
Європейська Бізнес Асоціація звернулася до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) та Уряду України із закликом забезпечити затвердження збалансованого та економічно обґрунтованого тарифу на передачу електричної енергії НЕК «Укренерго» на 2026 рік.
НКРЕКП відіграє ключову роль як незалежний регулятор, від рішень якого залежить передбачуваність ринку, інвестиційний клімат та стійкість енергетичної системи держави. В умовах постійних атак на енергетичну інфраструктуру та підвищених ризиків для бізнесу питання встановлення коректного тарифу на передачу електрики є критично важливим для підтримки енергетичної безпеки країни.
Водночас НЕК «Укренерго» є центральним елементом енергосистеми. Саме від стабільності його роботи залежить відновлення та захист мереж, інтеграція нових генеруючих потужностей, виконання спеціальних обов’язків (PSO) та загальна інвестиційна привабливість сектору.
Тому експерти Комітету з енергетики Європейської Бізнес Асоціації зауважують, що низка положень поточного проєкту тарифу на 2026 рік потребують уточнення, а саме:
1. Застосування коректних макроекономічних припущень та реалістичних ринкових прогнозів
У проєкті тарифу застосовано крос-курс EUR/USD на рівні 1,08, тоді як ринкові прогнози провідних міжнародних фінансових інституцій свідчать про можливе зміцнення євро до рівня близько 1,22. Заниження валютного компонента може призвести до недооцінки витрат оператора та формування прихованого дефіциту. Коректність валютних припущень є не лише питанням фінансової точності, а й важливою умовою підтримки довіри інвесторів до тарифної моделі.
2. Точність прогнозованих обсягів передачі
Недооцінка прогнозованих обсягів передачі зменшує потенційний дохід оператора та обмежує ресурси для виконання PSO, покриття операційних витрат і підтримки стабільності системи. У воєнний час навіть незначна похибка може мати суттєві наслідки.
3. Реалістична прогнозована ціна продажу електроенергії ДП «Гарантований покупець»
У попередні роки різниця між прогнозованими та фактичними цінами становила 10–30%. Завищення прогнозованої ціни штучно занижує закладені витрати на PSO та призводить до дефіциту його фінансування.
4. Покриття зобов’язань попередніх років
Накопичена протягом кількох років заборгованість за PSO досі не погашена. Поточний проєкт тарифу передбачає коригування доходів попередніх періодів менше ніж на 2 млрд грн, тоді як реальна потреба є значно більшою. Недостатнє фінансування цієї статті сприятиме збереженню боргового навантаження та підвищенню ризиків ліквідності оператора.
Представники Асоціації підкреслюють, що штучно занижений тариф створює довготривалий ланцюговий ефект ризиків від дефіциту фінансування до зростання боргового навантаження та погіршення інвестиційного клімату.
Європейська Бізнес Асоціація вже надіслала відповідний лист голові НКРЕКП Юрію Власенку, Прем’єр-міністерці України Юлії Свириденко, голові Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальних послуг Андрію Герусу та в.о. Міністра енергетики України Артему Некрасову. Асоціація й надалі сприятиме відкритому діалогу з регулятором та владою для забезпечення сталого розвитку енергетичного сектору України.