«Податкова віддача», «податкове навантаження» — як тільки податкові органи не називали суму податку (ПДВ чи податку на прибуток), яку, на їхню думку, мають платити госпсуб'єкти, зважаючи на дані поданих ними декларацій.
Скоріш за все, ніхто б і не звертав особливої уваги на це, адже ці терміни не закріплені законодавчо, а лише є певною розрахунковою величиною, що визначена податковими органами, якби не перевірки...
Нагадаємо, що, по-перше, ПКУ введено таке поняття як «ризик» — це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов'язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на органи ДПС (пп. 14.1.221 ст. 14 ПКУ).
По-друге, термін «ризик», а точніше його визначення, було використано податковими органами як певний критерій з метою розподілу платників податків за групами для призначення та проведення документальних планових перевірок.
Для цього було прийнято наказ ДПАУ від 23.08.2011 р. №495, яким затверджено Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення документальних планових перевірок суб'єктів господарювання.
Платників податків було розподілено на групи відповідно до ступенів ризику — високого, середнього та незначного. Для кожної групи ризику було розраховано за відповідною формулою податкове навантаження, яке й мало сплачуватися платниками податків.
Наразі, як повідомляє Міндоходів у листі №1678/А/99-99-19-01-01-14, Наказ №495 скасовано. І на сьогодні законодавчі акти з питань оподаткування не містять ні формул розрахунку податкового навантаження, ні згадок про «податкову віддачу».
І, мабуть, більшість платників податків радо готові повірити у поліпшення ситуації... Проте хочеться згадати паніку, яка виникла серед платників податків наприкінці 2012 року. Йдеться про лист ДПСУ від 23.10.2012 р. №2016/0/141-12/С/20-2115, завдяки якому в актах камеральних перевірок платники податків побачили висновки податкових органів щодо розрахунку суми податку на прибуток (ряд. 14) за формулою: рядок 1 х 1% х 70% (див. «ДК» №45/2012).
Тож наразі платникам податків залишається лише сподіватися, що планові документальні, камеральні та позапланові документальні перевірки проводитимуться податковими органами за правилами та в порядку, які визначено ПКУ.
А не відповідно до вигаданих формул податкового навантаження.