Конкретизовано поняття «особа» (пп. 14.1.139 п. 14.1 ст. 14) з метою обкладення податком на додану вартість.
Запроваджується процедура реєстрації платником ПДВ будь-якої особи за її добровільним рішенням. А саме: вилучено будь-які додаткові умови, що обмежують таку реєстрацію, а також норму, яка передбачала вилучення з реєстру платників ПДВ у разі, якщо обсяг постачання товарів/послуг платниками податку, зареєстрованими добровільно, іншим платникам податку за останні 12 календарних місяців сукупно становив менше 50 відсотків загального обсягу постачання.
Врегульовується процедура реєстрації платником ПДВ платників єдиного податку та уніфіковуються строки такої реєстрації та подання заяви. Відповідно до нової редакції абзацу 2 пункту 183.4 статті 183 строки подання заяви на реєстрацію платником ПДВ у разі зміни ставки єдиного податку з 5% на 3% реєстраційна заява подається не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку календарного кварталу, в якому застосовуватиметься ставка єдиного податку у розмірі 3%. Реєстрація зазначених осіб (згідно з абзацом 2 пункту 183.5 статті 183) діятиме з 1-го числа календарного кварталу, в якому застосовуватиметься ставка єдиного податку у розмірі 3%.
Зменшується строк реєстрації платників ПДВ з 10 до 5 робочих днів.
Чітко визначено дату анулювання реєстрації платника ПДВ та дії платника при анулюванні його реєстрації. Передбачено, що платник податку, який анулюється, має визначити податкові зобов’язання щодо товарів/послуг, необоротних активів, суми податку щодо яких було включено до складу податкового кредиту, які не було використано в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, а саме: в останньому звітному періоді не пізніше дати анулювання реєстрації виходячи з їх звичайної ціни. Зазначене не поширюється лише на випадки анулювання реєстрації внаслідок реорганізації платника податку (тільки підпункт «ґ» підпункту 14.1.191 пункту 14.1. статті 14, змінено редакцію пункту 184.7 статті 184).
Відповідно до нової редакції пункту 184.8 статті 184 така сума податку враховується в суму зменшення бюджетного відшкодування, а за його відсутності -- погашається незалежно від того, чи залишатиметься особа зареєстрованою як платник ПДВ на день сплати такої суми податку чи ні.
Уточнено перелік операцій, визначення дати виникнення податкових зобов’язань та податкового кредиту за якими згідно з пунктом 187.10 статті 187 здійснюється за касовим методом, доповнено наданням послуг з транспортування та постачання газу природного (крім скрапленого);
Змінено порядок визначення бази оподаткування у разі постачання товарів/послуг.
Відповідно до змін, внесених до абзацу 3 пункту 188.1 статті 188, база оподаткування визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості, але не нижче за митну, лише база оподаткування операцій з постачання товарів, ввезених платником на митну територію України, а не за всім ланцюгом постачання таких товарів.
Вирішено питання щодо неврахування сум відшкодування орендодавцю ? бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна та комунальних послуг і енергоносіїв до бази оподаткування.
База оподаткування у разі нарахування податкових зобов’язань за товарами/послугами, необоротними активами, під час придбання яких суми податку було включено до складу податкового кредиту, у разі якщо вони починають використовуватись в операціях, які не є оподатковуваними, визначається виходячи з балансової вартості, що склалася станом на початок звітного періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів -- виходячи зі звичайної ціни), за товарами/послугами -- виходячи з вартості їх придбання;
Пункт 189.11 щодо визначення бази оподаткування у разі умовного постачання вилучено у зв’язку з вилученням самого поняття «умовне постачання»;
Новим пунктом 189.13 вирішено питання визначення бази оподаткування у разі постачання квитків на проїзд в автобусах та на перевезення багажу -- базою оподаткування є винагорода, що включає автостанційний збір.
Врегульовуються питання формування податкового кредиту в частині:
визначення права на податковий кредит при зміні напряму використання раніше придбаних товарів/послуг з неоподатковуваних/звільнених від оподаткування, оподатковуваних операціях;
пропорційного віднесення сум ПДВ до податкового кредиту у випадку використання придбаних та/або виготовлених товарів/послуг, необоротних активів частково в оподатковуваних операціях, а частково ні.
надання можливості платникам декларувати до відшкодування суми податку, сплачені протягом звітного періоду за товари/послуги, отримані у попередніх податкових періодах (до внесення змін це можна було робити лише період потому) підпункт (зміни до пп. а п. 200.4 статті 200.
З метою впровадження електронних сервісів, спрощення процедури виписки та надання податкових накладних:
надано можливість складання податкової накладної тільки в електронному вигляді;
змінено термін реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі з 20 на 15 днів. Це дозволяє платнику своєчасно перевірити наявність права на декларування податкового кредиту та реалізувати можливість скористатись своїм правом, у тому числі шляхом подання заяви на контрагента у разі відсутності реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі (пункт 201.10 статті 201).
Зміни щодо обчислення ПДВ у туристичній галузі. Зокрема, уточнюються норми щодо визначення бази оподаткування, строків виникнення податкових зобов’язань туристичного оператора при поставці туристичного продукту, права туристичного оператора на податковий кредит та дата його виникнення (пункт 207.6);
Змінами, внесеними до статті 209 «Спеціальний режим оподаткування у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства» врегульовано порядок формування та коригування податкового кредиту за операціями, до яких застосовується такий спеціальний режим, а саме:
-- уточнено визначення суми податкового кредиту щодо товарів/послуг, основних фондів, якщо вони частково використовуються для виготовлення сільськогосподарських товарів (послуг), а частково для інших, відбувається шляхом розподілу виходячи з питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у загальній вартості усіх товарів/послуг, поставлених за 12 попередніх послідовних звітних (податкових) періодів;
-- надано можливість та визначено механізм коригування податкового кредиту у разі зміни напряму використання товарів/послуг (виходячи з вартості придбання), основних фондів (виходячи з балансової вартості);
розширено перелік постачальників молока або м’яса в живій вазі, за які виплачуються компенсації переробними підприємствами (п. 1 підр. 2 р. ХХ Кодексу);
визначено право на включення до податкового кредиту сум податку на додану вартість, сплаченого (нарахованого) щодо необоротних активів, які одночасно використовуються в оподатковуваних і неоподатковуваних (звільнених) операціях (операції з постачання на митній території України та з вивезення в митному режимі експорту зернових культур товарних позицій 1001 -- 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 згідно з УКТ ЗЕД) без застосування норм статті 199 щодо пропорційного віднесення сум податку до податкового кредиту;
вилучено норму (п. 22 підр. зділу 2 розділу ХХ Кодексу) щодо оподаткування за нульовою ставкою податку на додану вартість операцій з постачання природного газу, ввезеного на митну територію України ПАТ «НАК «Нафтогаз України».