (раніше – Переліку №309), ситуація є аналогічною як для ФОПів з довідкою ВПО.
Такі ФОПи також не зобов’язані змінювати свою адресу в ЄДР, якщо вони не змінили постійну адресу свого проживання на підконтрольну Україні територію.
І тут ми підійшли до головного – до «реєстрації місця проживання».
1 грудня 2021 року набрав чинності Закон України від 5 листопада 2021 року №1871-IX «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».
Таке декларування/реєстрація місця проживання (перебування) та видача витягу з реєстру територіальної громади здійснюється органом реєстрації на території територіальної громади, на яку поширюються повноваження відповідного виконавчого органу сільської, селищної або міської ради (наразі це робиться через ЦНАПи).
Виняток: на період тимчасової окупації територій у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя зазначені положення не поширюються на осіб, місце проживання яких зареєстроване у житлі, що розташоване на вказаних територіях. Така особа може задекларувати або зареєструвати місце свого проживання без зняття з реєстрації місця свого попереднього проживання.
У цьому випадку до реєстру територіальної громади вносяться відомості про зареєстроване місце проживання внутрішньо переміщеної особи на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим та місті Севастополі.
Станом на зараз:
- ФОП, який здійснив перереєстрацію свого місця проживання та отримав Витяг з реєстру, має здійснити перереєстрацію і в ЄДР, яка в такому разі є обов’язковою (до речі, наявність такого Витягу має бути і при зміні паспорта на ID-картку після 01.12.2021).
- ФОП має надавати такі документи при укладенні договорів з контрагентами, які мають можливість пересвідчитись, чи реально ФОП здійснив перереєстрацію адреси. Звісно, це не робить автоматично договори нікчемними на вимогу ч. 2 ст. 13 Закону №1207, проте мінімізує ризики роботи з такими ФОПами з боку податкових органів.
- Наявність такої перереєстрації свого місця проживання потребує і внесення змін до облікових даних податкового органу – щоправда, у цьому випадку це робиться за повідомленням від держреєстратора (п. 66.5 ПКУ).
Таким чином:
Якщо ФОП не має статусу ВПО, але здійснив перереєстрацію свого місця проживання, то при укладенні договорів та на вимогу Закону про фінмоніторинг контрагенти мають отримати від нього такі документи:
- Витяг або виписку з ЄДР,
- копію Витягу з Реєстру територіальної громади (лише у випадку, якщо у такого ФОПа відсутня довідка ВПО або місцезнаходженням за ЄДР є територія, вказана у Переліку №376 як тимчасово окупована), або відомості про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування);
- Витяг з реєстру платників Єдиного податку/платників ПДВ,
- інші документи (для укладення певного виду договорів – за потреби).
Якщо ж ФОП має реєстрацію в ЄДР за адресою території, вказаної у Переліку ТОТ, фактично проживає на підконтрольній території і не здійснив перереєстрацію місця проживання, то тут працює загальне правило – такі ФОПи мають перебувати за основним місцем обліку у відповідних податкових органах. І нам відомо, що після 24.02.2022 повноваження органів, які були на тимчасово окупованих територіях після 24.02.2022, передані іншим органам ДПС.
Факт обліку за основним місцем обліку в податкових органах буде підтверджуватись свіжим Витягом з реєстру платників Єдиного податку/платників ПДВ. Для ФОПів-загальників, які не є платниками ПДВ, є інформація про взяття на податковий облік, що міститься в ЄДР (зокрема, Витяг з ЄДР).
Як отримати ці документи?
Незважаючи на необхідність належним чином вивчати свого контрагента на вимогу Закону про фінмоніторинг, контрагенти не зобов’язані звертатись до Реєстру територіальної громади чи писати запити до податкових органів, звертатись до органів, які ведуть облік ВПО.
Надання відповідних документів достатньо прописати у договорі та працювати з такими ФОПами у звичайному режимі ведення госпдіяльності. Адже ФОПи, які не мають статусу ВПО та не перереєстрували свої адреси проживання на підконтрольну територію України з ТОТ за Переліком №376 (раніше – Переліком №309), не зобов’язані змінювати дані свого місцезнаходження в ЄДР. Це залишається їх правом, а не обов’язком. Тим паче, якщо таки ФОПи мають діючі ліцензії, дозволи та банківські рахунки. Загалом ми можемо віднести договірні відносини з такими ФОПами до незначних ризиків, за винятком неможливості проведення належного податкового контролю за запитами/звірками.
Втім, госпсуб’єкти, які планують укладати відповідні договори з ФОПами, зареєстрованими на ТОТ, мають право розробити власні умови щодо роботи з ними у своїх Положеннях про здійснення фінмоніторингу і самостійно визначити ступінь ризику роботи з ними.