Європейська Бізнес Асоціація завжди підтримувала необхідність створення прозорих, рівних та цивілізованих умов ведення бізнесу в Україні, в тому числі, запровадження європейської практики щодо фіскалізації розрахункових операції. Експерти Асоціації активно долучалися до розроблення і прийняття так званих детінізаційних Законів наприкінці минулого року, а саме, Законів №128-IX та №129-IX про програмні РРО, прозорі правила підприємництва та посилення захищеності споживачів.
Водночас, сьогодні існують побоювання, щодо можливого відкату реформи фіскалізації, що буде мати місце, якщо законопроєкти №3853-1 и №3853-2, що наразі зареєстровано у ВРУ, буде прийнято. Так, вони передбачають скасування не лише можливості споживачам перевіряти достовірність фіскального чеку та отримувати компенсацію, але й необхідність використовувати касові апарати бізнесом на спрощеній системі оподаткування в цілому, в тому числі й для таких ризикових індустрій як торгівля технікою та ліками. Тож сьогодні в Інтерфаксі відбулась прес-конференція, організована Європейською Бізнес Асоціацією, де представники бізнесу обговорили ситуацію, що склалась та можливі наслідки відкату реформи фіскалізації.
Сергій Бадрітдінов, директор Інтертоп України, зазначив: «Ініціатори законопроєктів, прагнучи бути європейською партією, намагаються повернути роботу бізнесу на 5 років назад. Водночас, бізнес, видаючи фіскальний чек, таким чином захищає споживача. Проте, використовуючи різні тіньові схеми, як, наприклад, ввезення товару по заниженій митній вартості, невидачу фіскального чеку, тощо - така захищеність є під питанням. Це було своєрідним замкнутим колом, «авгієвими стайнями», які рік тому держава вирішила «вичистити». І прогрес не можна зупинити. Зараз ми на правильному шляху, коли є можливість зробити торгівлю та країну загалом прозорою. Тож не можна допустити відкату якісних змін назад. Закликаю підприємців не боятись використовувати програмні РРО, а депутатів – не відкатувати реформу».
Також модератором прес-заходу, заступницею директора Європейської Бізнес Асоціації, Світланою Михайловською було наголошено, що в цьому контексті мова йде про рівність правил гри, адже це є викривленням конкуренції і є нечесним, коли один бізнес сплачує податки, а інший від них ухиляється.
Керівник юридичного департаменту компанії Самсунг Євген Школа наголосив на важливості фіскального чеку як запоруки гарантійного обслуговування. «Відповідно до Закону «Про захист прав споживачів», продавець має видати споживачу фіскальний чек. Цим же законом передбачено, що у разі виявлення недоліків в товарі протягом гарантійного строку, споживач має право отримати гарантійний ремонт або відшкодування вартості ремонту чи знижку, а у разі істотного недоліку - заміну товару чи повернення грошей, однак, за умови надання фіскального чеку та технічного паспорту на технічно-складний виріб. Тобто, чек є підтвердженням укладення договору купівлі-продажу. Однак, якщо фіскального чеку немає, то, у випадку будь-якого спору, в тому числі судового, може і не бути відповідача, якому можна пред’явити претензію щодо якості. Немає чеку – немає і доказової бази щодо факту здійснення покупки, можливості ідентифікувати продавця як суб’єкта підприємницької діяльності та відстояти свої права, на жаль», – сказав він.
Андрій Сухов, співзасновник ТОВ Check box розказав про доступність, плюси та вартість програмних РРО. «У сервісі Check box зареєстровано 1000 осіб-підприємців. Варто зазначити, що обов’язкова фіскалізація вступає лише для 2 та 3 групи (тобто, мікро та малий більш-менш системний бізнес), для 1 – фіскалізація не потрібна. Якщо порівняти вартість класичного касового апарату та програмного РРО, останній виходить суттєво дешевшим. Так, класичний касовий апарат коштує 15 тис грн (якщо розділити роботу на 7 років та обслуговування, сума на місяць складає близько 500 грн), вартість програмного РРО виходить 149 грн на місяць за 1 касу. Тобто, в три рази дешевше. Крім того, з програмним РРО для друку чеку можна використовувати будь-який принтер. Водночас, до прикладу, наш сервіс допомагає легко і швидко інтегруватись та в той же день вже почати працювати з програмним РРО. Також ми реалізували функцію видачі чеку в електронному форматі».
Андрій Воронін, СЕО Fondy Ukraine, зазначив: «Програмне РРО дасть ще більший поштовх бізнесу виходити та працювати в онлайні. Адже раніше, наприклад, було незрозуміло як онлайн продажі інтегрувати з фізичною касою і частина бізнесу просто приймала рішення не продавати в онлайн, та не приймати безготівкові методи оплати. Зараз же для того, щоб фіскалізувати свої безготівкові онлайн операції достатньо прописати свою касу і всі операції автоматично фіскалізуються. При цьому, таке РРО працює 24/7 і повістю автоматизовано. Немає необхідності навчати касирів, слідкувати за касовою дисципліною, тощо. Також мені чомусь здається, що в найближчому майбутньому, скоріш за все, всі онлайн програми, в яких працює бізнес будуть мати елемент фіскалізації».
Нагадаємо, Законами №128-IX та №129-IX було запроваджено 5 ключових змін.
По-перше, законодавчо закріплено можливість використовувати замість традиційних касових апаратів – програмні РРО, які можна завантажити на мобільний телефон, ноутбук або інший гаджет та видавати фіскальні чеки в електронному вигляді. Ця норма суттєво здешевила витрати бізнесу. За офіційними розрахунками Міністерства фінансів вартість програмного РРО для підприємця в перший рік використання становить близько 4 тисяч гривень, і це включаючи витрати на придбання мобільного телефону. Адміністрування програмного РРО в наступні роки коштує не більше 1200 грн на рік. У той час, як «класичний» РРО обходиться втричі дорожче – 11 396 грн. Окрім цього, існує можливість використовувати безкоштовний програмний РРО розроблений податковою службою.
По-друге, з 1 січня 2021 року має запрацювати ще одна прогресивна норма. Мова йде про можливість для споживача отримувати так званий «кешбек» або компенсацію вартості придбаного ним товару в разі, якщо споживач виявив, що йому надали підроблений фіскальний чек та відповідним чином поскаржився в податкову службу, а остання за результатами перевірки підтвердила порушення.
По-третє, Закони передбачають поступове розширення норм щодо обов’язкового використання касових апаратів, наприклад, з 1 січня 2021 року на так звані ризикові сфери, як-то інтернет продажі, реалізацію лікарських засобів, техніки, ювелірних виробів, автозапчастин. А з 1 квітня 2021 року на інші сфери торгівлі.
По-четверте, нарешті був скасований штраф в 1 гривню, який вже давно довів свою неефективність.
По-п’яте, навіть незважаючи на смішний штраф в 1 гривню, норма щодо обов’язкової видачі фіскальних чеків все одно мала позитивний ефект на детінізацію економіки. Так, за нещодавніми даними Державної податкової служби після початку системного впровадження з 2016 року РРО при продажі побутової техніки лише за рік відбулося значне (у 2,3 раза) зростання сум ПДВ, сплачених при реалізації побутової техніки та електроніки у кінцевих точках продажу – з 3,3 млрд грн у 2016 році до 7,4 млрд грн у 2017 році. У подальшому сума сплаченого до бюджету податку зростала відповідно у 2018 році – до 9,6 млрд грн, у 2019 році – до 9,8 млрд грн.
Тож бізнес закликає не допустити скасування прийнятих якісних змін та рухатись в напрямку прозорості та ефективності. Прийняття ж законопроєктів №3853-1 и №3853-2 буде мати абсолютно протилежні наслідки.
***
Читайте також: Відтермінування застосування РРО для ФОП-«єдинників»: з'явився текст законопроєкту!