З огляду на кризу у країні, цілком зрозумілою є висловлена ДФС у м. Києві в листі від 04.11.2015 №16740/10/26-15-15-04-18 позиція — оподаткувати всі земельні ділянки, які перебувають під багатоквартирними будинками.
Але посилання на ст. 9 Земельного кодексу та пункт 2 статті 382 Цивільного кодексу України для такого висновку недостатньо.
Наприкінці листа є посилання на офіційну позицію Київської міської державної адміністрації з цього питання, яка розміщена на веб-сайті КМДА. Сама держадміністрація вказує на те, що 01 липня 2015 року набирає чинності Закон України №417-VIІI «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирних будинках», який визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов’язані з реалізацією прав та виконання обов’язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
При цьому, для того, щоби самостійно управляти належним співвласниками квартир майном, не потрібно створювати ОСББ та вносити дані про таку юрособу до ЄДР. Наразі співвласники багатоквартирного будинку мають самостійно обирати фізособу-підприємця чи юрособу (управителя(1)), яка буде здійснювати управління майном співвласників квартир (п. 7 ч.1 ст. 1, ч.1 ст. 9 Закону №417).
------(1)------
Управитель — фізична особа — підприємець або юридична особа — суб’єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
---------------------
Ми не будемо торкатися питань оформлення співвласниками рішень, які мають бути затверджені органами місцевого самоврядування (наразі такого ще не відбулось), зосередимось лише на земельних ділянках. Прикінцевими положеннями Закону №417 (п. 2) до ч. 2 ст. 42 Земельного кодексу внесено зміни, якими земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкова територія, що перебувають у спільній сумісній власності власників квартир та нежитлових приміщень у будинку, передаються безоплатно у власність або в постійне користування співвласникам багатоквартирного будинку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, на сьогодні, доки Кабміном не буде затверджено відповідного порядку та внесено зміни до законодавчих актів, які дадуть можливість офіційно оформляти рішення співвласників про отримання земельних ділянок, що перебувають під такими будинками, у власність чи постійне користування, про сплату земельного податку за такі земельні ділянки говорити ще зарано.
Звертаємо увагу й на те, що співвласником квартири багатоквартирного будинку може бути й юрособа, яка самостійно нараховує та сплачує земельний податок із поданням декларацій в порядку, визначеному у п. 286.2 ПКУ. Але оскільки земельна ділянка під житловими будинками може бути виділена також і у постійне користування як співвласникам, так і управителю (ч. 1 ст. 42 Земельного кодексу), яким є госпсуб’єкт — юрособа чи підприємець, то відповідно й обов’язок сплати податку за земельні ділянки може бути покладений і на управителя. Але з цим можна буде визначатися лише після затвердження всіх необхідних нормативних документів та передачі землі у власність чи користування.
Зважаючи на те, що у коментованому листі також йдеться про питання припинення договорів оренди землі, які вже укладені, то відповідні норми на перехідний період мають бути також враховані у змінах, яких ми очікуємо від КМУ та Мінрегіонбуду на виконання Закону №417.