Про те, які зміни чекають за законопроектом №1210 на платників єдиного податку, ми писали тут. Тепер подивимось, що буде із рештою місцевих податків.
Одразу зауважимо, що зміни, про які ми далі поговоримо, планують ввести з дня набрання чинності нового закону. Тобто з наступного дня з дня його опублікування.
Податок на нерухомість, відмінну від земельної ділянки
Зауважимо одразу: ані ставки податку, ані строки його сплати не змінюються. Але, все ж таки, зміни є, і для декого вони є дуже важливими.
Пільги з податку
В переліку видів нерухомості, які не є об’єктами оподаткування, буде внесено уточнення. Зокрема, до таких об’єктів віднесуть тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності!
Уточнюються і пільговані будівлі промисловості, не будуть оподатковуватися будівлі:
- які належать до групи «Будівлі промислові та склади» (код 125) Державного класифікатора будівель та споруд ДК 018-2000);
- які використовуються за призначенням у господарській діяльності суб’єктів господарювання, основна діяльність яких класифікується у секціях B-F КВЕД ДК 009:2010, та не здаються їх власниками в оренду, лізинг, позичку.
Адміністрування податку
Місцеві органи влади вже не повинні будуть надсилати ДПС інформацію щодо ставок і пільг з податку на нерухомість, наданих юрособам та фізособам.
Юрособам змінять дату подання декларації! Зараз, згідно із пп. 266.7.5 ПКУ, декларація з податку на нерухомість подається до 20 лютого поточного звітного року. Законопроект передбачає, що вона подаватиметься не пізніше 20 лютого. Тобто 20 лютого буде останнім днем звітування (зараз – 19 люте).
Фізособи, зверніть увагу! До порядку надсилання податківцями ППР вносяться зміни:
- вони можуть надсилатися фізособам в електронній формі. Звісно, це стосується тих фізосіб, які здійснюють електронне листування із ДПС за допомогою Електронного кабінету;
- або надсилатися за податковою адресою (місцем реєстрації) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення;
- або особисто вручатися платнику податків (його представнику).
Якщо отримані в ППР дані щодо нарахованого податку на нерухомість викличуть у фізособи запитання, з ними (та документами для звірки) можна буде звернутися до ДПС за своєю податковою адресою.
Якщо про нерухомість податківці не знають
Законопроект вводить порядок сплати податку за нерухомість, якої не має в базі ДПС.
За новим абз. пп. 266.7.4 ПКУ у випадку подання платником податку контролюючому органу правовстановлюючих документів на нерухоме майно, відомості про яке відсутні у базі даних ДПС, сплата податку фізичними та юридичними особами здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей. Тобто, саме за такими документами визначатиметься і сума податку, і те, з якого місяця його треба починати сплачувати.
Але це триватиме до отримання ДПС інформації з відповідного державного реєстру.
Транспортний податок
І знову – законопроектом не змінюється ані ставка, ані база для оподаткування. Але зміни, хоч їх і не багато, є.
Для юросіб змінять граничну дату звітування – останнім днем подання декларації з транспортного податку буде 20 люте (а не 19 люте як зараз).
Для фізосіб транспортний податок буде обчислюватися ДПС за місцем реєстрації платника податку, зазначеного в реєстраційних документах на об’єкт оподаткування. Однак таке обчислення не здійснюватиметься для фізосіб-нерезидентів.
ППР про сплату податку та відповідні платіжні реквізити надсилатимуться фізособам в електронному вигляді (за допомогою Електронного кабінету) або поштою за місцем реєстрації, зазначеному в реєстраційних документах на об’єкт оподаткування.
І ще фізособи-платники податку матимуть право звернутись з письмовою заявою для звірки даних вже до ДПС за місцем реєстрації, зазначеному в реєстраційних документах на об’єкт оподаткування.
Туристичний збір
Як відомо, туристичний збір сплачується за певною ставкою за добу проживання.
За законопроектом у п. 268.4 ПКУ з’явиться визначення доби та розрахункової години. Доба – період між двома послідовними розрахунковими годинами, який дорівнює 24 годинам.
Розрахункова година – година, яка встановлена у місці проживання (ночівлі) і при настанні якої споживач повинен звільнити номер (місце) у день виїзду і після якої здійснюється заселення до місця проживання (ночівлі).
При перебуванні у місці проживання (ночівлі) менше однієї доби та у разі раннього заїзду чи пізнього виїзду, якщо різниця у кількості часів складає 12 годин та більше, при розрахунку туристичного збору за таку добу застосовується коефіцієнт 0,5.
І це добре, адже наразі податківці у своїх роз’ясненнях вважають, що у разі погодинного розміщення збір розраховується для кожного проживаючого (платника збору) з базою оподаткування – одна доба. Тож цю прогалину буде усунено.
Також вводиться правило можливої сплати туристичного збору турагентам та туроператорам. Зокрема, платники збору можуть сплачувати суму збору авансовим внеском туристичним операторам, туристичним агентам, які зобов’язані перерахувати цю суму збору відповідному податковому агенту до розміщення платника збору у місці проживанні (ночівлі).
Плата за землю
Пільги для фізосіб
Законопроектом уточнюється правило отримання пільг при наявності у фізособи декількох ділянок. За п. 281.4 ПКУ якщо фізична особа – пільговик, станом на 1 січня поточного року має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, площа яких перевищує межі граничних норм визначених у п. 281.2 цієї статті, то така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження будь-якої земельної ділянки про самостійне обрання/зміну земельних ділянок для застосування пільги (далі – заява про застосування пільги).
Пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву та діє до початку місяця, що настає за місяцем подання нової заяви про застосування пільги.
У разі надання фізичною особою, яка станом на 1 січня поточного року має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, заяви про застосування пільги після 1 травня поточного року, то пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з наступного податкового (звітного) періоду.
За новим п. 281.5 ПКУ якщо право на пільгу у фізичної особи, яка має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, виникає протягом календарного року та/або фізична особа, визначена у п. 281.1 цієї статті, набуває права власності на земельну ділянку/земельні ділянки одного виду використання, то така особа подає заяву про застосування пільги до контролюючого органу за місцем знаходження будь-якої земельної ділянки протягом 30 календарних днів з набуття такого права на пільгу та/або права власності.
Пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з урахуванням вимог п. 284.2 ПКУ та діє до початку місяця, що настає за місяцем подання нової заяви про застосування пільги. У разі недотримання фізичною особою вимог пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з наступного податкового (звітного) періоду.
Рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг
Органи місцевого самоврядування вже не будуть подавати до ДПС до 25 грудня року, що передує звітному, рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку.
Проте чомусь подавати інформацію про зміни до рішень не скасували. Очевидно, про них просто забули.
Якщо податківці не знають, що ви є власником землі
У випадку подання платником податку ДПС правовстановлюючих документів на земельну ділянку, відомості про які відсутні у базах даних ДПС, сплата податку фізичними та юридичними особами здійснюється на підставі поданих платником податку відомостей до отримання контролюючим органом інформації про перехід права власності на об’єкт оподаткування.
Перше звітування
В нормі п. 286.2 ПКУ уточнюється, що при поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається витяг з технічної документації (а не довідка) про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а надалі такий витяг подаватиметься лише у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Індексація нормативної грошової оцінки земель
За новою редакцією п. 289.1 ПКУ для визначення розміру податку та орендної плати буде використовуватись нормативна грошова оцінка земельних ділянок, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
До того ж уточнюється порядок розрахунку коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель. Він застосовуватиметься кумулятивно, залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, яка зазначена в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.