22 грудня у ВРУ зареєстровано проект Закону №1578 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)", метою якого є покращення умов ведення бізнесу в Україні.
Які ж зміни пропонує Уряд?
1) Скорочення кількості податків та зборів з 22 до 9;
2) Податок на прибуток:
- розраховувати об’єкт оподаткування на підставі даних бухобліку шляхом коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності, на різниці, які збільшують або зменшують фінансовий результат до оподаткування, щодо амортизації необоротних активів, резервів (забезпечень) та фінансових операцій;
- скасувати 32 обмеження по врахуванню витрат, що покращить інвестиційний клімат в країні;
- податкові різниці визначатимуть платники податку на прибуток, що мають дохід понад 20 млн грн на рік, або 5% від загальної кількості платників. Тобто, 95% платників податку можуть визначати податок на прибуток підприємств за даними фінзвітності без визначення різниць.
3) Податок на доходи фізичних осіб:
- для заможних громадян пропонується запровадити разове ("нульове") декларування доходів, майна та фінансового стану, в тому числі одержаних з порушенням законодавства України. Для громадян, які не подадуть декларацію, задекларованими вважатимуться вартість активів у розмірі 200 тис. грн та вартість інших активів, які зареєстровані у встановленому законодавством порядку станом на 1 січня 2015 року. При декларуванні готівкових коштів у сумі понад 200 тис. грн такі кошти мають бути внесені на рахунки в банки до дня подання декларації та зберігатись на них не менше року з дня внесення на банківський рахунок. У разі декларування готівки у сумі понад 200 тисяч грн без внесення на банківські рахунки, фізична особа протягом місяця з дня завершення терміну здійснення разового декларування (31 жовтня 2015 року) повинна сплатити до бюджету 3 % від задекларованої суми;
- запровадити оподаткування великих заробітних плат шляхом зміни шкали оподаткування (в розрахунку на місяць):
- 15% – для доходів до 10 мінімальних заробітних плат;
- 20% – для доходів понад 10 МЗП (з суми перевищення);
- підвищити ставку податку для пасивних доходів (процентів, інвестиційного прибутку, роялті) з 15% до 20%;
- зберегти на 2015 рік чинне обмеження стандартної податкової соціальної пільги у розмірі 50 відсотків прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленому законом на 1 січня звітного податкового року;
- вирівняти навантаження щодо доходів у вигляді спадщини вартість якої перевищує 1 млн грн, яку отримують особи першого ступеня споріднення (з суми перевищення);
- знизити діючий поріг оподаткування пенсій з 10 тис. грн на місяць до трьох розмірів МЗП, та оподатковувати суму перевищення за ставкою 15%.
4) Податок на додану вартість:
- продовжити до 31 грудня 2017 року дію норм щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України та вивезення в митному режимі експорту зернових та технічних культур за винятком с/г підприємств-виробників;
- з метою удосконалення системи електронного адміністрування ПДВ, яка запроваджується з 1 січня 2015 року, передбачається:
- запровадити перехідний період (до 1 квітня 2015 року), протягом якого штрафи за порушення терміну реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до 10 днів не застосовуються, а податкові накладні/розрахунки коригування в Єдиному реєстрі реєструються без застосування обмежень;
- враховувати (за заявою платника) суми залишків бюджетного відшкодування та від’ємного значення, що були задекларовані до 01.01.2015, шляхом збільшення розміру суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в ЄРПН (з одночасним збільшенням податкового кредиту на відповідну суму);
- встановити, що з 1 квітня 2015 року платникам податку автоматично збільшується розмір суми, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму середньомісячного розміру суми податку, задекларованих платником до сплати до бюджету за останні 12 звітних (податкових) місяців/ 4 кварталів («овердрафт»);
- надати право на отримання автоматичного бюджетного відшкодування платникам податку, які не мають необоротних активів в достатніх розмірах, проте відповідають іншим критеріям, за умови, що такі платники матимуть фінансову гарантію на суму заявленого бюджетного відшкодування, видану на один рік банківською установою;
5) Акцизний податок:
- включити до переліку підакцизних товарів електричної енергії, внаслідок чого скасовується збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками;
- запровадити акцизний податок з реалізації через роздрібну торговельну мережу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та палива. Ставка податку встановлюватиметься місцевими органами влади у розмірі від 2% до 5% від обсягу реалізації;
- запровадити акцизний склад на нафтопродукти, альтернативне паливо та скраплений газ;
6) Рентна плата:
- встановити єдиний платіж за користування природними ресурсами – сконцентровано 4 податки і збори у складі рентної плати, внаслідок чого передбачається скасування:
- плати за користування надрами;
- збору за користування радіочастотним ресурсом України;
- збору за спеціальне використання води;
- збору за спеціальне використання лісових ресурсів;
• встановити до 1 січня 2016 року ставки рентної плати за користування надрами для природного газу, який реалізується не для потреб населення, видобутого:
- з покладів до 5 км – 55 % (замість з покладів до 5 км - 28 %);
- з покладів понад 5 км – 20 % (замість з покладів понад 5 км – 15 %);
- під час виконання договорів про спільну діяльність, незалежно від глибини видобутку, – 70 %;
- доручити Уряду до 1 липня 2015 року розробити проект змін до ПКУ в частині перегляду системи оподаткування підприємств всіх форм власності, які здійснюють господарську діяльність з видобутку нафти, конденсату та газу природного;
7) Місцеві податки:
- надати право місцевим органам влади встановлювати:
- ставки податку на нерухоме майно для об’єктів житлової та нежитлової нерухомості в розмірі до 2 % мінімальної зарплати за 1 кв. м площі об’єкта оподаткування;
- пільги з податку на нерухоме майно (з об’єктів житлової нерухомості) фізичним особам, виходячи з їх майнового стану та рівня доходів, в тому числі через встановлення неоподатковуваної площі таких об’єктів, та релігійним організаціям;
- запровадити податок на розкішні автомобілі (об’єм двигуна понад 2,5 тис. см 3 – для дизельного двигуна, 3 тис. см3 – для бензинового двигуна, та вік яких не перевищує 5 років) за ставкою 25 000 грн на рік;
- встановити однаковий підхід до оподаткування нерухомого майна шляхом запровадження оподаткування комерційної (нежитлової) нерухомості.
8) Спрощена система оподаткування:
- скоротити кількість груп платників єдиного податку до 4-ох зі збереженням чинного максимального розміру доходу, який дозволяє перебувати на спрощеній системі оподаткування;
- об’єднати спеціальні режими оподаткування в єдиному податку шляхом введення окремої (четвертої) групи платників єдиного податку – сільськогосподарських товаровиробників, внаслідок чого скасувати фіксований с/г податок;
- з метою зменшення податкового навантаження на малий бізнес:
- підвищити до 300 тис. грн (в 2 рази) максимальний поріг доходу, що дозволяє обирати першу групу єдиного податку;
- зменшити майже в 2 рази відсоткові ставки єдиного податку (з 3(5)% до 2% – у разі сплати ПДВ; з 5(7)% до 4% – без сплати ПДВ).
9) Інші платежі:
- подовжити дію військового збору до набрання чинності рішення ВРУ про завершення реформи Збройних Сил України та розширити базу оподаткування на всі доходи, що оподатковуються ПДФО;
- підвищити до 2% ставку збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі іноземної валюти в готівковій формі для фізосіб та юросіб (крім банківських установ) та скасувати такий збір для безготівкових операцій.
Крім того, законопроектом пропонується спростити порядок подання платниками податків податкової звітності, які тимчасово припиняють господарську діяльність. Так, передбачено виключити вимогу щодо подання платником податків податкової звітності незалежно від того, чи провадив такий платник податків господарську діяльність у звітному періоді.
Якщо платником податку за звітний період не подано податкову звітність, то вважається, що платник податків задекларував нульові податкові зобов’язання та показники, які підлягають декларуванню щодо відповідного податку, якщо інше не виявлено при здійсненні заходів податкового контролю.