• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 4 - 8 серпня

Як працює мораторій на податкові перевірки (вони не заборонені, а обмежені), пом'якшення валютних обмежень для бізнесу, що потрібно знати роботодавцю про перевірки ТЦК, скасування з 28 серпня обов’язкового штатного розпису та індекс інфляції за липень

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 4 - 8 серпня

Як працює мораторій на податкові перевірки

За словами в. о. Голови ДПС Лесі Карнаух, перевірки податкової не заборонені, а обмежені. Це обмеження стосується платників податків з низьким ступенем ризиків. Станом на зараз повинно бути не менше двох ризиків, щоб можна було піти на фактичну перевірку до платника, а для ФОПів-єдинників 1–2 груп взагалі не менше 3 ризиків.

Що стосується планових перевірок – вони тривають за графіком. Для зміни підходів потрібно міняти порядок затвердження плану, передбачений Податковим кодексом та наказом Мінфіну.

Тим часом, за даними ДПС, станом на 01.07.2025 у Переліку ризикових перебуває 13248 платників, що становить 8,6% до всіх платників, які реєстрували ПН/РК у червні. Перелік ризикових платників скоротився у червні ще на 1367 платників, а з 01.01.2025 - на 14,6 тис.

У червні кількість платників, яким були заблоковані ПН/РК, становить 18,6 тис платників або 12% до тих, хто подавав на реєстрацію ПН/РК, при цьому до минулого місяця зменшились:

  • кількість платників - на 3%;
  • кількість заблокованих ПН/РК - на 18%;
  • заблокована сума ПДВ - на 5%.

 

Що нового у звітуванні

  1. Заява за формою №1-ОПП: інструкція із заповнення та подання. Форма №1-ОПП – це реєстраційна заява, яка подається до податкового органу для взяття на облік платника податків або внесення змін до облікових даних. Розглянемо окремі випадки її подання та заповнення, визначені Порядком №1588.
  2. Нова форма декларації з акцизу. Нагадаємо, що форма декларації чинна з 28 червня, а вперше звітуємо за нею в серпні. ДПС оприлюднила в Реєстрі е-документів формати для подання декларації з акцизу та додала їх в Е-кабінет (J0209513 – для юросіб, F0209513 – для фізосіб).
  3. Податківці оновили «Єдине вікно» до версії 1.33.9.0 станом на 31.07.2025. Додано формати F/J 0209513 нової декларації з акцизу та всі 16 додатків до неї. Також включено формат F/J 1303406 заяви щодо ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем та тютюном.
  4. Відновлення обов’язку звітування СГ до Держстату. У СГ виникає багато питань щодо порядку та необхідності подання звітності до Держстату, у т.ч. через розташування підприємств на території бойових дій або втрату через війну частини даних, необхідних для звітності. Держстат надав 10 відповідей.
  5. За півріччя 2025 року з податку на прибуток звітуємо за новою формою. Сама форма декларації не змінилася. Але оновили додаток ДІЯ, додаток РІ до рядка 03 РІ, додаток ПН до рядка 23 ПН Декларації. А додаток АМ викладено в новій редакції.

 

Пом'якшення валютних обмежень: що нового для бізнесу?

Дозволено частково репатріювати дивіденди за період з 1 січня 2023 року, а не з 1 січня 2024-го, як було до змін. Також юрособи та ФОПи тепер можуть повертати помилково переказані кошти в інвалюті, що були зараховані на рахунки клієнтів.

Практично всі зміни набирають чинності з 6 серпня 2025 року. Виключенням є дозвіл на повернення помилково переказаних коштів з-за кордону в іноземній валюті, що почне діяти з 7 серпня 2025 року.

 

Нюанси сплати ЄСВ та ВЗ фізособами-«єдинниками»

З 2025 р. повернувся обов’язок щодо сплати ЄСВ фізособами-«єдинниками» всіх груп. ЄСВ такими платниками нараховується на суми, що визначаються ними самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Такої пільги, як для фізосіб-«загальників» щодо звільнення від сплати ЄСВ за час неотримання доходу, фізособи-«єдинники» не мають. Тому навіть за відсутності доходу на них все одно покладається обов’язок зі сплати ЄСВ.

Також у ДПС нагадали, якщо останній день сплати авансового внеску з військового збору припадає на вихідний або святковий день, строк сплати не переноситься на наступний операційний день.

 

Декілька свіжих роз’яснень для ФОП

  1. Чи може ФОП-«єдинник» надавати фінансову допомогу? ФОПи, які перебувають на спрощеній системі оподаткування (1-3 групи), не мають права надавати фінансову допомогу, навіть безповоротну, оскільки така діяльність не відповідає вимогам для застосування єдиного податку.
  2. Призначення платежу ФОПа: що вказувати у платіжці та як виправити помилки? У 2025 році Податкова служба приділяє безпрецедентну увагу відповідності отриманих доходів та зареєстрованих КВЕДів. Неправильно вказане призначення платежу ФОПа – це найкоротший шлях до проблем. Ця стаття – детальна карта, як перетворити цю формальність на надійний захист вашого бізнесу.
  3. Е-трудова книжка ФОПа: які дані подавати для сканування? Разом із документами про періоди підприємницької діяльності можна подати скановані копії інших документів про стаж, наприклад: документи про здобуття освіти, свідоцтво про народження дитини, військовий квиток, трудову книжку (у разі її наявності) тощо.
  4. Борги ФОПа переходять у спадок? Покроковий план дій для спадкоємців. Українське законодавство надійно захищає права спадкоємців, а ситуація з боргами у 2025 році набагато краща, ніж здається. У цій статті ми розвінчуємо міфи, розмежовуємо різні типи боргів та надаємо покрокову інструкцію для спадкоємців.
  5. Декретні виплати ФОПа у 2025 році: за яких умов їх можна отримати від ПФУ? Допомога по вагітності та пологах надається ФОПу у разі сплати у встановленому законом порядку єдиного внеску за місяці розрахункового періоду та за місяць настання страхового випадку. Сплата єдиного внеску в місяцях розрахункового періоду впливає на визначення розміру страхової виплати.
  6. Типова форма обліку доходів і витрат ФОПа - платника ЄП ІІІ групи (платника ПДВ): інструкція із заповнення. Як ФОПи ІІІ групи – платники ПДВ повинні складати Типову форму обліку доходів і витрат щодо своєї підприємницької діяльності. Які операції в ній потрібно відображати та який штраф за неведення цієї форми – у аналітичному матеріалі.
  7. ФОП здає в оренду нерухомість: чи оподатковується компенсація комунальних платежів та як цього уникнути? ДПС України офіційно роз’яснила, що компенсація комунальних послуг від орендарів не вважається доходом ФОПа, а оподатковується як дохід фізичної особи за ставкою 18% ПДФО плюс 5% військового збору. Це означає сумарне податкове навантаження 23% замість звичного єдиного податку. Про те, як захистити свій бізнес від додаткових податкових витрат читайте тут.
  8. Коли ФОП має подавати декларацію з плати за землю, а коли – ні? Податкова служба України нарешті поставила крапку в питанні, яке турбувало багатьох підприємців. Про ці та інші нюанси щодо цього питання та практичні рекомендації для власників земельних ділянок розповідаємо у статті.
  9. Книга обліку доходів для ФОП – платника ЄП І–ІІІ груп (не платника ПДВ) не обов'язкова. Всі підприємці мають вести облік доходів. Однак для ФОПів-«єдинників» І–ІІІ груп, крім платників ПДВ, немає типової форми ведення такого обліку; вони ведуть його у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів. Розглянемо, як це робити.

 

Ліміти доходів для «єдинників» у 2025 році: нагадування від ДПС

Податківці звертають увагу підприємців – платників єдиного податку на встановлені граничні обсяги доходів у 2025 році для кожної групи платників єдиного податку. Дотримання цих лімітів є ключовою умовою для перебування у відповідній групі спрощеної системи оподаткування.

Так, у 2025 році діють такі ліміти річного доходу:

  • для платників І групи – не більше 1336000 грн;
  • для платників ІІ групи – не більше 6672000 грн;
  • для платників ІІІ групи – не більше 9336000 грн.

 

Бронювання, відстрочка та військовий облік на підприємстві: все, що потрібно знати

  1. Плани на перевірки ТЦК на 2025 рік: що врахувати роботодавцям. Які перевірки можуть проводити ТЦК? На підставі яких документів їх проводять? Якщо на підприємстві раніше не вели військовий облік, з чого почати? Який розмір адмінштрафу за порушення його ведення? Які помилки виявляють під час перевірок? Відповіді на ці та інші питання – у статті.
  2. Тимчасово звіряння списків військового обліку з ТЦК м. Києва тільки письмово! Звіряння даних має проводитися шляхом надсилання підприємством, установою та організацією списків персонального обліку призовників, військовозобов'язаних та резервістів та копій військово-облікових документів поштою на юрадресу районних ТЦК м. Києва.
  3. Військовий облік жінок у 2025 році по-новому. Які жінки підлягають військовому обліку? Що буде із працевлаштуванням таких жінок? Як відбувається постановка на військовий облік жінок-медиків? Що треба зробити роботодавцю? Що змінилося з 31 липня 2025 року у постановці на військовий облік жінок? Відповіді читайте тут.
  4. У Резерв+ з’явились дві нові відстрочки. Перша – для наукових, науково-педагогічних та педагогічних працівників закладів вищої, фахової передвищої, професійної освіти, наукових установ та організацій. А друга – для одного із членів подружжя, хто доглядає за чоловіком або дружиною з інвалідністю I чи II групи.
  5. ТЦК зобов'яжуть носити бодікамери. З 1 вересня представники ТЦК та СП будуть зобов’язані носити бодікамери під час перевірок документів і вручення повісток. Відеофіксація стане обов’язковою, а за порушення передбачено відповідальність.

 

Перелік ТОТ та територій бойових дій знову оновлено (це вже друге оновлення за липень)

Останні зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджено наказами Мінрозвитку від 15.07.2025 №1151 та від 17.07.2025 №1160.

Зміни за Наказом №1151 стосуються Донецької, Одеської та Харківськової областей, а за Наказом №1160 – Миколаївської та Донецької областей.

Обидва документи ще не набрали чинності.

 

До уваги роботодавців!

  1. Обов’язковий штатний розпис скасовується з 28 серпня. Що замість нього? Господарський кодекс України припиняє свою дію, замість нього буде Закон №4196, який не містить вимоги юрособам створювати штатний розпис. Чи відмовлятись від штатного розпису, чи залишати, чи створювати новий, інший документ – у редакційній аналітиці.
  2. Індексація зарплати у 2025 році: що передбачає та як обчислювати для новоприйнятих працівників? Якщо у 2025 році за посадами, які обіймають працівники новоствореної установи, не відбулося зростання тарифних ставок (посадових окладів), то для таких працівників ІСЦ у січні 2025 року приймається за 1 або 100%.
  3. Перехідні виплати: відпусткові, лікарняні, відрядження та звітність. Як розрахувати перехідні виплати з місяця в місяць? Як відображати нарахування відпусткових у бухобліку? Як відображають перехідні виплати у звітності? Відповіді на ці та інші питання читайте в аналітичному матеріалі.
  4. Відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами: правила оформлення та надання в період дії воєнного стану. Як оформляється листок непрацездатності по вагітності та пологах у період воєнного стану? Що робити, якщо працівниця перебуває за межами країни? Як оформити перенесення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами?
  5. Надання щорічної відпустки особам з інвалідністю: про що слід пам’ятати роботодавцям? Для надання щорічної відпустки особі з інвалідністю у відділі кадрів мають бути документи, що підтверджують інвалідність, затверджені належним чином. Особам з інвалідністю I і II груп надається щорічна відпустка тривалістю 30 к.дн., III групі — 26 к.дн. А ще – нові правила обладнання робочих місць для осіб з інвалідністю та нові розміри щомісячних виплат для людей, які постраждали на виробництві.

 

Замовлення товару на маркетплейсах: як документально підтвердити придбання?

Позиція ДПС залишається незмінною: вони вважають, що використовувати ТТН з AliExpress, Temu і подібних платформ як первинні документи для ФОПа та включати їх показники для формування податкової звітності не можна.

Отже, для підтвердження купівлі підприємцю слід мати інвойс (в ідеалі – ЗЕД-контракт), платіжну інструкцію та банківську виписку, в якій зазначено оплату.

 

Зміни, реформи та законодавчі ініціативи: що нового

  1. Нова пенсійна реформа від Уряду: що передбачатиме та як її обчислюватимуть? За словами міністра соцполітики Денис Улютін, першочергово будуть змінені підходи до пенсійного забезпечення для солідарної пенсійної системи, також буде запроваджено трансформацію спецпенсій та обов’язкову накопичувальну систему.
  2. Збільшення МЗП до 12195 грн та нові правила оподаткування зарплати. Профспілки пропонують встановити з 1 січня 2026 прожитковий мінімум на одну особу у 8623 грн, а МЗП на рівні 12195 грн. Також, за їх позицією, слід звільнити від оподаткування частину зарплати у розмірі не нижче об’єктивно розрахованого прожиткового мінімуму.
  3. Замість прожиткового мінімуму – базова (орудна) величина? Комітет ВРУ рекомендував прийняти за основу законопроєкт №13466. Ним пропонується замінити з 2026 року використання прожиткового мінімуму на базову (орудну) величину для визначення розмірів посадових окладів. Від 3470 грн і тільки для держслужбовців.
  4. Збільшення допомоги при народженні дитини (50 тис. одразу і 7 – щомісяця). Комітет з соцполітики прийняв рішення рекомендувати ВРУ включити законопроєкт №13532 до порядку денного сесії та за наслідками розгляду у першому читанні прийняти його за основу.
  5. Податкові пільги для інвесторів переробної промисловості: що планує комітет Гетманцева? Проєктами №13414 і №13415 передбачається, що інвестори у сфері переробної промисловості отримають пільгові умови оподаткування на 10 років (2026 – 2035). Для цього інвестор повинен розробити і реалізувати інвестиційний проєкт у сфері переробної промисловості.

 

Інші новини

  • Індекс інфляції за липень становить 99,8%. Споживчі ціни в липні 2025 р. порівняно з червнем 2025 р. знизилися на 0,2%, із липнем 2024 р. зросли на 14,1%. Базова інфляція в липні 2025 р. порівняно з червнем 2025 р. становила 0,3%, із липнем 2024 р. – 11,7%.
  • На сайті е-послуг ПФУ оновлено 9 сервісів для застрахованих осіб та 2 – для страхувальників. Зокрема, модифіковано контроль включення до заяви-розрахунку е-лікарняного, виданого внаслідок профзахворювання або нещасного випадку на виробництві, та модернізовано функціонал подання звернень на призначення пенсій і страхових виплат, оновлено форми заяв.
  • Виконавча служба наклала арешт на «зарплатні» рахунки фізособи у банку: що робити? Якщо виконавець не зміг з’ясувати «зарплатний» характер банківського рахунку, то арешт на такі грошові кошти підлягає зняттю: або на підставі повідомлення від банку, або на підставі заяви боржника. Як скласти таку заяву – у матеріалі.
  • З 8 серпня діють зміни до НП(С)БО 12 «Фінансові інвестиції». Мінфін наказом №314 від 23.06.2025 вніс зміни до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 12 «Фінансові інвестиції». Уточнено, що балансова вартість інвестицій зменшується інвестором на суму зменшення корисності інвестиції.


Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»