І це, незважаючи на те, що згідно з пп. «и» пп. 165.1.1 ПКУ суми компенсаційних виплат з бюджету в межах середнього заробітку, які виплачуються мобілізованим працівникам не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу! Більше того, згідно з останнім абзацом п. 3 Закону №1275 ці зміни повинні застосовуватися з 18 березня 2014 (дата оголошення першого дня мобілізації). Іншими словами, Закон наказує роботодавцям не утримувати ПДФО і при необхідності повернути зайво утримані суми податку.
А що ж контролюючі органи? По суті, для них каменем спотикання в застосуванні пільгового режиму оподаткування стала відсутність порядку відшкодування з бюджету компенсаційних виплат, який повинен був затвердити Кабінет Міністрів, а також відповідної статті видатків в Законі про Держбюджет-2014.
Мало того, нещодавно в Базі знань (підкатегорія 103.26) появилась ще одна «новина» щодо застосування відповідальності у разі здійснення перерахунку ПДФО з середнього заробітку мобілізованих працівників. Якщо внаслідок здійсненого перерахунку виникає недоплата утриманого податку, то сума такої недоплати стягується роботодавцем за рахунок суми будь-якого оподатковуваного доходу (після його оподаткування) за відповідний місяць, а в разі недостатності суми такого доходу - за рахунок оподатковуваних доходів наступних місяців, до повного погашення суми такої недоплати.
При цьому відповідальність застосовуватись не буде, якщо сума недоплати ПДФО, яка виникла у результаті здійсненого перерахунку сум нарахованих доходів у вигляді середнього заробітку мобілізованих працівників, погашена роботодавцем.
Підставою для незастосування відповідальності є форма військового квитка (копія) та довідка про призов військовозобов’язаного на військову службу, видана військовим комісаріатом або військовою частиною (копія). Тобто контролюючі органи наполягають на утриманні ПДФО, а в подарунок отримаєте «не застосування відповідальності».
Більше того, згідно з їх точкою зору, середня зарплата (нарахована роботодавцем за час перебування працівника на військовій службі в період часткової мобілізації) - це теж зарплата, яку потрібно показати в податковому розрахунку за формою №1ДФ з ознакою «101» (підкатегорія 103.25 Бази знань)
Що ж робити підприємствам в сформованій ситуації? На думку АППУ відповідь проста - діяти за законом. У разі донарахувань з боку фіскальних органів, відстоювати свої права в суді. Оскільки слідувати позиції, викладеній в Базі знань не зовсім логічно. Тому, ми рекомендуємо поки податок не утримувати.
АППУ офіційно звернулась за роз’ясненням до Державної фіскальної служби і отримала відповідь, яка аналогічна відповіді викладеній у Базі знань. Але ми продовжуємо відстоювати свою точку зору.
Поправити ситуацію може також затвердження порядку відшкодування з бюджету компенсаційних виплат і наявність відповідної статті видатків у бюджеті. Але це, скоріш за все, відбудеться не раніше наступного року.