Нагадаємо, що Законом України від 19.05.2011 р. №3384 внесено зміни, зокрема, до ГК України, ЦК України та до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» (далі — Закон №755). Ці зміни, що набрали чинності з 19 грудня 2011 року, містять низку принципових нововведень, зокрема щодо припинення юрособи та підприємницької діяльності фізособи-підприємця за принципом мовчазної згоди.
Державна реєстраційна служба України у роз’ясненні від 18.01.2012 р. зауважує, що цим принципом можуть скористатися лише госпсуб’єкти, які опублікували свої повідомлення у спеціальному ЗМІ щодо прийняття рішення про припинення юрособи або фізособи-підприємця після 19.12.2011 р. Цікавий момент, але сам Закон №3384 не містить жодних спеціальних застережень з цього приводу на перехідний період.
У чому полягає принцип мовчазної згоди щодо процесу припинення госпсуб’єктів? Законом №755 встановлено, що юрособа та фізособа-підприємець можуть припинятися на загальних засадах (шляхом подання всіх документів, передбачених для проведення державної реєстрації припинення) та за принципом мовчазної згоди, тобто без подання відповідних довідок із Пенсійного фонду України та органів податкової служби.
Але радіти ще зарано — як завжди, варто глянути і на зворотний бік медалі…
По-перше, Державна реєстраційна служба України доходить висновку, що подавати державному реєстратору документи для проведення державної реєстрації припинення за принципом мовчазної згоди юрособа має право як у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи чи уповноваженим ними органом, так і у випадку прийняття такого рішення судом, а фізособа-підприємець — лише у разі прийняття рішення про припинення нею самостійно.
По-друге, після прийняття рішення про припинення госпсуб’єкт повинен опублікувати у спеціальному ЗМІ повідомлення, яке містить інформацію про строк заявлення вимог кредиторів щодо юрособи, яка припиняється. Відомості про дату опублікування надаються органам ДПС, ПФУ не пізніше наступного дня від дати його опублікування (статті 35, 47 Закону №755).
Строки заявлення вимог кредиторів містяться у статтях 50-1 та 105 ЦК України.
По-третє, органи ДПС та ПФУ протягом 10-ти робочих днів з дати опублікування такого повідомлення надсилають держреєстратору:
— або повідомлення про початок проведення позапланової перевірки;
— або повідомлення про неможливість проведення такої перевірки. Останнє може бути замінене протягом двох місяців або повідомленням про початок перевірки, або про наявність заперечень із зазначенням підстав.
Причому якщо заперечення не буде відкликано, то припинення юрособи або фізособи-підприємця не відбудеться (п. 9 ст. 36 Закону №755).
Таким чином, вважати, що принцип мовчазної згоди працюватиме, наразі неможливо. Адже обов’язок органів ДПС відкликати заперечення, так само як і видати довідку про відсутність податків і зборів, так і залишається нереальним. У чому ж тоді полягає спрощення процедури припинення госпсуб’єктів, — питання залишається відкритим!!!
До речі, додатково звертаємо увагу на те, що у разі порушення строків (п. 1 ст. 105 ЦК України) для подання відповідними посадовими особами юрособи та фізособою-підприємцем держреєстратору рішення про припинення держреєстратор повідомляє про це правоохоронні органи (абз. чотирнадцятий п. 1 ст. 6 Закону №755).