• Посилання скопійовано

Розірвали договір оренди офісу: чи зміниться податкова адреса?

Товариство вирішило на період карантину відмовитись від оренди офісного приміщення. Адміністрування підприємства директор тимчасово проводитиме з дому, тобто за адресою проживання. Чи зміниться при цьому податкова адреса ТОВ?

Розірвали договір оренди офісу: чи зміниться податкова адреса?

Коментар до ІПК ДПСУ від 19.03.2021 р. № 1074/ІПК/99-00-04-03-03-06

У коментованій ІПК ДПСУ доходить таких висновків:

1. Оскільки податкова адреса відповідає місцезнаходженню юридичної особи, то при реєстрації зміни місцезнаходження в ЄДР, зміниться й податкова адреса.

2. Відбудеться зміна податкової адреси відповідно до п. 64.1 ПКУ. Тобто на підставі відомостей з ЄДР, які надаються податківцям державним реєстратором, у день отримання зазначених відомостей.

Отже, щоб податкова адреса змінилася, потрібно внести зміни щодо адреси підприємства в  Єдиний державний реєстр. А до дати внесення змін до ЄДР ті відомості, які в ньому знаходяться, вважаються правильними. І у податківців, навіть якщо вони знають про те, що насправді офіс вже переїхав, немає підстав вносити зміни до облікових даних платника податків.

Щоби зазначити нову адресу (наприклад, квартиру директора) в ЄДР,  у підприємства мають бути правові підстави на використання того приміщення, за адресою якого воно реєструє своє місцезнаходження. Такими правовими підставами може бути договір оренди приміщення. При цьому укласти договір доведеться й у випадку, коли у квартирі продовжує проживати засновник.

Звісно, правовою підставою може бути не лише договір оренди. Але ДПСУ в коментованій ІПК говорить лише про нього, вочевидь, тому що саме про такий варіант було зазначено у зверненні за ІПК.

Окремо податківці зупиняються на податкових наслідках такої зміни – укладання договору оренди із директором.

3. Якщо ТОВ у договорі найму будівлі чи її частини вирішить передбачити його безоплатність, то треба враховувати, що ПКУ не передбачено коригування фінансового результату до оподаткування на суму безоплатно отриманих від фізичної особи послуг (без висування вимоги щодо компенсації їх вартості). Такі операції відображаються згідно з правилами бухобліку при формуванні фінансового результату.

Втім, з питання формування у бухгалтерському обліку доходу за операцією з отримання послуг у вигляді безоплатного використання підприємством власної квартири директора ДПСУ радить звернутись до Мінфіну. Нашу думку щодо такого обліку ми наводили тут.

4.  Якщо (як це передбачає ЦКУ) договір оренди квартири буде все ж таки оплатним, то ТОВ як податковий агент при виплаті фізичній особі доходу від надання в оренду нерухомого майна включає його до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу та оподатковує 18% ПДФО і 1,5% військовим збором. ЄСВ на орендну плату не нараховується – про це ми писали тут.

Ось що зазначила у своєму роз’ясненні ДПСУ. А тепер давайте розбиратися, чи все в цій консультації правильно.

 

Як визначається юрадреса ТОВ?

На вебсторінці «Дебету-Кредиту» ми багато писали про зміни у вчиненні та порядку здійснення реєстраційних дій, у т.ч. пов’язаних з прийняттям нового Закону про ТОВ/ТДВ.

Зокрема, що зміни у даних щодо засновників, переліку КВЕДів та юрадреси наразі ще можна провести без внесення змін до статутних документів (якщо, звісно, вони там не були вказані або йдеться про ТОВ на модельному статуті).

Документи, що подаються заявником (ТОВ чи представником) для державної реєстрації юридичної особи, наведені у ч.1 ст. 17 Закону №755.

І у цьому переліку немає жодного пункту, який би вказував на подання держреєстратору підтверджуючого документа про право користування, власності, іншого документа, який би вказував на  правові підстави на використання того приміщення, за адресою якого підприємство реєструє своє місцезнаходження!

Аналогічна ситуація зі внесенням змін до відомостей в ЄДР про місцезнаходження ТОВ (зміна юрадреси) — ч. 4 ст. 17 Закону №755.

Загалом відомості про юрадресу вказуються у рішенні засновників (учасників) ТОВ при створенні товариств та при зміні адреси місцезнаходження (для модельних статутів — обов’язкова інформація, яка вказується у рішеннях, наведена у ч. 10 ст.  82 ГКУ). Таке рішення в обох випадках викладається на нотаріальному бланку, а підписи завіряються нотаріально. І при цьому нотаріус також не вимагає подання документа, який би вказував на  правові підстави на використання того приміщення, за адресою якого воно реєструє своє місцезнаходження.

Тож абсолютно не зрозуміло, на чому базується висновок органу ДПС про необхідність оформляти договір користування (оренди) приміщенням, яке є не лише юрадресою ТОВ, а й одночасно місцем проживанням засновника (учасника) ТОВ.

 

Квартира засновника як юрадреса у формі  №20-ОПП

Варто нагадати, що важливим нюансом складення та подання повідомлення за формою №20-ОПП є виконання таких умов:

            1) у госпсуб’єкта наявні об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням,

            2) у госпсуб’єкта є майно та дії, у зв'язку з якими у платника податків виникають обов'язки щодо сплати податків та зборів.

Інших вимог щодо подання форми №20-ОПП не наведено у п. 63.3 ПКУ.

У нашій ситуації платником податків є ТОВ, а не засновник.

Якщо ж звернутись до визначення терміну «місцезнаходженням юридичної особи», то це  фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку (ч.1 ст. 93  ЦКУ).

А житло може використовуватись:

  • або як місце здійснення госпдіяльності — у цьому випадку, цілком ймовірно, що про таке житло доведеться повідомляти за формою №20-ОПП ( ми говоримо про необхідність отримання дозволів, ліцензії тощо — хоча саме для квартири це малоймовірно);
  • або як місце, з якого засновник здійснює керування (управління) юрособою.  Хоча у цьому і питання: як правило, засновник не втручається у госпдіяльність ТОВ, якщо відповідними повноваженнями наділяється керівник (директор). Проте часто керівником призначається один зі засновників.  

Отже, якщо засновник є керівником підприємства і здійснює керування з дому, то його квартира стає юридичною адресою підприємства.

Хоча навіть якщо в ЄДР буде зазначена інша адреса, то це, на нашу думку, не проблема. Адже на сьогодні чинне законодавство України не встановлює жодних вимог для визначення чи перевірки місцезнаходження юрособи при держреєстрації нової ЮО чи зміні її юрадреси.

І договір оренди квартири, на нашу думку, абсолютно не обов’язковий.   Адже  якщо житло засновника визначена в ЄДР як юрадреса, то на сьогодні закон не ставить питання про узаконення використання адреси засновника як юридичної інакшеяк внесенням даних в ЄДР.

Можна сказати навпаки: факт оформлення будь-якого договору про використання квартири засновника або директора як офісу, в обов’язковому порядку потягне за собою подання форми № 20-ОПП до податкових органів. Чого, вочевидь, вони й прагнуть.

 

Чи слід змінювати юрадресу у разі розірвання договору оренди?

Якщо сталась ситуація, коли ви розірвали договір оренди офісу, адреса якого була зазначена в ЄДР як юридична, то слід врахувати, що  ви залишились без об’єкта оподаткування «офіс» за такою адресою. В такому разі ТОВ, змінюючи юрадресу на житло засновника, юрособа повідомляє й орган ДПС про зміни об’єкта оподаткування — розірвання/припинення договору оренди приміщення.

Якщо ж за місцем колишньої оренди такому ТОВ вдасться орендувати невеличку кімнату (де зберігаються меблі, архів документів, інші офісні речі тощо), то змінювати юрадресу не обов’язково. При цьому на період карантину керівник та інші працівники можуть виконувати свою роботу дистанційно. В такому разі також слід лише подати повідомлення №20-ОПП про зміни об’єкта оподаткування (інший договір, інша площа, але та сама адреса).

А що як договору оренди офісу немає, а керування підприємством триває?

Як ми зазначили вище, сам офіс фактично може бути перенесений у квартиру одного зі засновників із відповідними змінами в ЄДР, але без оформлення жодних підтвердних документів на право користування нею.

З однієї сторони, жоден орган державної влади не наділений повноваженнями перевіряти цілі використання місцезнаходження ЮО за ЄДР та вимагати підтвердження.

З іншої — невідповідність адреси офісу спричиняє неможливість обміну інформацією з податківцями та проведення контролю держорганами.

Тому, щоб не сперечатися з податківцями, часто підприємство орендує інше приміщення (навіть, невеличке і дешеве), щоб тільки мати його як «офіс». І така адреса вже може використовуватися як офіційна для листування, подання скарг, отримання повідомлень, приймання перевірок від контролюючих органів тощо.

Це не обов’язково, але так краще, ніж переносити таке спілкування у оселю до директора або засновника. Звісно, при цьому фактичне місце, звідки здійснюватиметься керування, і адреса нового «офісу» не співпадатимуть.  Проте жодна норма ЦКУ, ГКУ чи іншого закону не вимагає змінювати юрадресу у разі розірвання договору оренди чи з інших причин. Визначення та зміна юрадреси — це виключна прерогатива засновників.

Звісно, приймати рішення засновнику(ам) ТОВ. Ми ж радимо лише зважити всі “за” та “проти” з урахуванням норм чинного законодавства.

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Загальні положення

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Загальні положення»