Ми вже писали про те, що з внесенням змін до Бюджетного кодексу України з 1 травня 2022 року набрали чинності норми Закону України від 30.11.2021 р. №1914-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» щодо перенесення на виробників та імпортерів обов’язку сплачувати 5% акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах (далі – тютюнові вироби), який до 1 травня повністю сплачувався суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі.
Одночасно, суб’єкти господарювання роздрібної торгівлі до кінця 2022 року залишаються, у порядку та на умовах, що діяли до 1 квітня 2022 року, платниками 5% акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, вироблених до 1 квітня 2022 року, в тому числі іноземними виробниками та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року (п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ).
Іншими словами, з 1 травня 2022 року акцизний податок з продажу тютюнових виробів за ставкою 5% сплачують:
- Виробники та імпортери тютюнових виробів – при першому продажі тютюнових виробів у роздрібній торгівлі або суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність з оптової та/або роздрібної торгівлі такими виробами – новий п. 216.14 ПКУ, який набрав чинності з 1 травня 2022 р. Докладніше про цей механізм ми писали тут;
- Роздрібні торговці тютюновими виробами сплачують 5% акциз лише з тих виробів, що вироблені до 1 квітня 2022 року та не реалізованих кінцевим споживачам до 1 квітня 2022 року. Принаймні, так випливає з буквального значення діючої норми п. 40 підрозділу 5 розділу ХХ ПКУ, у якому слово «квітень» так і не було замінене на «травень».
Як роздрібному торговцю виокремити товар, що був вироблений до 1 квітня від товару, що був вироблений після 1 квітня, кожний СГ має вирішувати самостійно. Можливо, для цього варто звернутися до виробника/імпортера/продавця, у якого був придбаний цей товар. У всякому разі, в нормативних документах про це ані слова.
При цьому товари, вироблені до 1 квітня 2022 року, мають продаватися за максимальними роздрібними цінами з додаванням до них 5% акцизного податку, а товари, що вироблені після 1 квітня 2022 року – без додавання 5% акцизного податку. Акцизний податок з реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів не включається до МРЦ – ми про це писали тут.
Також виникає питання, що вже зараз робити роздрібним торговцям з наявними у них товарами, виробленими у квітні (після 1 квітня та до 1 травня), що досі не реалізовані кінцевим споживачам? Виробники/імпортери ще не встигли сплатити з нього 5% акцизу, а роздрібні торговці вже не зобов’язані нараховувати на них роздрібний акциз з 1 травня.
Проєкт Закону №7311 від 24.04.2022 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану», яким передбачено, що з тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, які вироблені до 1 травня 2022 року замість діючої норми – до 1 квітня 2022 року, акцизний податок з роздрібного продажу сплачується суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі, все ще перебуває на розгляді в Комітеті з питань фінансів, податкової та митної політики і навіть не виносився на голосування у сесійну залу ВРУ. Тож чекаємо роз’яснень.
03 травня 2022 року Кабмін Постановою №515 затвердив Порядок зарахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах.
Зауважимо, що роздрібні торговці тютюновими виробами подають Додаток 6 до декларації акцизного податку, який заповнюється окремо для кожної адміністративно-територіальної одиниці, у межах якої знаходяться місця здійснення реалізації підакцизних товарів з обов’язковим зазначенням коду органу місцевого самоврядування за КОАТУУ – див. консультацію у ЗІР в категорії 114.07.
Таким чином сума роздрібного акцизу декларується платниками в розрізі кодів КОАТУУ. Проте розподіляти акцизний податок між місцевими бюджетами податківці будуть за іншим принципом.
Згідно з Постановою №515 акцизний податок (А), який підлягає розподілу між відповідними бюджетами місцевого самоврядування, зараховується до місцевих бюджетів за формулою:
Аі = А х Чі,
де Чi — частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування;
і — індекс для позначення відповідного бюджету місцевого самоврядування.
Частка для зарахування до і-того бюджету місцевого самоврядування визначається за такою формулою:
Чі = Рі / Р,
Де Рі – вартість реалізованих суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, на відповідній території за останній (податковий) звітний місяць з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій;
Р — загальна сума такої вартості реалізованих тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, за останній (податковий) звітний місяць в цілому по Україні з урахуванням даних реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій.
Частка округлюється до дев’яти знаків після коми.
З цих формул ми бачимо, що розподіл акцизного податку буде здійснюватись на підставі даних, отриманих з РРО/ПРРО, а не з декларацій акцизного податку.
Далі ДПС надає Казначейству частки для зарахування акцизного податку до відповідних бюджетів місцевого самоврядування, а Казначейство після отримання часток на відповідний період здійснює розподіл акцизного податку, в тому числі акумульованого на рахунках Казначейства, відкритих для зарахування інших коштів, тимчасово віднесених до надходжень місцевих бюджетів.
Що буде, якщо по конкретному СГ виявиться розбіжність в сумі акцизного податку між даними його РРО/ПРРО та даними податкових декларацій акцизного податку? На нашу думку, це може стати підставою для позапланової перевірки такого СГ відповідно до пп. 78.1.1 ПКУ або пп. 78.1.4 ПКУ.
***