• Посилання скопійовано

Податок на нерухомість: якщо повідомлення-рішення не надійшло

За ст. 266 ПКУ суму податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначають для фізосіб податківці. А як бути, якщо лист із податковим повідомленням-рішенням не надійшов? Можна не платити податок чи потім чекати на штрафи?

Податок на нерухомість: якщо повідомлення-рішення не надійшло

Суть проблеми

Раніше ми розміщували нагадування  від київських податківців про те, що до 1 липня 2017 року усім киянам, яким нарахували податок на нерухомість, мають надійти листи від органу ДФС, у якому вони перебувають на обліку.  

Слід зазначити, що те саме чекає на фізосіб-власників нерухомості на всій території України, адже такий порядок повідомлення платників про нараховану їм суму цього податку передбачено пп. 266.7.2 ПКУ.  Але, хоча до 1 липня вже все ближче, багато хто з них ще такого листа не отримав. Чи це добре, чи погано, і що робити в такому випадку? Спробуємо з’ясувати разом. 

 

Хто визначає суму податку? 

Згідно із пп. 266.7.1 ПКУ обчислення суми податку як з житлової, так  і нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізосіб, здійснюється органом ДФС за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості.

Зверніть увагу! Податковою адресою платника податків - фізособи визнається місце її проживання, за яким вона береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків - фізособа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси (п. 45.1 ПКУ).

Інформацію щодо місця проживання фізособи для взяття її на облік як платника податків органи ДФС дізнаються із облікової картки або заяви про зміну облікових даних, поданих такою фізособою. 

Фізособи - платники податків зобов'язані подавати контролюючим органам відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки, протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання відповідної заяви (ст. 70 ПКУ). 

Часто про ці правила фізособи після отримання документу про проведену реєстрацію (в ньому наводиться номер облікової картки фізособи - платника податків) забувають. У випадку із податком на нерухомість це може стати проблемою. 

 

Хто має розсилати листи із розрахованою сумою податку? 

Згідно із пп. 266.7.2 ПКУ податкове повідомлення-рішення про сплату суми податку та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його податкової адреси (місцем реєстрації) до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).

Контролюючі органи за місцем проживання (реєстрації) платників податку в десятиденний строк інформують відповідні контролюючі органи за місцезнаходженням об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості про надіслані (вручені) платнику податку податкові повідомлення-рішення.

 

Хто має сплачувати податок на нерухомість (кому ці листи розсилаються)? 

Хоча такий податок для фізосіб і  рахують податківці, розрахувати суму такого податку можуть і  самі власники нерухомості. Порядок такого розрахунку не є таємницею.

Для цього ви можете скористатися нашою сторінкою>>>

Там наведено і площа нерухомості, яка підлягає оподаткуванню, і пільги з цього податку, і його ставки.  

Тож, перш ніж турбуватися про те, де лист із визначеною сумою податку, варто проаналізувати, а чи є у вас взагалі з цього і що сплачувати.  

Якщо так, то чекайте на лист. 

 

Як наслідки має отримання листа із повідомленням-рішенням? 

Згідно із ст. 54 ПКУ, визначити суму податку до сплати можна двома шляхами: 

  • або це робить самостійно платник податку і подає про це податкову декларацію. При цьому сума податку вважається узгодженою з моменту прийняття такої декларації податківцями (тобто, з того моменту, з якого вона вважається поданою); 
  • або це роблять податківці і надсилають про це платнику податку повідомлення-рішення. В цьому випадку сума податку вважається узгодженою з моменту вручення такого повідомлення-рішення платнику податку особисто або вручення йому листа із таким повідомленням-рішенням. 

Якщо сума грошового зобов'язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов'язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому ст. 56 ПКУ.

Сплатити суму податку на нерухомість фізособам потрібно протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (пп. 266.10.1 ПКУ). 

 

Яке значення має неотримання листа із повідомленням-рішенням? 

Згідно Порядку №1204 податкове повідомлення-рішення вважається надісланим (врученим) платнику податків - фізособі, якщо його вручено особисто такій фізособі чи її законному представникові або надіслано на адресу за місцем проживання або останнього відомого місцезнаходження такої фізичної особи з повідомленням про вручення.

Якщо пошта (поштова служба) не може вручити платнику податків податкове повідомлення-рішення через відсутність за місцезнаходженням платника податків, їх відмову прийняти податкове повідомлення-рішення, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, податкове повідомлення-рішення вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштою (поштовою службою) в повідомленні про вручення, із зазначенням причин невручення.

Отже, якщо лист із повідомленням-рішенням було надіслано податківцями за адресою, яка є в облікових даних фізособи як платника податків, навіть якщо:

  • фізособа вже за цією адресою не проживає;
  • фізособа відмовилася отримувати такий лист або не прийшла за ним у поштове відділення.

такий лист вважатиметься врученим. А сума податку, зазначена у ньому, узгодженою. 

 

Які наслідки має те, що до 1 липня такий лист не надійшов? 

В цій ситуації  (якщо не рахувати порушення з боку пошти) можливі наступні варіанти: 

  • або податкова адреса, зазначена на такому листі, була невірною;
  • або орган ДФС (в порушення ПКУ) лист не надіслав. 

За перше (якщо це не помилка податківця, що підписував лист) відповідає платник податку. За помилки і порушення з боку ДФС – відповідають фахівці ДФС. Але як дізнатися, що саме відбулося? 

У платника податку два джерела інформації – його поштове відділення і орган ДФС, у якому він перебуває на обліку. Звернутися можна до обох, щоб, якщо лист загубився, знайти його і зясувати, хто в цьому винен. 

Дехто вважає: навіщо шукати цей лист? Не надійшов, от і добре. 

Ні. Якщо ви маєте сплатити податок, те, що лист від податківців не прийшов вчасно, не означає, що його не записали як вручений. А отже, хоча ви про це ще не знаєте, десь за вами вже обліковується сума податку до сплати. Несвоєчасна сплата якого загрожує пенею та штрафом (10% якщо затримка буде до 30 днів, і 20%, якщо більше).  Тож, краще з’ясувати ситуацію одразу.  

Якщо лист не надійшов з вини податківців, теж сподіватися на краще не варто. Адже норми ПКУ, яка позбавляла б фізосіб в цьому випадку від сплати податку, не існує. Тож, таке запізнення лише відтерміновує граничний строк сплати податку, але не скасовує його зовсім.

Автор: Бикова Ганна

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інші податки»