Згідно закону “Про внесення змін до Податкового Кодексу про ліквідацію коефіцієнтів, які застосовуються до ставок екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів”, ініційованим Кабінетом Міністрів, реформа буде дуже простою: з 1 січня 2014 екологічний податок буде єдиним для авто всіх типів та обсягів двигунів, нових і вживаних.
У той же час діятиме тільки ставка екологічного податку (5,5 тис. грн для легкових авто та 11 тис. грн для вантажівок і автобусів).
Це все, що хочуть поміняти в діючих з 1 вересня 2013 двох “утилізаційних законах” №421- VII “Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів” і закон №422- VII “Про внесення змін до Податкового кодексу щодо оплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів”.
У той же час, за даними, готується і ще один законопроект, в якому імпортерам також нададуть можливість створювати утилізаційні центри, а, отже, і теоретично отримати пільги по сплаті екологічного податку.
За задумом чиновників, ці реформи повинні зняти напруженість з СОТ, ЄС, і виграти час для переговорного процесу. Логіка тут така: Україна відреагувала на критику, зняла дискримінацію імпортерів, а значить не порушує норм СОТ. Нагадаємо, що ліквідувати коефіцієнти до ставки екологічного податку вимагав і президент України Віктор Янукович у своєму дорученні до Кабінету Міністрів.
Таким чином, після даних ініціатив стало зрозуміло, що Україна не має наміру відмовлятися від утилізаційного збору, але не хоче йти шляхом Росії і поширювати його і на вітчизняних виробників, а вирішила діяти по-іншому: дати можливість і імпортерам отримати пільги, виконавши ряд умов, нарівні з українськими автовиробниками.
Проте в даному законопроекті, на думку експертів, немає виконання й інших пунктів доручення президента Кабміну. Зокрема, Віктор Янукович доручав передбачити захист прав та економічних інтересів власників, які передають на утилізацію транспортні засоби, в частині компенсації їх вартості.
“На сьогодні взагалі не зрозуміло, навіщо людям здавати автомобілі в утиль, якщо вони за це не отримають компенсації. Були й інші вимоги”, – повідомляю експерти.