
15 квітня 2025 року ВРУ прийняла за основу проєкт Закону №5838 «Про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення щодо підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю)». Про це йдеться у картці законопроєкту.
Нагадуємо, що ще у 2021 році Уряд планував повністю перезавантажити систему перевірок бізнесу. Для цього у ВРУ ним було зареєстровано два законопроєкти - №5837 «Про основні засади державного нагляду (контролю)» (його прийнято у першому читанні 8 жовтня 2024) та №5838 «Про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення щодо підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю)», який прийнято за основу сьогодні.
Які зміни передбачені законопроєктом №5838?
Проєктом Закону пропонується внести зміни до ст. 166-21 КУпАП з метою посилення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю) за порушення вимог законодавства з питань здійснення держнагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Так, порушення встановленого законом порядку здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, а саме:
- порушення строків здійснення заходів державного нагляду (контролю);
- порушення періодичності здійснення планових заходів державного нагляду (контролю);
- проведення заходів державного нагляду (контролю) за відсутності підстав, установлених законом;
- проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) без погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю) або відповідного державного колегіального органу, якщо отримання такого погодження є обов'язковим відповідно до закону;
- здійснення заходів державного нагляду (контролю) без застосування уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю);
- порушення встановленого Законом "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" порядку відбору зразків продукції;
- проведення перевірки додержання вимог законодавства, нагляд (контроль) за додержанням якого не належить до повноважень органу державного нагляду (контролю), встановлених законом;
- висунення вимог щодо надання документів, інформації, зразків продукції, що не стосуються здійснення заходу державного нагляду (контролю);
- невнесення відомостей або внесення недостовірних відомостей щодо заходів державного нагляду (контролю) до інтегрованої автоматизованої системи державного нагляду (контролю);
- ненадання або надання з порушенням установленого законом строку акта перевірки, складеного за результатами заходу державного нагляду (контролю)
- прийняття за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю) неправомірного та/або протиправного рішення, незаконність якого підтверджена рішенням суду, що набрало законної сили,
призведе до накладення штрафу на посадових осіб органу державного нагляду (контролю) від 250 до 500 н.м.д.г. (тобто від 4250 грн до 8500 грн). Наразі такі штрафи становлять 50 - 100 н.м.д.г. (850 - 1700 грн).
За повторні дії протягом року після накладення адміністративного стягнення - від 500 до 1000 н.м.д.г., тобто 8500-17000грн (наразі 100 - 150 н.м.д.г., тобто 1700 - 2550 грн).
У разі прийняття в цілому цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.