
25 вересня Міністерство розвитку громад та територій України та Європейська Комісія домовились про продовження Угоди про лібералізацію вантажних перевезень на 15 місяців. Таким чином “транспортний безвіз” діятиме щонайменше до березня 2027 року. Це означає, що українські перевізники та перевізники Європейського Союзу і надалі не потребуватимуть спеціальних дозволів для виконання двосторонніх і транзитних перевезень.
Засідання Керівного комітету Угоди відбулось за участі Віцепрем’єр-міністра з відновлення України – Міністра розвитку громад та територій Олексій Кулеби, заступника Міністра Сергія Деркача.
“Стабільне виконання вантажних перевезень між Україною та Євросоюзом – це гарантія економічної стабільності України. Саме дорогами ми у більшості експортуємо товари з доданою вартістю, що і складає вагому частину надходжень до нашого бюджету. Не менш важливо, це здатність безперешкодно імпортувати важливі для України вантажі. За час дії Угоди питома вага торгівлі України з ЄС автомобільним транспортом зросла на майже 55% і це прямий позитивний вплив наших домовленостей на економіку обох сторін. Вдячний нашим партнерам з Європейського Союзу за конструктивний діалог та розуміння того, що Угода вигідна обом сторонам, адже лібералізація забезпечує стійкість двосторонньої торгівлі”, – наголосив Віце-прем’єр-міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад та територій Олексій Кулеба.
Раніше продовження Угоди було підтримано більшістю країн-членів Європейського Союзу.
Пролонгація Угоди не передбачає запровадження оновлених правил її виконання. Як і раніше, перевізники з України та країн ЄС мають дотримуватись норм лібералізації перевезень. Зокрема, йдеться про маркування вантажівок, наявність ліцензії та документів на вантаж.
У рамках продовження Угоди про лібералізацію Україна зобов’язалась і надалі впроваджувати регулювання у сфері автомобільного транспорту, що відповідає євроінтеграційним зобов’язанням. Так, до кінця 2026 року Україна має імплементувати ключові положення щодо ділової репутації компаній, використання смарт-тахографів, навчання менеджерів-управителів транспортних компаній. Йдеться про норми Закону №4347, що був ухвалений у березні цього року.
Важливо, що після 1 липня 2026 року нові зареєстровані в Україні вантажні транспортні засоби мають бути обладнані смарт-тахографами.
“Продовження “транспортного безвізу” – це послідовний результат нашої роботи як у питанні дотримання положень Угоди, моніторингу її ефективності, так і у адаптації нашого законодавства до стандартів Євросоюзу. Вдячний перевізникам за сумлінне дотримання Угоди, маємо і надалі тримати високу планку у питанні доброчесності та якісного виконання перевезень. Важливо, що в рамках продовження “транспортного безвізу” погоджено проведення незалежного дослідження щодо впливу Угоди на економіку. Ми вже висловили готовність долучитись до цього процесу, щоб забезпечити якомога більш об’єктивніше висвітлення результатів “транспортного безвізу” , – підкреслив Сергій Деркач.
Довідково
Угода про лібералізацію вантажних перевезень між Україною та Європейським Союзом (“транспортний безвіз”) була підписана у червні 2022 року як відповідь на повномасштабне вторгнення рф до України та руйнування логістичних ланцюгів. Лібералізація перевезень дозволяє полегшити доступ України до світових ринків, забезпечує стабільний транзит товарів через країни Євросоюзів та зміцнює торгівельні зв’язки між Україною та ЄС.
Традиційно, Угода діяла один рік. У червні 2024 року домовленості були продовжені втретє. Тоді ж сторони домовились, що лібералізація буде автоматично продовжена до кінця 2025 року у разі відсутності негативного вплину на сторони Угоди та відсутність порушень.
Для моніторингу впливу Угоди була створена спеціальна Робоча група. До неї входять представники Міністерства розвитку громад та територій, країн-членів ЄС та Єврокомісії. Координує роботу щодо продовження Угоди та її дотримання Заступник Міністра Сергій Деркач.