• Посилання скопійовано

Дерегуляція будівельного бізнесу: що і для кого спрощено з 10 червня?

Уряд ухвалив низку постанов, що забезпечать виконання Закону №1817 щодо удосконалення містобудівної діяльності

Дерегуляція будівельного бізнесу: що і для кого спрощено з 10 червня?

1)  Удосконалено дозвільно-погоджувальні процедури у сфері містобудівної діяльності (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 409)

Зокрема, внесено зміни до нормативно правового акта щодо Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів і Порядку внесення плати за видачу сертифіката, який видається у разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, та її розмір.

Ці порядки приведено у відповідність до Закону №1817, який окрім іншого, передбачає перехід дозвільних процедур у будівництві від категорій складності об'єктів будівництва до класів наслідків (відповідальності) та від триступеневої дозвільної системи (повідомлення, декларація, дозвіл) до двоступеневої (повідомлення, дозвіл).

Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів із середнім та значним класом наслідків (відповідальності) здійснюється шляхом видачі сертифіката, а об'єктів із незначними класами наслідків (відповідальності) шляхом реєстрації декларації.

 

2) Внесено зміни до Положення про Держархібудінспекцію (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 408)

Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства і який реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Положення містить основні завдання та функції, які реалізовує Держархбудінспекція під час здійснення своєї діяльності, передбачені Законами України. А саме:

  • здійснення, в межах визначених законом, державного архітектурно-будівельного контролю;
  • здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду;
  • виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві у визначених законодавством випадках;
  • ліцензування видів господарської діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками та здійснення контролю за додержанням суб'єктами господарювання ліцензійних умов провадження видів господарської діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

 

3) Підкориговано Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 407)

Цей Порядок визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі — суб’єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.

Зазначено, що періодичність проведення планових перевірок суб’єктів містобудування на об’єктах будівництва визначається відповідно до критерію, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері містобудування та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) органами державного архітектурно-будівельного контролю.

Планові перевірки об’єктів будівництва, замовниками яких є фізичні особи (громадяни), проводяться не частіше ніж один раз на півроку.

Строк проведення планової перевірки не може перевищувати 10 робочих днів.

З 5 до 10 робочих днів збільшено граничний строк проведення позапланової перевірки.

 

4) Затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об'єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 406)

Зокрема, документом спрощено процедуру отримання дозвільних документів на виконання робіт технічно нескладних об'єктів. Серед таких об'єктів є відновлення елементів благоустрою, перепланування ненесучих стін в квартирах, заміна покриття покрівель будинків, монтаж технічних засобів телекомунікацій та антенних споруд зв'язку, влаштування засобів безперешкодного доступу для інвалідів, тощо.

Водночас Перелік розповсюджується на виконання аварійних робіт за наслідками надзвичайних ситуацій або зведення споруд необхідних для проведення антитерористичної операції, що дає змогу виграти час, необхідний на їх завершення. 

 

5) Приведено у відповідність до законодавства Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, Примірне положення про органи державного архітектурно-будівельного контролю та Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляд (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 405)

Зокрема, термін пред'явлення постанов до виконання зменшено з двох років до трьох місяців.

 

6) Скасовано декларацію на початок виконання будівельних робіт (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 404)

Законом №1817 передбачено, що право на виконання будівельних робіт щодо об'єктів із середнім та значним класом наслідків (відповідальності) СС2 та СС3 виникає після отримання дозволу, а щодо об'єктів, які будуються на підставі будівельного паспорта та які належать до об'єктів із незначним класом наслідків (відповідальності) СС1 - на підставі повідомлення.

У зв'язку із цим переглянуто існуючі та встановлено нові форми відповідних документів:

- замість декларації на початок виконання підготовчих/будівельних робіт встановлено нову форму повідомлення;

- передбачено форму повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання підготовчих/будівельних робіт (які зареєстровані до 10.06.2017);

- внесено технічні правки до існуючих форм.

Крім того, з'являється можливість отримання дозволу на будівництво через електронну систему здійснення декларативних та дозвільних процедур.

 

7) Оновлено Порядок затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 403)

Законом №1817 передбачено, що експертизу проектів будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із значними наслідками (СС3), можуть здійснювати експертні організації недержавної форми власності, які відповідають критеріям, визначеним Мінрегіоном, за умови, якщо не менше 80%  експертів працюють на постійній основі та наявні філії (представництва) у регіонах, на території яких реалізуються проекти будівництва.

Крім того, обов'язковій експертизі за всіма напрямами підлягають проекти будівництва об'єктів, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми наслідками (СС2), - III та IV категорії складності, та значними наслідками (СС3), - V категорій складності.

Таким чином прийнятою постановою передбачено зміни до порядку проведення експертизи проектів будівництва об'єктів, виходячи із заміни понять категорії складності об'єктів будівництва на класи наслідків (відповідальності) та особливості проведення експертизи проектів будівництва комплексів (будов).

 

8) Внесено зміни до Порядку ліцензування госпдіяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 402)

Зазначений Порядок приведено у відповідність до Закону №1817, зокрема, щодо переходу від ліцензування господарської діяльності з будівництва об'єктів IV і V категорій складності до ліцензування господарської діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками.

 

9)  Приведено у відповідність до законодавства ліцензійні умови у сфері будівництва (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 401)

Ліцензійні умови приведено у відповідність до вимог Закону №1817, яким, зокрема, передбачено перехід від категорій складності об'єктів будівництва до класів наслідків (відповідальності).

Також, уточнено порядок дій ліцензіата у разі планового або позапланового припинення провадження з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками, загалом або за певними місцями провадження такої діяльності.

У суб'єктів господарювання, що мають ліцензії з будівництва, є близько двох місяців для приведення своєї господарської діяльності у відповідність, оскільки ці зміни набудуть чинності через два місяці з дня опублікування прийнятої постанови (тобто з 10 серпня 2017 р.).

 

10) Внесено зміни до переліку певних дій щодо провадження діяльності або видів діяльності, які не можуть провадитися на підставі декларації відповідності МТБ вимогам законодавства (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. № 400)

Документ приведено у відповідність до Закону №1817, яким, зокрема, передбачено перехід від категорій складності об'єктів будівництва до класів наслідків (відповідальності).

Крім того, прийнятим рішенням визнано таким, що втратило чинність, розпорядження щодо затвердження переліку платних адміністративних послуг, які надаються Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальними органами.

 

11) Визначено критерій, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження госпдіяльності у сфері містобудівної діяльності (Постанова КМУ від 07.06.2017 р. №399)

Критерієм, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері містобудування, є клас наслідків (відповідальності) будівель і споруд.

Відповідно до встановленого критерію всі суб’єкти господарювання належать до одного з трьох ступенів ризику — високого, середнього та незначного.

До суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику належать суб’єкти, які провадять діяльність на об’єкті, віднесеному до значного класу наслідків (відповідальності) — СС3.

До суб’єктів господарювання із середнім ступенем ризику належать суб’єкти, які провадять діяльність на об’єкті, віднесеному до середнього класу наслідків (відповідальності) — СС2.

До суб’єктів господарювання з незначним ступенем ризику належать суб’єкти, які провадять діяльність на об’єкті, віднесеному до незначного класу наслідків (відповідальності) — СС1.

У разі коли госпсуб’єкт може бути віднесений одночасно до двох або більше ступенів ризику, такий суб’єкт відноситься до більш високого ступеня ризику.

Планові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб’єктами господарювання вимог законодавства у сфері містобудування, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт проводяться з такою періодичністю:

  • з високим ступенем ризику — не частіше одного разу на 2 роки;
  • із середнім ступенем ризику — не частіше одного разу на 3 роки;
  • з незначним ступенем ризику — не частіше одного разу на 5 років.

 

Усі постанови набрали чинності 10 червня 2017 року, окрім постанови №401, яке набере чинності 10 серпня 2017 року.

Автор: «Дебет-Кредит»

На підставі: КМУ

Рубрика: Держрегулювання/Інше

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інше»