Маєте у власності квартиру, площа якої перевищує 60, будинок — понад 120 або квартиру й будинок, загальна площа яких більша за 180 квадратних метрів? Уже з цього року влада визнала вас заможними людьми. За кожен квадратний метр понад зазначені норми доведеться заплатити до 2% мінімальної зарплати (або до 24,36 гривні) — розмір податку визначатимуть місцеві органи влади.
Народні депутати в останні дні року, що минув, поправками у Податковий кодекс визначили «зайві» квадратні метри, чим спричинили обурення в експертних колах. Коли приймали попередні прогресивні ставки цього податку (1% та 2,7% мінімальної зарплати за кожен квадрат залежно від «зайвого» метражу), вони казали, що податок ліг на плечі тих, хто і мав би його платити, а саме: на власників просторих об’єктів нерухомості. То тепер коментарі експертів інші.
Механізм варто відшліфувати
Зокрема президент Ліги експертів України Світлана Бовсуновська ставку і базу оподаткування вже не вважає соціально справедливими. Адже пільгова квадратура по квартирах і будинках зменшилася удвічі, а ось заплатити податок із кожного «зайвого» метражу доведеться удвічі більший. «Уряд має обгрунтувати, чому саме такі цифри тепер фігурують. Їх не обговорювали з громадськістю, і взагалі спочатку законопроект пропонував оподатковувати все. Але потім зважили, мабуть, на можливу реакцію суспільства», — зазначила вона.
«Торік планували зібрати одну суму податку, а отримали менше. Очевидно, багаті не платили свої 2,7%, тож тепер влада додатково навантажила людей з невеликими статками, — каже пані Світлана. — А ще наявна корупційна складова механізму визначення на місцевому рівні пільг і ставок податку залежно від фінансової можливості власника. Нестимуть липові довідки, домовлятимуться. Проконтролювати механізм центральна влада не зможе. Рішення прийматимуть депутати на місцях, а колективна відповідальність — це жодної відповідальності. А ще не вводитимуть в експлуатацію приватні житлові будинки, щоб не платити податки».
Світлана Бовсуновська сподівається на те, що цей несправедливий підхід до оподаткування переглянуть і дослухаються до зауважень багатьох експертів — зроблять його прийнятним, з урахуванням вартості об’єкта нерухомості. Причому вона вважає, що місце постійного проживання, хоч би яким воно було за метражем чи вартістю, не потрібно обкладати податком узагалі, як це заведено в європейських країнах.
Є нюанси
Чи дослухається влада до цих експертів, чи ні — покаже час. Але нюанси сплати податку мають знати всі. Тож звернувся до начальника відділу адміністрування майнових податків департаменту доходів і зборів з фізичних осіб Державної фіскальної служби Юрія Тимощука з проханням роз’яснити, скільки ж заплатимо.
Насамперед він зауважив, що у 2015 році контролюючі органи нарахують податок фізособам за 2014 рік у такому порядку:
- з 1 січня по 31 березня 2014 року з житлової площі,
- з 1 квітня по 31 грудня 2014 року — із загальної площі об’єктів житлової нерухомості за ставками, які були чинними торік.
Платіжку про сплату суми/сум податку й відповідні платіжні реквізити, зокрема органів місцевого самоврядування за місцем розташування кожного з об’єктів житлової нерухомості, як і торік, громадяни отримають до 1 липня цього року.
Тож за ставками, які визначать місцеві органи влади для житлової й нежитлової нерухомості, платитимемо в 2016 році за 2015 рік. Причому, за словами експерта, для зручності громадян платіжки їм надсилатимуть так само — за місцем реєстрації, а податок обраховуватимуть за ставками, визначеними місцевою владою за місцем розташування нерухомості.
Юрій Тимощук каже, що не змінився механізм визначення площі, що підлягатиме оподаткуванню у разі володіння кількома об’єктами. Тобто податок обчислюватимуть з урахуванням сумарної загальної площі таких об’єктів (зменшеної на неоподатковувану площу) і відповідної ставки податку. Водночас не оподатковуватимуть об’єкти, що належать багатодітним та прийомним сім’ям, дитбудинкам сімейного типу, сім’ям опікунів та піклувальників дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування. Щоправда, за умови, якщо сім’я володіє одним таким об’єктом.
«Якщо об’єкт житлової та/або нежитлової нерухомості у спільній частковій власності кількох осіб або у спільній сумісній власності кількох осіб і поділений між ними в натурі, то платником податку є кожна з цих осіб за належну їй частку. Якщо об’єкт у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділений в натурі, платником податку є одна з таких осіб-власників, визначена за їхньою згодою, якщо інше не встановлено судом», — уточнив він.
«Під оподаткування підпадають об’єкти житлової нерухомості — будівлі, що відповідно до законодавства належать до житлового фонду (будинок, прибудова до будинку, котеджі, квартири, кімнати у комунальних квартирах), дачні та садові будинки. І об’єкти нежитлової нерухомості: будівлі готельні, офісні, торговельні, криті автостоянки, будівлі промислові та склади, ігорні будинки, господарські (присадибні) будівлі — допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо», — каже експерт.
Водночас, за словами економічного експерта Олександра Охріменка, податок нараховуватимуть на ті споруди, дані про які є в БТІ.
А Юрій Тимощук підкреслив, що існуючі норми доповнено тим, що сільські, селищні, міські ради можуть збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування. Пільги з податку, що сплачують на відповідній території, з об’єктів житлової нерухомості для фізосіб визначають з урахуванням їхнього майнового стану та рівня доходів. Водночас пільги не надають власникам об’єктів, які здають їх в оренду, лізинг, позичку, використовують для підприємницької діяльності. А ще радам не дозволено встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юросіб та фізосіб — підприємців і фізосіб — або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.
Від редакції. Як бачимо, нюансів сплати податку на нерухомість чимало. І якщо ви, наші читачі, у цій статті не знайшли відповіді на всі свої запитання з цієї теми, то надсилайте їх нам. «УК» звернеться до Державної фіскальної служби, яка й надасть роз’яснення.
А ТИМ ЧАСОМ
Не нашкодь!
ЛУЦЬК. Депутати Луцької міської ради вважать, що податок на «зайві квадрати» в умовах воєнної агресії проти України підкріпить місцевий бюджет, який традиційно «співає романси про фінанси». Проте запроваджувати його слід так, щоб не нашкодити малозабезпеченим людям.
Начальник управління фінансів і бюджету міської ради Лілія Єлова каже, що у разі бездумного запровадження цього податку 40% лучан мали б вносити додаткові кошти у міську скарбницю. Адже саме стільки квартир в обласному центрі мають площу понад 60 квадратних метрів. Тому міський голова Микола Романюк планку для оподаткування запропонував підняти до 70 квадратів: власників такого житла в місті усього 10%.
Валерій МЕЛЬНИК,
«Урядовий кур’єр»
АКТУАЛЬНО
Правильний підхід
ЧЕРНІГІВЩИНА. Якщо раніше плату брали лише за житлову площу, а в багатьох людей похилого віку це фактично одна кімната, то тепер враховуватимуть і решту приміщень: сараї, клуні, погреби. Площа, яку вони займають, часто в 3—4 рази більша.
Тож дуже важливо правильно підійти до визначення податку. За словами директора департаменту фінансів Чернігівської ОДА Валерія Дудки, спочатку податки мають затверджувати в обласному центрі, потім поступово податкова хвиля має котитися до окраїн. Щоб у селі платили не більше, ніж у центрі Чернігова.
Євдокія ТЮТЮННИК,
«Урядовий кур’єр»