З 6 червня набрав чинності наказ Мін′юсту №766/5, за яким нотаріуси мають право засвідчувати будь-які операції з майном (продаж, міна, дарування) тільки за наявності спецдокумента про його оціночну вартість. Це запроваджено для того, щоб стягувати податки з повної вартості відчужуваного майна (1 — 5%, залежно від ступеня спорідненості тих, хто бере участь в операції). Але якщо до 6 червня такий папір міг видати будь-який ліцензований оцінювач, то тепер — тільки оцінювач, записаний до Держреєстру оцінювачів за напрямом «оцінка з метою оподаткування, нарахування та сплати інших обов’язкових платежів».
За словами голови Українського товариства оцінювачів Олексія Амфітеатрова, це законно. «Але проблема в тому, що потрапити до цього реєстру дуже важко: потрібно спершу пройти навчання при Фонді держмайна. Наразі там змогли навчити близько 40 фахівців, які працюють у 12 київських фірмах (усього оцінювачів Україні понад 3000)», — говорить експерт. Але, як роз’яснили нам у Фонді держмайна, зараз усім оцінювачам розсилають запрошення пройти курс навчання, скласти іспити — і тоді їх внесуть до реєстру. Це займе приблизно 3 тижні.
А наразі, за словами фахівця ринку нерухомості Сергія Костецького, виникли черги за отриманням документа про оцінку, а новоспечені оцінювачі-монополісти підняли ціни за свою роботу майже у 30 разів: якщо раніше оцінити квартиру коштувало 300 — 350 грн, а будинок до 500, то зараз відповідно 8000 і 15 000 грн. Юристи радять по змозі зачекати з операціями близько місяця, поки нотаріуси й оцінювачі зрозуміють, як їм працювати.