Протягом минулого року Державною реєстраційною службою надано рекордну кількість послуг населенню й суттєво спрощено процедуру реєстрації нерухомого майна та бізнесу. На черзі розширення повноважень нотаріусів, здійснення реєстрації «не виходячи з дому» та низка інших планів, утілення у життя яких дозволить громадянам заощадити час та гроші.
Є чим пишатися
Відомо, що ДРС провадить діяльність у чотирьох напрямах. Зокрема, здійснює реєстрацію: актів цивільного стану громадян; друкованих ЗМІ, інформагентств та об’єднань громадян; речових прав на нерухоме майно; юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Під час прес-конференції голова Укрдержреєстру Дмитро Ворона зосередився на двох останніх напрямах й презентував результати роботи служби за минулий рік.
Так, стало відомо, що протягом 2013 р. ДРС вчинено близько 9,3 млн реєстраційних дій, що майже удвічі більше, ніж у попередньому звітному періоді. До речі, більша частина з них стосується реєстрації саме речових прав на нерухоме майно.
Що ж докорінно змінилось у «реєстраційній» системі та які здобутки служби у цьому напрямі? Насамперед скорочено строки проведення реєстрації нерухомості: якщо раніше ця процедура займала як мінімум 60 діб, то наразі лише 4 години.
Крім того, спрощено процедуру реєстрації, зокрема завдяки скороченню переліку документів, необхідних для її проведення. До того ж ліквідовано «подвійну» реєстрацію, коли заявник змушений був спочатку реєструвати правочин, а лише після цього — безпосередньо право власності.
Скасовано також обов’язкову поточну технічну інвентаризацію об’єкта перед його відчуженням. За словами Д.Ворони, таке нововведення уже позитивно оцінено громадянами. Крім цього, він відзначив, що через відсутність сталого підходу до реєстрації нерухомості кожне бюро технічної інвентаризації відчувало себе монополістом на ринку. Наразі ситуацію нерівного підходу до громадян нівельовано, адже започатковано єдині тарифи та стандарти надання послуг по всій території нашої країни. Більше того, запроваджено суворий контроль за роботою державних реєстраторів та єдину управлінську вертикаль.
Ще одним здобутком відомства є легалізація співпраці з УДППЗ «Укрпошта». Зокрема, вже існує можливість отримання 10 видів послуг через її відділення.
Також Д.Ворона повідомив, що завдяки введенню електронних сервісів реєстраційна система значно наблизилася до найкращих світових зразків. Так, наразі кожен охочий може попередньо записатись на прийом до державного реєстратора через Інтернет (обравши при цьому зручні для себе час та дату). Крім того, набирає обертів встановлення систем відеоспостереження: завітавши на веб-сайт ДРС, кожен охочий може в режимі он-лайн побачити, що відбувається у відділах служби. Однак ці системи поки що запроваджено лише у великих містах.
А от он-лайн-консультації за допомогою скайп-зв’язку уже користуються неабиякою популярністю. Зокрема, такою можливістю скористалися понад 10 тис. осіб.
Тестування нової мережі
Очільник відомства не оминув увагою і колапс минулого року, коли протягом кількох днів була відсутня можливість зареєструвати права власності на нерухомість. У цьому контексті Д.Ворона повідомив, що наразі на фінальному етапі перебуває тестування нової транспортної мережі Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Він висловив сподівання, що протягом квітня—травня ця мережа «запуститься», а усі клієнтські бази оновляться, та запевнив: новий реєстр за своїми технічними можливостями дозволить громадянам значно заощадити час та гроші.
Також стало відомо, що ДРС підготовлено проект закону №2049а щодо вдосконалення врегулювання відносин на об’єкти нерухомого майна, який уже прийнятий ВР у першому читанні. Так, документом урегульовується передання архівів від БТІ до Укрдержреєстру, що уможливить розпочати їх оцифрування та надалі розвивати електронний реєстр речових прав на нерухоме майно.
Крім усього іншого, голова ДРС сфокусував увагу на нових правилах реєстрації нерухомості, які запрацюють з 12 лютого цього року. Згідно з нововведеннями громадяни зможуть зареєструвати право власності навіть у разі втрати державного акта. Також суттєво скоротиться пакет документів для реєстрації новобудов, а систему реєстрації оренди та іпотеки буде спрощено.
Говорячи про функції ДРС, котрі перейшли до відомства з 1 липня минулого року та стосуються реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, Д.Ворона відзначив, що реєстрацію бізнесу наразі можна здійснити через Інтернет (при цьому необхідно отримати цифровий підпис). Також розширено перелік відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, доступний для безоплатного перегляду у всесвітній павутині.
До речі, стало відомо також про ще одну функцію ДРС. Справа в тому, що наразі відомство виступає посередником між платниками податків та Міністерством доходів і зборів. Зокрема, Укрдержреєстр може здійснювати реєстрацію платників податку на додану вартість.
За словами Д.Ворони, введенню в дію усіх «реєстраційних» новацій передувало вивчення відповідного досвіду Грузії, Норвегії, Білорусі, Італії та Німеччини. А запроваджену на вітчизняних теренах новацію щодо дублювання функцій нотаріусів та держреєстраторів навіть копіюють інші країни.
Вектор зусиль
Під час заходу головний «реєстраційник» окреслив плани відомства на короткострокову перспективу. Так, він відзначив, що система надання реєстраційних послуг нотаріусами показала себе з кращого боку, тому планується надання цими спеціалістами послуг і у сфері реєстрації бізнесу.
«У майбутньому ми плануємо передати нотаріусам проведення державної реєстрації новоутворених юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців. Уже підготовлено відповідний законопроект. А також спростити процедуру припинення підприємницької діяльності для фізичних осіб — підприємців. У наших планах — створення єдиного реєстру на базі Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, Єдиного ліцензійного реєстру України та Реєстру документів дозвільного характеру», — окреслив вектор подальшої діяльності служби Д. Ворона.
За його словами, головною метою ДРС є забезпечення можливості громадян здійснювати всі реєстраційні дії в електронному вигляді. Тож серед найближчих планів відомства — розширення електронних сервісів. Зокрема, стало відомо, що вже закуплено відповідне обладнання для встановлення 120 електронних систем керування чергою. Таким чином, останні з’являться практично в усіх містах нашої країни.
Разом з цим планується надавати витяги з усіх реєстрів у електронному вигляді, а інформацію про стан розгляду заяви — за допомогою СМС-повідомлення.
Водночас, ураховуючи, що значний відсоток населення не користується комп’ютерами, для таких осіб має бути забезпечена альтернатива. У цьому контексті зусилля відомства спрямовуватимуться на розширення до максимального рівня переліку послуг, які можна буде отримати через УДППЗ «Укрпошта» (за винятком ризикових операцій).
Крім того, Укрдержреєстр проводить роботу в напрямах звільнення від держмита за вчинення реєстраційних дій органів державної влади й місцевого самоврядування, уніфікації професії державного реєстратора та системи надання послуг в цілому.
Що стосується співпраці ДРС та бізнесу, як «провідника» обрано Торгово-промислову палату. Зокрема, між останньою та службою укладено договір про співробітництво, що сприятиме поширенню інформації про адміністративні послуги, які надає відомство.