Державна податкова служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) розглянула звернення що норм чинного законодавства і в межах компетенції повідомляє.
Платник податків у зверненні зазначив, що підприємство надає послуги суб’єктам господарювання (магазинам) щодо залучення клієнтів — фізичних осіб до здійснення покупок у таких магазинах.
Підприємство має намір укласти договір співробітництва з банком, який є емітентом платіжних карток, за допомогою яких фізичні особи здійснюють операції з придбання товарів в магазинах.
Відповідно до умов проекту договору підприємство перераховує банку кошти, які банк від свого імені виплачує клієнтам — фізичним особам у вигляді Кешбеку. Із суми нарахованого Кешбеку банк, як податковий агент, утримує та сплачує податки до бюджету.
Також підприємство має намір у добровільному порядку зареєструватись платником податку на додану вартість.
Таким чином, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з питань:
- Хто буде виступати податковим агентом при виплаті доходів фізичним особам у вигляді Кешбеку.
- Чи оподатковується податком на додану вартість операція з виплати товариством банку суми Кешбеку.
Щодо питання 1
Відповідно до пп. 14.1.54 Кодексу дохід з джерелом його походження з України — це будь-який дохід, отриманий, зокрема резидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.
Оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розділом IV Кодексу, відповідно до пп. 163.1.1 якого об’єктом оподаткування фізичної особи — резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку визначено ст. 165 Кодексу.
Разом з тим доходи, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу встановлено п. 164.2 Кодексу, зокрема, дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 Кодексу) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни, а також суми знижки звичайної ціни (вартості) товарів (робіт, послуг), індивідуально призначеної для такого платника податку, крім сум, зазначених у пп. 165.1.53 Кодексу (пп. «е» пп. 164.2.17 Кодексу); інші доходи, крім зазначених у ст. 165 Кодексу (пп. 164.2.20 Кодексу).
Згідно з п. 167.1 ПКУ ставка податку на доходи фізичних осіб становить 18 %.
Також вказані доходи є об’єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 16-¹ підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Ставка військового збору становить 1,5 % об’єкта оподаткування, визначеного пп. 1.2 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (пп. 1.3 п. 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та військового збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 Кодексу.
Податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб — це юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента — юридичної особи, інвестор (оператор) за угодою про розподіл продукції, які незалежно від організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу (у грошовій або негрошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, передбачений розділом IV Кодексу, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність контролюючим органам та нести відповідальність за порушення його норм в порядку, передбаченому ст. 18 та розділом IV Кодексу (пп. 14.1.180 Кодексу).
При цьому, згідно з пп. 168.1.1 Кодексу податковий агент, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб і військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену ст. 167 Кодексу, і ставку військового збору, встановлену пп. 1.3 п. 16-¹ підрозділу 10 розділу XX Кодексу.
Як зазначено в копії проекту договору співробітництва, доданого до звернення: «Банк зобов’язаний нараховувати клієнтам суми Партнерського кешбеку, виконувати функції податкового агента, утримувати із суми Партнерського Кешбеку суми податків, зборів та інших обов’язкових платежів у порядку та розмірах, які встановлені законодавством, перераховувати суми податків, зборів, інших платежів до державного або місцевого бюджету та подавати інформацію щодо таких доходів та утриманого податку/збору до контролюючих державних органів».
Враховуючи зазначене, грошова сума у вигляді Кешбеку, що нараховується (надається, виплачується) фізичним особам за придбані у магазинах товари/роботи/послуги, включається податковим агентом до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку — фізичної особи і оподатковується податком на доходи фізичних осіб і військовим збором на загальних підставах. При цьому податковим агентом вважається суб’єкт господарювання, який здійснює нарахування (виплату) фізичним особам вказаної суми Кешбеку.
<…>
Відповідно до п. 52.2 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.