• Посилання скопійовано

УКБС: Верховна Рада обмежує доступ громадян до правосуддя

Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» (УКБС) вважає, що підвищення ставок судового збору, передбачене у проекті Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо сплати судового збору)», реєстр. №11183 від 06.09.2012 р., обмежить доступ громадян до правосуддя. Відповідні зауваження експерти УКБС надали до Верховної Ради України та Національного банку України

У законопроекті пропонується збільшити кількість об’єктів справляння судового збору, підвищити ставки цього збору за подання до суду окремих позовних та інших заяв, передбачених процесуальним законодавством, і скоротити перелік підстав для повернення судового збору.
Зокрема, пропонується збільшити судовий збір за подання до суду заяв з питань банкрутства та позовів про відшкодування моральної шкоди. При цьому розмір збору за подання позовів про відшкодування моральної шкоди буде диференційованим та залежатиме від ціни позову.
УКБС зауважує, що за ст. 130 Конституції України, забезпечувати фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів повинна держава. Для цього у Державному бюджеті окремо визначаються видатки на утримання судів.
Це підтверджується і правовою позицією Конституційного Суду України (рішення №7-рп/2010 від 11.03.2010 р. у справі про фінансове забезпечення діяльності судів), який розтлумачив, що фінансування всіх судів в Україні повинно забезпечуватися державою виключно за рахунок коштів Державного бюджету України. Особливий порядок фінансування судів та діяльності суддів є однією з конституційних гарантій їхньої незалежності, закріпленої у ст. 126 Конституції України, і спрямований на забезпечення належних умов для здійснення незалежного правосуддя.
УКБС зауважує, що у 2012 р. обсяг видатків Держбюджету на утримання органів судової влади порівняно з 2011 р. зріс на 35%. Зокрема, Законом України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» передбачені видатки на здійснення правосуддя у розрізі місцевих та апеляційних судів у сумі 4 043 803,2 тис. грн; видатки Державній судовій адміністрації України — 4 219 542,2 тис. грн. Запланований обсяг доходів Держбюджету від судового збору на 2012 рік — 1 878 248,8 тис. грн.
Ці бюджетні видатки спрямовані на забезпечення здійснення правосуддя, зміцнення матеріально-технічної бази судів, включаючи створення та забезпечення функціонування Єдиної судової інформаційної системи, веб-порталу судової влади, комп’ютерних локальних мереж, сучасних систем фіксування судового процесу, придбання та обслуговування комп’ютерної і копіювально-розмножувальної техніки, впровадження електронного цифрового підпису.
Тому УКБС вважає, що ініціатива збільшення фінансування судів та компенсації затрат на правосуддя за рахунок громадян суперечить ст. 130 Конституції та обмежує їхні чинні права на захист своїх порушених прав, свобод та інтересів.
«Так, збільшення судового збору за подання позовів про відшкодування моральної шкоди насамперед обмежить доступ до правосуддя соціально незахищених верств населення. Зокрема, у справах про відшкодування моральної шкоди, завданої у зв’язку з ушкодженням здоров’я під час виконання трудових обов’язків або шкоди, завданої джерелом підвищеної небезпеки. Адже на сьогодні на законодавчому рівні не встановлено критеріїв визначення моральної шкоди у грошовому еквіваленті, тому залежність розміру ставки судового збору від розміру ціни позову зробить звернення до суду занадто дорогим порівняно з можливістю поновлення порушеного права, — зазначає генеральний директор Асоціації «Український Кредитно-Банківський Союз» Галина Оліфер.
Також слід враховувати, що судовий збір справляється у відсотках від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої на 1 січня календарного року. При цьому на 01.01.2012 р. мінімальна зарплата становила 1073 грн, а з 01.12.2012 р. підвищиться до 1134 грн, відповідно, зростатиме і ставка судового збору, що ще більше обмежуватиме можливості громадян щодо захисту своїх прав.
Щодо пропозиції законопроекту збільшити судовий збір у справах про банкрутство, на думку УКБС, це істотно звужує права кредиторів. Адже крім того, що боржник не виплачує заборгованість, кредитору потрібно сплатити істотний судовий збір, який навряд чи буде відшкодовано. Отже, підвищення ставок збору призведе до збільшення збитків суб’єктів господарювання, у т.ч. банків-кредиторів, у портфелях яких за даними НБУ на 01.09.2012 р. прострочена заборгованість становить 76,6 млрд грн., або 9,4% кредитного портфеля.
Крім того, за даними Державної судової адміністрації України про стан здійснення правосуддя у 2011 році, загальна кількість справ про відновлення платоспроможності боржників або визнання їх банкрутами продовжує скорочуватися. Упродовж року закінчено провадженням 10,4 тис. справ (у 2010 р. — 10,6 тис.). Винесено постанов про визнання банкрутом — 6,7 тис. справ (2010 р. — 8,2 тис.). Тож є сумнівною з погляду ефективності та перспективності пропозиція збільшити фінансування витрат судів за рахунок збільшення витрат суб’єктів господарювання у зв’язку зі зверненням до суду у справах про банкрутство. УКБС вважає більш прийнятною чинну редакцію Закону України «Про судовий збір».

Джерело: Український кредитно-банківський союз

Рубрика: Держрегулювання/Закони та підзаконні акти

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Закони та підзаконні акти»