Під час війни виникла нагальна потреба у відновленні та інтенсифікації економічної діяльності в державі, забезпеченні перенесення виробництва у безпечні регіони України та швидке його налагодження на нових виробничих майданчиках.
Одним із шляхів організації виробництва на нових майданчиках, пошуку приміщень для перенесення виробництв є прискорена і спрощена приватизація державного майна.
З огляду на це, 9 червня 2022 року у ВРУ зареєстровано проєкт Закону №7451 "Про внесення змін до Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» та інших законодавчих актів України щодо сприяння процесам релокації підприємств в умовах воєнного стану та економічного відновлення держави".
Зокрема, пропонується доповнити Закон «Про приватизацію державного і комунального майна» тимчасовими нормами, які стосуються об’єктів державної власності та діятимуть на період дії воєнного стану, та передбачають:
- заборону проведення аукціонів з продажу об’єктів великої приватизації та викупу об’єктів великої приватизації;
- заборону приватизації об’єктів, які розташовані на територіях адміністративно-територіальних одиниць у зоні бойових дій або наближених до зони бойових дій, перелік яких затверджується КМУ;
- посилений контроль ВРУ за процесами приватизації у військовий період;
- спрощення порядку здійснення заходів з підготовки об’єктів до приватизації, а саме не потребується проведення аудиту, екологічного аудиту, інвентаризації, а також оцінки об’єкта приватизації (його складових);
- розроблення умов продажу об’єкта приватизації після отримання державним органом приватизації листа про намір приватизації такого об’єкта від потенційного покупця, який в тому числі може потребувати переміщення виробничих потужностей з територій, де ведуться бойові дії та/або є загроза бойових дій, на безпечну територію;
- можливість подання документів, які подаються потенційними покупцями для участі в електронному аукціоні в електронній формі та підписання їх шляхом накладення кваліфікованих електронних підписів;
- анонімність інформації щодо учасників аукціону та покупців;
- диференційований розмір гарантійного внеску залежно від стартової ціни об’єкта приватизації;
- скорочення строків проведення аукціонів;
- особливий порядок визначення стартової ціни об’єкта приватизації;
- спрощений перелік зобов’язання сторін, передбачених умовами аукціону, викупу, у договорі купівлі-продажу;
- право власності на об’єкт приватизації переходить до покупця не залежно від отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію, якщо отримання такого дозволу вимагається законом;
- строк позовної давності для звернення з позовом про визнання недійсним договору купівлі-продажу об’єкта приватизації, укладеного у період дії воєнного стану, становить три місяці з дня його укладення.
У разі наявності обмежень у роботі Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Міністерство юстиції України має забезпечувати здійснення державної реєстрації прав на нерухоме майно, придбане у період дії воєнного стану, протягом 30 днів з такого звернення.
Крім того, проєктом Закону пропонуються норми до Закону«Про приватизацію державного і комунального майна», які будуть діяти на постійній основі. Зокрема:
- встановлюються різні терміни перевірки заяви на участь у приватизації об’єкта приватизації разом із доданими до неї документами та інформацією переможця аукціону, а саме:
- 10 днів – для об’єкта малої приватизації;
- 20 днів – для об’єкта великої приватизації.
- стартова ціна об’єкта великої приватизації встановлюється аукціонною комісією на рівні балансової вартості об’єкта великої приватизації згідно з даними фінансової звітності за останній звітний період (активів об’єкта; для пулу – на рівні балансової вартості активів об’єктів, з яких сформовано пул) та затверджується КМУ;
- скорочуються терміни експозиції для об’єктів малої приватизації, аукціони з їх продажу проводяться не раніше ніж через 20 днів, але не пізніше 25 днів після опублікування інформаційного повідомлення про приватизацію таких об’єктів;
- передбачено скасування необхідності оприлюднення повідомлень про хід і результати приватизації в офіційних друкованих виданнях державних органів приватизації;
- наявність заборони відчуження або накладеного виконавцем в процесі виконавчого провадження арешту державного або комунального майна, відсутність згоди кредитора на продаж майна, що перебуває в заставі (іпотеці), не буде перешкодою для продажу єдиного майнового комплексу державного або комунального підприємства, до складу якого входить таке майно, та не буде підставою для відмови у нотаріальному посвідченні договору купівлі-продажу такого єдиного майнового комплексу. Продаж такого єдиного майнового комплексу здійснюється без повідомлення та згоди особи, в інтересах якої встановлені відповідні обтяження;
- можливість сумісництва керівником (виконуючим обов’язки керівника) державного підприємства, щодо якого прийнято рішення про приватизацію;
- пропонується виключити необхідність отримання згоди іпотекодержателя на продаж в процесі приватизації предмету іпотеки державної або комунальної власності;
- наявність зареєстрованих обтяжень речових прав на нерухоме майно не буде підставою для відмови в державній реєстрації прав на таке майно, якщо вона відбувається на підставі договору купівлі-продажу, укладеного у процесі приватизації.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування (за винятком деяких положень).
***