Ми окремо наводили детальний аналіз ІПК від 02.11.2023 №3900/ІПК/99-00-24-03-03-06, в якій йшлося про нове бачення щодо правил оподаткування військовим збором негрошових доходів. Й тоді зауважували, що у ЗІР ще містилося попереднє розʼяснення, зміст якого був протилежним. За ним утримуватися ВЗ мав з обʼєкта оподаткування ПДФО, тобто без застосування натурального коефіцієнта.
А от 19 лютого 2024 року податківці виклали у новій редакції це розʼяснення.
У ньому говориться, що оподаткування доходів фізичних осіб регламентується розд. IV ПКУ, згідно з пп. 163.1.1 якого об’єктом оподаткування резидента є загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід.
Перелік доходів, які включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків, визначено п. 164.2 ПКУ.
Крім того, доходи, визначені ст. 163 ПКУ, є об’єктом оподаткування військовим збором (пп. 1.2 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ).
Законом №2520 внесено зміни до пп. 1.4 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.
Згідно з новою редакцією пп. 1.4 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються в порядку, встановленому розд. IV ПКУ, з урахуванням особливостей, визначених підрозд. 1 розд. ПКУ.
Далі податківці розповіли про норму п. 164.5 ПКУ. За нею під час нарахування (надання) доходів у будь-якій негрошовій формі базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, правила визначення яких встановлені згідно з ПКУ, помножена на коефіцієнт, який обчислюється за такою формулою: К = 100 : (100 - Сп), де К – коефіцієнт, Сп – ставка податку, встановлена для таких доходів на момент їх нарахування.
Окремо у розʼясненні підкреслено, що нарахування, утримання та сплата (перерахування) військового збору до бюджету здійснюються за ст. 168 ПКУ.
А податковий агент, поняття якого наведено у пп. 14.1.180 ПКУ, що нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати військовий збір із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку військового збору, встановлену пп. 1.3 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПКУ (пп. 168.1.1 ПКУ).
І на підставі цих норм висновок податківців такий: з дати набрання чинності Законом №2520 (з 03.09.2022), у разі нарахування (надання) податковим агентом доходів у будь-якій негрошовій формі такі доходи включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків і оподатковуються військовим збором з урахуванням положень п. 164.5 ПКУ.
Тобто податківці запевняють у необхідності нарахування ВЗ на суму негрошового доходу з урахуванням натурекоефіцієнта.
Які наслідки для податкових агентів?
Що робити роботодавцям та податковим агентам, які нараховували та оподатковували негрошові доходи до 19 лютого 2024 року за старими правилами, зокрема і керуючись попередньою консультацією на сайті ДПСУ, податківці у «ЗІР», не вказали.
Звісно, з 19 лютого 2024 року обережним податковим агентам доведеться застосовувати нове роз’яснення ДПСУ при оподаткуванні ВЗ негрошових доходів.
А ті, хто з ним не згоден, мають право, отримавши власну ІПК подібного змісту, її оскаржити. Тільки в тому випадку, якщо суд прийме відповідне рішення, ДПСУ буде зобов’язана скасувати таку ІПК і видати нову, з урахуванням висновків суду. А це, своєю чергою, призведе до змін у консультації в «ЗІР».
***
UPD_27/02/2024
До 22 лютого діяла позиція ДПС, що з 3 вересня 2022 року у разі нарахування доходів у негрошовій формі такі доходи оподатковуються ВЗ з урахуванням натуркоефіцієнта. Зараз відповідь в ЗІР переведено до нечинних.