24 вересня 2024 року у ВРУ зареєстровано законопроєкт №12066 "Про внесення змін до Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" щодо створення та функціонування Єдиного державного реєстру військовослужбовців та до інших законів України щодо удосконалення порядку ведення військового обліку".
Як зазначено у пояснювальній записці, ключова проблема, яку передбачається розв’язати – це створити єдину базу даних про військовослужбовців Збройних Сил України та військовослужбовців Державної служби спеціального транспорту, в електронному вигляді, що має вирішити проблему із забезпеченням надання публічних (електронних публічних) послуг, зокрема адміністративних та соціальних послуг, військовослужбовцям Збройних Сил України та військовослужбовцям Державної служби спеціального транспорту та членам їх сімей в електронному вигляді.
Крім цього, у зв’язку із необхідністю забезпечення ефективності проведення мобілізації шляхом удосконалення електронного обліку військовозобов’язаних постала гостра потреба у наповненні Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів актуальними даними про вказаних осіб.
Тож проєктом Закону пропонується доповнити Закон “Про військовий обов’язок і військову службу” новою статтею 25-¹: “Єдиний державний реєстр військовослужбовців щодо створення та функціонування Єдиного державного реєстру військовослужбовців”. Саме нею передбачається створення та ведення Єдиного державного реєстру військовослужбовців (далі – Реєстр військовослужбовців).
Реєстр військовослужбовців – це інформаційно-комунікаційна система, призначена для забезпечення збирання, зберігання, накопичення, актуалізації, обліку, обробки, захисту, знеособлення та гарантування унікальності записів даних про військовослужбовців Збройних Сил України та військовослужбовців Державної служби спеціального транспорту.
У Реєстрі військовослужбовців Міністерство оборони України (далі ̶ Держатель) забезпечуватиме збирання, зберігання, накопичення, актуалізацію, облік, обробку, захист, знеособлення та гарантування унікальності записів даних про військовослужбовців Збройних Сил України та військовослужбовців Державної служби спеціального транспорту.
Держатель Реєстру військовослужбовців, серед іншого, повинен:
- забезпечити формування та реалізацію державної політики у сфері ведення та функціонування Реєстру військовослужбовців;
- вносити на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо формування та реалізації державної політики у сфері ведення та функціонування Реєстру військовослужбовців;
- забезпечити створення, функціонування та ведення Реєстру військовослужбовців;
- здійснювати верифікацію, аналіз та валідацію інформації про об’єкти Реєстру військовослужбовців у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;
- здійснювати заходи щодо визначення ступеню обмеження доступу до інформації, яка обробляється і зберігається в Реєстрі військовослужбовців;
- організовувати електронну інформаційну взаємодію Реєстру військовослужбовців з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними);
- здійснювати інші повноваження, передбачені цим Законом, Законом України “Про публічні електронні реєстри”.
Проєктом Закону також пропонується встановити вичерпний перелік даних про військовослужбовців Збройних Сил України та військовослужбовців Державної служби спеціального транспорту.
Адміністратором Реєстру військовослужбовців буде держатель Реєстру військовослужбовців, який:
- здійснюватиме заходи зі створення, впровадження, ведення та адміністрування Реєстру військовослужбовців;
- здійснюватиме проведення технічних і технологічних заходів для забезпечення роботи Реєстру військовослужбовців, забезпечення хостингу, обслуговування технічного комплексу Реєстру військовослужбовців;
- здійснюватиме заходи зі створення, модифікації, впровадження та супроводу програмного забезпечення Реєстру військовослужбовців;
- відповідатиме за збереження та захист Реєстру військовослужбовців, реєстрових даних та іншої інформації;
- здійснюватиме інші повноваження, передбачені проєктом Закону, Законом України “Про публічні електронні реєстри”.
Крім того, проєктом Закону також пропонується внесення змін до статті 24-2 Основ законодавства України про охорону здоров’я з метою забезпечення інформаційної взаємодії між Електронною системою охорони здоров’я та Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів з метою отримання інформації Міністерством оборони про результати медичних оглядів, що проводяться з метою визначення придатності до виконання військового обов’язку для внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з метою забезпечення національної безпеки та оборони.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.