Нагадаємо, що ВРУ прийняла законопроєкт №11416-д, і після його підписання Головою ВРУ цей законопроєкт став вже законом під номером 4015. Проте Президент його ще не підписав, тому коли саме він набере чинності, наразі невідомо. Але готуватися до змін потрібно заздалегідь, тим паче, що цього разу частина змін почне діяти заднім числом.
Зараз ми поговоримо про зміни щодо рентної плати за користування надрами, які вже викликали запитання у наших читачів.
Правила сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин прописані у ст. 252 ПКУ. І ось до неї Закон №4015 вносить такі зміни.
База оподаткування для нафти та конденсату
Нагадаємо, що базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є вартість обсягів видобутих у податковому (звітному) періоді корисних копалин (мінеральної сировини), яка окремо обчислюється для кожного виду корисної копалини (мінеральної сировини) для кожної ділянки надр на базових умовах поставки (склад готової продукції гірничого підприємства).
У разі обчислення вартості товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) за фактичними цінами реалізації вартість одиниці відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) встановлюється платником рентної плати за величиною суми доходу, отриманого (нарахованого) від виконаних у податковому (звітному) періоді господарських зобов’язань з реалізації відповідного обсягу (кількості) такого виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини).
Але це базове правило, яке застосовується до більшості добутих корисних копалин. А от для такої «здобичі», як нафта або конденсат, застосовується спеціальне правило, наведене у другому абзаці п. 252.8 ПКУ.
Фактична ціна реалізації для нафти, конденсату визначається Мінекономіки за податковий (звітний) період як середня ціна одного бареля нафти «Urals», перерахована у гривні за тонну за курсом НКУ станом на 1 число місяця, що настає за податковим (звітним) періодом, визначена за інформацією міжнародного агентства (котирування UralsMediterranean та UralsRotterdam). При визначенні фактичної ціни реалізації для нафти, конденсату використовується середній показник місткості барелів в 1 тонні нафти марки «Urals» у розмірі 7,28.
Так от Закон №4015 уточнює, що ця середня ціна одного бареля нафти братиметься для розрахунку без урахування ПДВ!
База оподаткування для природного газу
Для визначення фактичної ціни реалізації щодо видобутого природного газу в п. 252.8 ПКУ існує також окреме правило (абзац шостий).
Для газу природного, що відповідає умові, визначеній у п. 252.24 ПКУ, фактичною ціною реалізації з метою оподаткування є ціна, визначена у відповідних договорах купівлі-продажу природного газу між платником рентної плати та суб’єктом ринку природного газу, на якого КМУ покладені спеціальні обов’язки щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», у податковому (звітному) періоді.
І Закон №4015 доповнює, що ця ціна враховуватиметься при визначенні бази оподаткування рентною платою – без ПДВ, у гривнях та брати її треба буде за 1000 кубометрів.
При цьому п. 252.20 ПКУ встановлює спеціальні ставки рентної плати щодо видобутого природного газу для випадків, коли, на думку законодавців, ціна, визначена у договорах купівлі-продажу (навіть із суб’єктом, якого встановив сам Кабмін і навіть щодо газу, який постачається для побутових споживачів), є занизькою.
Нині в таких ситуаціях діють такі ставки (див. таблицю).
Таблиця. Ставки рентної плати щодо природного разу (п. 252.20 ПКУ)
Назва груп корисних копалин, що надана у користування надрами гірничому підприємству | Ставка рентної плати, % від вартості (діюча) | Ставка рентної плати, % від вартості (нова) |
З покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 метрів | Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 14,50 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 29,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 29,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
||
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 29,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 65,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних |
Не змінюється! | |
З покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5000 метрів | Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 7,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 14,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 14,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
||
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 14,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 31,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних |
Не зміниться! | |
Природний газ, видобутий із нових свердловин з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 метрів | Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 6,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 12,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 12,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
||
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 12,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 36,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних |
Не зміниться! | |
Природний газ, видобутий із нових свердловин з покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5000 метрів | якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 3,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 6,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 6,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період |
||
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 6,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 18,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних |
Не зміниться! | |
З покладів на ділянках надр (родовищах) в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України незалежно від глибини залягання покладів та дати початку буріння свердловини | 11,00 | Не зміниться! |
Природний газ, видобутий під час виконання договорів про спільну діяльність, незалежно від глибини залягання покладів та дати початку буріння свердловини | 70,00 | Не зміниться! |
Закон №4015 уточнює: для цілей застосування п. 252.20 ПКУ фактична ціна реалізації такого газу природного перераховується у долари США за середньоарифметичним офіційним курсом Національного банку України за податковий (звітний) період!
База оподаткування для залізних руд
А ще п. 252.8 ПКУ говорить таке: фактична ціна реалізації для руд заліза визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, за податковий (звітний) період, як середня вартість залізної руди за індексом IODEX 62% FE CFR China, перерахована у гривні за тонну за курсом НБУ станом на 1 число місяця, що настає за податковим (звітним) періодом, за інформацією, що офіційно зазначена світовим інформаційним агентством Platts.
Закон №4015 уточняє: така середня вартість братиметься до розрахунку без ПДВ!
Нові бази оподаткування!
До того ж п. 252.8 ПКУ законотворці вирішили доповнити ще кількома новими абзацами із спеціальними правилами визначення бази оподаткування рентною платою.
Новація перша. Фактична ціна реалізації видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) товарної продукції гірничого підприємства із гірських порід, що класифікується за кодом 2517 згідно з УКТ ЗЕД, визначатиметься за більшою з величин:
- за фактичною ціною реалізації за договорами постачання;
- за ціною одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеною за методикою, затвердженою постановою КМУ від 15.10.2004 №1374, для граніту як сировини для бутового каменю, але не менше 6,50 долара США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом НБУ станом на перше число місяця, що настає за податковим (звітним) періодом.
Про які корисні копалини йдеться? Під кодом 2517 у Законі про митний тариф зазначені:
- галька, гравій, щебінь або подрібнене каміння, що, як правило, використовується як наповнювач для бетону чи баласт для мостіння шосейних доріг і залізничних колій, або як інші види баласту, галька та кремінь, термічно оброблені або необроблені;
- макадам (дорожнє покриття) із шлаку, окалини або аналогічних промислових відходів, із вмістом або без вмісту матеріалів, зазначених у першій частині цієї товарної позиції;
- гудронований макадам, гранули, дрібняк і порошок з каменю товарної позиції 2515 або 2516, термічно оброблені або необроблені.
Новація друга. Те саме, але за кодом 2505 УКТ ЗЕД. Тобто фактична ціна реалізації визначатиметься за більшою з величин:
- за фактичною ціною реалізації за договорами постачання;
- за ціною одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеною за методикою, затвердженою постановою №1374, для піску як сировини вогнетривкої, але не менше 5,00 доларів США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом НБУ станом на перше число місяця, що настає за податковим (звітним) періодом.
Про які корисні копалини йдеться? Під кодом 2517 у Законі про митний тариф зазначені піски природні всіх видів, забарвлені або незабарвлені, крім металоносних пісків групи 26.
Але в Перехідних положеннях ПКУ буде зазначено тимчасову норму: якщо піски з кодом 2517 УКТ ЗЕД безоплатно передаються на користь ЗСУ, територіальної оборони тощо для потреб оборони держави, обсяг переданого не є об’єктом оподаткування рентною платою за користування надрами за видобування корисних копалин!
Новація третя. Те саме, але за кодом 2507 00 УКТ ЗЕД (каолін та інші глини каолінові, кальциновані або некальциновані), фактична ціна реалізації визначатиметься за більшою з величин:
- за фактичною ціною реалізації за договорами постачання;
- за ціною одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеною за методикою, затвердженою постановою №1374, для коаліну первинного як сировини вогнетривкої, але не менше 10 300 доларів США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом НБУ станом на перше число місяця, що настає за податковим (звітним) періодом.
При цьому обіцяється, що Мінекономіки до 10 числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, на своєму офіційному вебсайті у спеціальному розділі розміщуватиме ціну одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), яка класифікується за кодами 2505, 2507 00, 2517 згідно з УКТ ЗЕД, визначену за методикою, затвердженою постановою №1374, у національній валюті України та надаватиме інформацію про таку ціну ДПСУ.
З якої дати діятимуть зміни?
Закон №4015 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (крім окремих його положень). Для рентної плати винятків не встановлено, тож як тільки Закон №4015 почне діяти, його норми треба буде застосовувати.
На жаль, перехідних положень щодо рентної плати Закон №4015 не містить. Тому як застосовувати нові ставки рентної плати, якщо вони наберуть чинності посеред звітного кварталу або навіть місяця, наразі незрозуміло. Тож доведеться або чекати на роз’яснення від ДПСУ, або робити це на свій розсуд, покладаючись на облікові документи.
Зокрема, на початку 2022 року, коли було запроваджено нові правила обрахунку рентної плати за природний газ, податківці наводили своє роз’яснення, як їх застосовувати, і навіть із прикладами заповнення звітності. Їх ви можете побачити за посиланням. Сподіваємося, що і цього разу вони зроблять щось подібне.